סיסי ואן מרקסוולט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיסי ואן מרקסוולט
Setske de Haan
לידה 24 בנובמבר 1889
Oranjewoud, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 באוקטובר 1948 (בגיל 58)
בוסום, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Setske de Haan עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Zorgvlied עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Cissy van Marxveldt עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Leon Beek עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סצקה דה האןהולנדית: Setske de Haan‏; 24 בנובמבר 188931 באוקטובר 1948), הידועה יותר בשם העט שלה "סיסי ואן מרקסוולט" (Cissy van Marxveldt), הייתה סופרת ילדים הולנדית. התפרסמה בעיקר בשל סדרת הספרים "יופ טר הול" שכתבה. נודעה גם בשל השפעתם של ספריה על אנה פרנק.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סצקה דה האן נולדה ב-24 בנובמבר 1889 באורנייוָאאוּט (אנ'), כפר במחוז פריסלנד בהולנד. היא נודעה כתלמידה גרועה מאוד בבית הספר, ולא הצליחה לגשת לבחינות הסיום. ב-1908 היא נסעה לבריטניה כאו-פר, ולאחר כמה חודשים נרשמה ללימודים בפנימייה בבאת'. ב-1909 היא חזרה להולנד, וניסתה לעבוד ככתבת, אולם החליטה שהתפקיד אינו מתאים לה. ב-1912 היא עברה לגור באמסטרדם שם סיימה את לימודי הקצרנות שלה. היא החלה לעבוד כקצרנית בבית מסחר, וב-1915 החלה לפרסם סיפורים קצרים בכתבי עת תחת השם הבדוי "סיסי ואן מרקסוולט".

ב-1916 היא נישאה לאיש הצבא ליאון בק. בסוף אותה שנה נולד בנם הראשון, וב-1920 בנם השני. בהמשך פרש ליאון מחיי הצבא ונכנס לעסקי הטקסטיל. ב-1927 הוא קיבל עבודה בסניף דה ביינקורף באמסטרדם. היא פרסמה את הספר הראשון שלה - Game and set! ב-1917, ובהמשך אותה שנה היא כתבה ספר נוסף. ספריה הראשונים לא נהנו מהצלחה, אולם בשנת 1919 היא נענתה להצעת מגזין והחלה בכתיבת הסדרה "יופ טר הול". הסדרה כללה במקור 4 ספרים. בסדרה זו מתוארים חייה של נערה בת למשפחה מבוססת מאמסטרדם בשם יופ טר הול. הסדרה עוקבת אחר התבגרותה, נישואיה, לידת ילדיה ומעורבותה במפעלי צדקה. הסדרה זכתה לפופולריות רבה בהולנד, בשל סגנונה הקליל והמודרני יחסית. בין מעריצותיה נמנתה גם הנסיכה יוליאנה.

ב-1927 היא פרסמה שובר קופות נוסף - Zomerzotheid. מרבית ספריה מאופיינים בסגנון העליז והקליל של שנות העשרים הסוערות. אולם בעקבות השפל הגדול הפך סגנונה לרציני יותר. במהלך מלחמת העולם השנייה, נכבשה הולנד בידי גרמניה הנאצית. בעלה היה ככל הנראה חלק מהמחתרת ההולנדית, והוא נעצר בידי הגרמנים ב-1943. ב-1944 הוא הוצא להורג, אולם עובדה זו לא נודעה לה מעולם, והיא המשיכה לנסות לאתר אותו עד מותה. ב-1946 היא פרסמה ספר המשך לסדרת יופ טר הויל אשר אותו הקדישה לבעלה. הספר עוסק בבתה של יופ טר הויל החברה בהתנגדות ההולנדית לנאצים. עם זאת, ספר זה נשכח כמעט לחלוטין. דה האן נפטרה ב-21 באוקטובר 1948.

ספריה של ואן מרקסוולט אינם נחשבים לספרות מופת הולנדית אך היו פופולריים בקרב נערות ונשים הולנדיות צעירות החל משנות ה-20 של המאה ה-20 ועדיין נמכרים לקהל של נשים צעירות במספרים לא מבוטלים. בין מעריצותיה המפורסמות של סיסי ואן מרקסוולט נמנתה אנה פרנק, אשר קראה את כל סדרת יופ טר הול בטרם נכנסה למחבוא שלה, והמשיכה לקרוא אותה ואת שאר ספריה של ואן מרקסוולט במחבוא. ביומנה המפורסם היא מציינת: "סיסי ואן מרקסוולט כותבת נהדר. בטוח שאתן גם לילדים שלי לקרוא אותה".[1] מחקרים מראים את ההשפעה של ספריה של ואן מרקסוולט על יומנה של אנה פרנק הן במבנה והן בתוכן.[2] הדמות שאליה פונים המכתבים ביומן, "קיטי" מבוססת על דמות מתוך יופ טר הול, ובגרסה המקורית של היומן (טקסט א') אף היו מכתבים המיועדים לדמויות אחרות בסדרה (למעט יופ עצמה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיסי ואן מרקסוולט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנה פרנק, יומן, הוצאת דביר, 2007. עמ' 61.
  2. ^ Berteke Waaldijk. Reading Anne Frank as a woman. Women's Studies International Forum Volume 16, Issue 4, July–August 1993, Page 332