סמואל בארד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמואל בארד
Samuel Bard
לידה 1 באפריל 1742
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 במאי 1821 (בגיל 79)
הייד פארק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל
השכלה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמואל בארדאנגלית: Samuel Bard;‏ 1 באפריל 174224 במאי 1821) היה רופא אמריקאי, שהקים את בית הספר הראשון לרפואה בניו יורק ואת בית הספר השני לרפואה בארצות הברית, המהווה חלק מאוניברסיטת קולומביה. בארד שימש גם כרופאו האישי של ג'ורג' וושינגטון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את לימודיו החל באוניברסיטת קולומביה בניו יורק לפני שהפליג לאירופה בשנת 1761. באירופה הוא חיפש השכלה רפואית רחבה יותר. הוא בילה בסך הכל חמש שנים באירופה בנסיעות לצרפת, אנגליה וסקוטלנד. בסופו של דבר הוא קיבל את הדוקטורט מאוניברסיטת אדינבורו בשנת 1765.

כשחזר בארד למושבות האמריקאיות, הוא גילה שאביו נכנס לחובות כבדים כתוצאה ממימון לימודיו והחוב הגיע לאלפי ליש"ט, בארד נכנס לשותפות עסקית עם אביו בהייד פארק. במשך שלוש שנים עבד כדי לפרוע את חובו. הוא משך מהעסק רק משכורת מספקת כדי לשלם את הוצאותיו האישיות.

בשנה הראשונה לאחר חזרתו של בארד לאמריקה, הוא תכנן להקים בית ספר לרפואה בניו יורק. בזמן שהוא עצמו עבד כדי לכסות את חובותיו, הוקם בית הספר ובשנת 1769 החל במתן תארים ראשונים לרפואה. במקביל, ייסד בארד את בית החולים הראשון בעיר ניו יורק. כעבור מספר שנים, הבניין נשרף עד היסוד והוא לא שוקם במלואו עד 1791[1].

בשנת 1767 נבחר בראד לחברה הפילוסופית האמריקאית.

במהלך המהפכה האמריקאית ברד ברח מהעיר עם משפחתו. הוא שיכן את משפחתו בבית אביו ואז חזר לבדו לניו יורק. שם עסק במקצועו בזמן שכוחות כוחות בריטיים כבשו את העיר.

כשהסתיימה המהפכה האמריקאית, מינה ג'ורג' וושינגטון את בארד לרופא המשפחה שלו. לרוע המזל, משפחתו של בארד חלתה באותה עת כתוצאה מהתפרצות מחלת השנית. הוא איבד ארבעה מששת ילדיו ואשתו חלתה. הוא עזב את עסקיו כדי לטפל במשפחתו. בשנת 1784 חזר לעיר ניו יורק.

בשנת 1798, מתוך כוונה לפרוש מעסקים, חזר בארד להייד פארק שבניו-יורק. באותה תקופה חלה התפרצות הקדחת הצהובה. בארד לא היסס לעזור לחולים אך לרוע המזל הוא חלה במחלה. אשתו טיפלה בו והוא הבריא. במשך כל חייו, לאחר התפרצות הקדחת הצהובה, הוא בילה את זמנו בפנסיה מאושרת. בשנת 1813 מונה לנשיא המכללה לרופאים ומנתחים.

בארד היה אח בלשכת יוניון מספר 45 של הבונים החופשיים בניו-יורק[2].

נפטר ב־24 במאי 1821 כתוצאה מדלקת קרום הריאה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Save this to read later Send to email 3 Min Read NYP History, NewYork-Presbyterian | The Story of Founder Dr. Samuel Bard, NewYork-Presbyterian, ‏8 בפברואר 2017 (באנגלית)
  2. ^ Matthew Conheady, Union Lodge No. 45, New York Historic (באנגלית)
  3. ^ Dr Samuel Bard (1742-1821) - Find A Grave Memorial, www.findagrave.com (באנגלית)