סמייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמייל
מקום הקמה לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות בריטניה
תקופת הפעילות 19681970
1992
20182019
סוגה בלוז רוקהארד רוקגלאם רוקרוק מתקדם
חברת תקליטים Mercury Records
חברים
בריאן מיי: גיטרה
רוג'ר טיילור: תופים
טים סטאפל: שירה, גיטרה בס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Smileאנגלית: חיוך) הייתה להקת רוק בריטית, אשר על בסיסה הוקמה הלהקה הפופולרית קווין. הלהקה פעלה בלונדון בשנים 19681970 ובנוסף להופעות רבות הקליטה 6 שירים.

לפני Smile[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטרם הקימו את ההרכב בשם סמייל, הקים בריאן מיי את ההרכב 1984. ההרכב נוצר בשנת 1964 כשמיי היה בן 17 בלבד, יחד עם חבריו לספסל הלימודים. ללהקה צורף טים סטאפל, לאחר שראו אותו מנגן במפוחית. הלהקה ביצעה בעיקר גרסאות כיסוי, אך הצליחה להשיג הופעות מרשימות באזור לונדון. הופעה מרשימה אחת הייתה בתחילת 1967 כמופע חימום לג'ימי הנדריקס בקמפוס של אימפריאל קולג', שבו החלו ללמוד מאוחר יותר סטאפל ומיי. הופעה מרשימה אחרת שהצליחו להשיג הייתה באירוע "Christmas On Earth" שנערך ב-23 בדצמבר 1967 ב"אולימפיה תיאטר" בלונדון, ובו הופיעו להקות רבות, ביניהן פינק פלויד, ג'ימי הנדריקס, T-REX וטראפיק.

הלהקה אף הקליטה מספר קלטות דמו באולפני "Thames TV", ביניהן לשיר שכתבו מיי וסטאפל "Step on Me", אשר לימים הוקלט בשנית על ידי להקת סמייל. הלהקה התפרקה ב-1967, כשמיי החליט להקדיש את זמנו ללימודי הפיזיקה בקולג'.

ההתחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסתיו 1968 החליט מיי כי הוא מסוגל לשלב את לימודיו עם עיסוקו במוזיקה. הוא שמר על קשר עם חברו טים סטאפל, שכעת למד ב-"Ealing College" והם החלו לחפש אחר נגן נוסף. באוקטובר פרסם בריאן מיי מודעה בלוח מודעות הסטודנטים ב-"Imperial College" בו למד, ובה חיפש נגנים להרכב שהתכוונו להקים. במודעה נכתב "'Ginger Baker / Mitch Mitchell type drummer" לאחר כמה נגנים שלא משכו את עיניהם של מיי וסטאפל, פגשו במתופף רוג'ר טיילור, אשר לדבריהם הדהים אותם מהשנייה הראשונה בה כיוון את מערכת התופים. כעת, עם גיטריסט, מתופף וסולן שמתפקד גם כבסיסט, ההרכב סמייל יצא לדרך. השלישייה החלה להופיע בתשלום במועדונים קטנים באזור לונדון ואף הקליטה מספר שירים. חברו מלימודי האומנות של סטאפל ושותפו לחדר, פארוק בולסרה (לימים פרדי מרקיורי וחברם ללהקת קווין) עקב אחר ההתפתחות המוזיקלית של הלהקה ואף ייעץ להם רבות.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מאוקטובר 1968 ועד אמצע 1969 הופיעה הלהקה במועדונים קטנים באזור לונדון, בעיקר באזור הקמפוס. הלהקה הופיעה גם בעיר הולדתו של טיילור, טרורו. הלהקה הופיעה במועדון בשם PJ's אשר היה בבעלות מכר של טיילור, מייק גרוס. גרוס ניסה לאחר מכן את מזלו בניסיון להצטרף כבסיסט בלהקה המתחילה קווין, בטרם נבחר ג'ון דיקון לתפקיד.

הופעה מרשימה שהצליחו להשיג הייתה כחימום ללהקת פינק פלויד בקמפוס ב-26 באוקטובר 1968 והופעה מרשימה נוספת התקיימה ב-27 בפברואר, לצידו של ג'ו קוקר באלברט הול בלונדון, כחלק מאירוע התרמה שנערך על ידי אימפריאל קולג'. בהופעה זו התכוונו חברי הלהקה להיעזר בקלידן כריס סמית ואף ערכו חזרות עמו, אך לבסוף הוחלט להופיע בשלישייה. על הבמה בהופעה זו הופיעה אף להקת Free עם הסולן פול רוג'רס, אשר בשנת 2005 יצא למסע הופעות עולמי עם טיילור ומיי כאשר הם מבצעים מהמיטב של שירי קווין - "Queen + Paul Rodgers - Return of the Champions".

