סוריא אל-ג'נוביה (עיתון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוריא אל-ג'נוביה
سوريا الجنوبية
תדירות שבועון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה חדשות
מייסד מוחמד חסן אל-בודיירי
עורך ראשי עארף אל-עארף
כאמל אל-בודיירי
תאריכי הופעה ספטמבר 1919אפריל 1920 (כ־30 שבועות ו־4 ימים)
שפה ערבית
מערכת ירושלים
מדינה המנדט הבריטיהמנדט הבריטי פלשתינה (א"י)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוּרִיא אל-ג'נוּבִּיהערבית: سوريا الجنوبية, מילולית: סוריה הדרומית) היה עיתון שיצא לאור בירושלים החל מספטמבר 1919[1] על ידי עורך הדין מוחמד חסן אל-בודיירי, ונערך על ידי עארף אל-עארף.

הוא היה העיתון הערבי הפוליטי הראשון שנוסד בארץ ישראל אחרי מלחמת העולם הראשונה, ושימש שופר לחוגי הנוער הלאומני-קיצוני.[2] העיתון שימש שופר ל"אגודה המוסלמית-נוצרית", שהייתה מפרסמת בו את החלטותיה וכוונותיה.[3] בין הכותבים בעיתון היה גם אמין אל-חוסייני. עורך העיתון, כאמל אל-בודיירי (אנ'), היה חבר "המועדון הערבי" ("א-נאדי אל-ערבי"), שאל-חוסייני היה נשיאו וסיסמתו הייתה "ארצנו לנו". מפגשי הארגון נערכו לעיתים קרובות במשרדי העיתון ונתקיים ביניהם קשר הדוק.[4]

באותה תקופה, המונח "סוריה הדרומית" התייחס לעמדה פוליטית שתמכה בלאומנות הפאן-ערבית של סוריה הגדולה, שהייתה קשורה לממלכה שהובטחה לשושלת ההאשמית מחג'אז על ידי הבריטים במהלך מלחמת העולם הראשונה. לאחר המלחמה, הנסיך ההאשמי פייסל ניסה להקים מדינה פאן-סורית או פאן-משריקית כזו (כלומר ממלכה מאוחדת שהייתה צריכה לכלול את כל סוריה המודרנית, כמו גם את הר הלבנון, ארץ ישראל ועבר הירדן).

העיתון דגל ברעיון הפאן-סורי הזה לצד עמדות פוליטיות לאומניות פאן-ערביות ופלסטיניות. עם היעלמותה של ממלכתו הסורית של פייסל, רעיון הפאן-סוריות איבד תמיכה, והעיתון התמקד בלאומנות פלסטינית והתנגדות לשלטון הבריטי ולעלייה יהודית, עד למניעת הפצתו על ידי השלטונות הבריטיים באפריל 1920, בזמן מאורעות תר"פ. ב-2 במרץ 1920, כחודש לפני פרוץ המאורעות, פורסם בעיתון מאמר שהזהיר: "אם לא יקשיבו למחאותינו בעל פה... במקום העט נשתמש בסכינים, ובמקום הדיו - בדם".[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חגי ארליך, המזרח התיכון בין מלחמות העולם, האוניברסיטה הפתוחה, ספר ג, עמ' 471: "ספטמבר 1919 – מחודש זה הוציאו החברים הירושלמיים ב"מועדון הערבי" ("אל־נאדי אל־ערבי") את העיתון "סוריה הדרומית"".
  2. ^ יעקב שמעוני, ערבי ארץ ישראל, עמ' 277, 404.
  3. ^ 1 2 אליהו אילת, עלייתו של המופתי, מעריב, 30 באפריל 1967
  4. ^ יהושע פורת, צמיחת התנועה הלאומית הערבית הפלסטינית 1918–1929, עמ' 61.
ערך זה הוא קצרמר בנושא עיתונים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.