סטניסלב קוביצקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטניסלב קוביצקי
Stanisław Kubicki
לידה 7 בנובמבר 1889
Ziegenhain, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה יוני 1942 (בגיל 52)
ורשה, גנרלגוברנמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • האקדמיה לבניין
  • אוניברסיטת פרידריך וילהלם עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אקספרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטניסלב קוביצקיפולנית: Stanisław Kubicki‏; 7 בנובמבר 18891942) היה צייר, גרפיקאי, משורר ועיתונאי פולני, מייצג את מגמת האקספרסיוניזם באמנות חזותית ובספרות.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא היה ילדם השישי של המהנדס ויטאליס ושל אשתו הגרמנייה מריה סטארק, צאצאית של האדריכל קוביקי (1758–1833).

בשנת 1908 הוא למד ארכיטקטורה, פילולוגיה, בוטניקה וזואולוגיה באוניברסיטאות בברלין. עם זאת, הוא לא השלים שום תחום.

הוא ניהל קשרים עם המעגלים החברתיים סביב כתבי העת "Die Aktion" ו- "Der Sturm", בהם פרסם את עבודות האמנות הראשונות שלו. בתקופה זו התחתן עם מרגרטה שוסטר. העבודות שלאחר מכן החלו בשנת 1911 באקדמיה של קונסטה שהופרעו על ידי מלחמת העולם הראשונה. הוא שולב בצבא הגרמני ונשלח לפולין.

בשנת 1918 חזר לברלין, שם הקים את הקבוצה "פרוגרסיב" בשנת 1922 והציג את עבודותיו בדיסלדורף, אמסטרדם, שיקגו ומוסקבה.[1] עד 1933 הוא שיתף פעולה עם המגזין "a-z". באותה תקופה הוא התרחק מאקספרסיוניזם לעבר קוביזם וקונסטרוקטיביזם. באותה שנה הוא הקים את הקבוצה האמנותית האנרכיסטית "Die Kommune". כפי שציינה לידיה גלוצ'ובסקה - חוקרת עבודתו של האמן - עמדותיו הפוליטיות של קוביקי היו רחוקות מהצהרות של המפלגה הקומוניסטית, והיו יותר ניסיון ליישב רעיונות אמנותיים עם האנרכו-סינדיקליזם של הסביבה בה נתקל האמן.[2]

בפוזנן פגש את יז'י הולביץ', שרק ייסד (בשנת 1917) את כתב העת "זדרוי". מעל דפיו פרסם קוביצקי את חיתוכי העץ, שיריו, תרגומי הטקסטים וההצהרות הפוליטיות שלו. יחד עם העורך הראשי של כתב העת ואשתו הוא ייסד את קבוצת האקספרסיוניזם "Bunt". הוא השתתף בכל תערוכות הקבוצה הזו: בברלין (יוני 1918), דיסלדורף, פוזנן, קרקוב ובלבוב (1919–1920).

הוא ניהל מגעים עם הדאדאיסטים הברלינאים ובפולין הוא ידוע בעיקר כמעצב גרפי ואיש רוח של קבוצת האקספרסיוניזם של פוזנן באנט, אך הוא היה גם צייר מצטיין. ציוריו, שירתו ועבודות אחרות, כמו גם חיבורים על פילוסופיית הטבע בולטים מול ההישגים האמנותיים של השלב הראשון של האוונגרד הקלאסי במרכז אירופה.[3]

יחד עם אשתו מרגרט, גרפיקאית, ציירת ומשוררת, משנת 1916 הוא ניהל מגעים עם המו"ל של כתב העת האוונגרדי בברלין Die Aktion והגלריה באותו השם. בסביבות 1917 הם יזמו תערוכה ופרסום של אקספרסיוניסטים פולנים וגרמנים. קוביצקי, היה אחד משבעת האמנים מפולין והנציג היחיד של קבוצת באנט 1919/1920, שהציג את עבודותיו בגלריה האוונגרדית המפורסמת ביותר "דר שטורם" ובמקביל פרסם את הגרפיקה שלו במגזין של הרווארט וולדן.

בשנים 1919–1922 כתב שירים וטקסטים ברוח הבינלאומיות האוונגרדית, הן בפולנית והן בגרמנית.

בשנים 1935–1938, באחוזת מייצ'לסקי ליד פוזנן, הוא יצר את עבודת האדריכלות היחידה שלו (וגם את עבודתו המוזמנת היחידה), אנדרטה לכבוד יוזף פילסודסקי

בשנת 1933 עבר מברלין לפוזנן. לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה הוא ניסה לעזוב לספרד שנקרעה במלחמת אזרחים. הוא נטש את הציור לטובת שירה וספרות. במהלך הכיבוש הגרמני הוא היה מעורב בתנועת ההתנגדות הפולנית, כשליח לשגרירות מנצ'וריה בברלין.

הוא מת בנסיבות מסתוריות, כנראה בידי הגסטפו. מקום הקבורה אינו ידוע.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטניסלב קוביצקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ De Stijl, “A Short Review of the Proceedings (of the Congress of International Progressive Artists), Followed by the Statements Made by the Artists’ Groups” (1922), Modernist Architecture, ‏2010-10-22 (באנגלית)
  2. ^ Stanisław Kubicki | Porta Polonica, web.archive.org, ‏2020-09-02
  3. ^ Beetween Worlds.. „A Sourcebook of Central European Avant-Gardes, 1910-1930, red. Timothy O. Benson, Éva Forgács. Los Angeles”. 17, 2002.