ב-19 באפריל 1969 הופיעה הלהקה במועדון הלונדוני "Revolution", שם נצפו על ידי המפיק לו ריזנר מחברת התקליטים "Mercury". הוא החתים את הלהקה על חוזה ב-1969 והלהקה הקליטה שלושה שירים באולפני "Trident" בלונדון, בהפקתו של ג'ון אנתוני: "Step on Me" (מיי), "Earth" (סטאפל), "Doin' All Right" (סטאפל ומיי). שני השירים הראשונים יצאו בסינגל הרשמי היחיד של הלהקה, בארצות הברית בלבד, באוגוסט 1969. הסינגל לא זכה להצלחה. השיר השלישי הוקלט מחדש ב-1973 על ידי קווין וצורף לאלבומה הראשון, Queen.

מאוכזבים מחוסר העניין בסינגל הראשון שהוציאו, נכנסו חברי הלהקה בספטמבר 1969 לאולפני "De Lane" בלונדון, הפעם תחת הפקתו של פריץ פרייר, והקליטה 3 שירים נוספים: "April Lady" (סטנלי לוקאס), "Polar Bear" (מיי) ו-"Blag" - יצירה אינסטרומנטלית של מיי, שלאחר מכן שימשה הבסיס ליצירתו "Brighton Rock" שיצאה באלבומה השלישי של קווין משנת 1974, Sheer Heart Attack.

Queen[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1970 החליט סטאפל כי ברצונו לפנות לכיוונים מוזיקליים שונים והודיע על עזיבתו את הלהקה. הוא הצטרף ללהקה בשם "Humpy Bong". במקביל, התפרקה להקתו של פארוק בולסרה (לימים פרדי מרקורי), "Sour Milk Sea". הייתה זו הזדמנות נהדרת עבור פרדי להצטרף ללהקה ואף השם שונה על פי הצעתו לקווין. בתחילת הדרך הייתה זו להקה קטנה, שביצעה בעיקר גרסת כיסוי ללהקות אחרות, במועדונים באזור הקמפוס. ב-27 ביוני 1970 הם ביצעו הופעה ראשונה עם מייק גרוס כבסיסט. לאחר שהחליפו שני נגני בס נוספים, נפלה החלטה לקבל ללהקה את ג'ון דיקון, סטודנט צעיר ושתקן לאלקטרוניקה.

באלבום הראשון של להקת קווין, Queen, נכלל השיר שנכתב על ידי מיי וסטאפל - "Doing All Right" ואף קיבל קרדיט בהתאם.

האיחוד (1992)[עריכת קוד מקור | עריכה]

23 שנים לאחר התפרקותם, הלהקה התאחדה באופן חד פעמי. ההופעה התקיימה ב-21–22 בדצמבר 1992 במועדון מרקי בלונדון, בו הופיעו פעמים רבות בתחילת דרכם. בערב הראשון הופיעו על הבמה טים סטאפל ורוג'ר טיילור וביצעו את השירים "Earth" ו-"If I Were A Carpenter", להיט של בובי דארין מ-1966. בערב השני הצטרף אליהם בריאן מיי והשלישייה ניגנה את שני השירים פעם נוספת. בוטלגים של ההופעה הזו נחשבים לנדירים ביותר כיום.

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Earth (סטאפל) (יצא כסינגל בארצות הברית בלבד, 1969).
  • Step On Me (סטאפל/מיי) במקור מלהקתם של מיי וסטאפל, 1984. (יצא כסינגל בארצות הברית בלבד, 1969).
  • Doin' Alright (סטאפל/מיי) שיר שהוכנס לאלבומה הראשון של להקת קווין המאוחרת יותר.
  • Blag (טיילור).
  • Polar Bear (מיי).
  • April Lady (לוקאס) - שיר שהוצג ללהקה על ידי חברת התקליטים "Mercury Records".

ששת שירים אלו יצאו לשוק מספר שנים אחרי שהוקלטו.

  • Gettin' Smile - יפן, 1982. אלבום לא רשמי שעטיפתו הכילה את מילות השירים בשגיאות רבות וכן קרדיטים שגויים.
  • Ghost Of A Smile - הולנד, 1997. עטיפה מושקעת הכוללת גם הערות מאת טים סטאפל. כל השירים עברו עריכה דיגיטלית מחודשת. כמו כן האלבום מכיל שתי גרסאות לשיר The Man from Manhattan של אדי האוול (האוול ומרקיורי), אשר הקשר היחיד שלו לסמייל עצמה הוא בריאן מיי המלווה את השיר בגיטרה.
  • כמו כן גרסאות מ-2003 לשני השירים Earth ו-Doin' Alright שהקליט טים סטאפל בעזרתו של בראין מיי.
  • Silver Salmon (סטאפל).
  • (See What A Fool I've Been (If I Were A Carpenter (בוטלג מהופעת האיחוד, 1992).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]