סופרמרקט בקליפורניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן גינסברג בשנת 1988

סופרמרקט בקליפורניהאנגלית: A Supermarket in California) הוא שיר מאת המשורר היהודי-אמריקאי אלן גינסברג, שנכתב בשנת 1955 ופורסם לראשונה בשנת 1956 בספרו של גינסברג "Howl and Other Poems" (אנ') ("יללה ושירים אחרים") ונחשב לאחד השירים החשובים של דור הביט[1].

הרקע לכתיבת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גינסברג כתב את "סופרמרקט בקליפורניה" בזמן ששהה בברקלי הסמוכה לסן פרנסיסקו במדינת קליפורניה בשנת 1955, כמחווה למשורר האמריקאי הקאנוני וולט ויטמן במלאת מאה שנים לפרסום ספרו "עלי עשב". גינסברג קרא בצעירותו את שירתו של ויטמן והיא השפיעה רבות על כתיבתו, בהתאם השיר "סופרמרקט בקליפורניה" כתוב בסגנון המאפיין את ויטמן.

המשורר הישראלי רוני סומק סיפר על שיחה שהייתה לו עם גינסברג ב-1995 אודות "סופרמרקט בקליפורניה":[2]

באחת מהשיחות האלה סיפר לי אלן שהדבר הכי חשוב במהפכה הביטניקית בשירה היה שהם לא השמיצו את הדור הקודם. הם רצו להרוויח את כבודם לא על חשבון מחיקת העבר. "למשל", הוא אמר, "לקחנו את הפואטיקה של וולט ויטמן ובמקום להתכחש לה, בדקנו מה קורה לה בימינו, ולכן נכתב שיר פגישה עם ויטמן בסופרמרקט."

בשיר יוצא גינסברג למסע קניות לילי מדומיין עם ויטמן ועם המשורר הספרדי פדריקו גארסיה לורקה בסופרמרקט שוקק חיים בקליפורניה - שניהם היו משוררים הומוסקסואלים, כמו גינסברג עצמו. עוד מוזכר בשיר כארון - משיט המעבורת של אל השאול האדס במיתולוגיה היוונית.

מקובל לראות ב"סופרמרקט בקליפורניה" ביקורת על אמריקה הקפיטליסטית שלאחר מלחמת העולם השנייה, המתמקדת בהיבטים צרכניים, ועומדת בהנגדה לדורו של ויטמן[3].

תרגומים לעברית ואזכורים בשירה העברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pockell, Leslie. The 100 Best Poems of All Time. Warner Books 2001
  2. ^ "תודה מרוני סומק" באתר כתב העת המקוון "מקף"
  3. ^ Bowlby, Rachel. Carried Away: The Invention of Modern Shopping. "A Supermarket in California". Columbia University Press 2002
  4. ^ אֶלֶן גִּינְסְבֶּרְג - "סוּפֶּרְמַרְקֶט בְּקָלִיפוֹרְנִיָּה", תרגם יוסי גמזו
  5. ^ חני שטרנברג, סופרמרקט בקליפורניה
  6. ^ בספר השפלה הפנימית, הקיבוץ המאוחד, 1995. חלק ממחזור השירים הולחן בידי המוזיקאית איילת רוז גוטליב באלבום "בצדי דרכים", 2013
  7. ^ בספר זעזועים בג'לי, הוצאת כרמל, 2006. השיר פורסם לראשונה בכתב העת מאזנים, גיליון ע"ט 6, דצמבר 2005 (המאמר זמין לצפייה במאגר JSTOR לאחר הרשמה)
  8. ^ בספר מדבר עם הבית, אבן חושן, 2015. השיר פורסם לראשונה במוסף "תרבות וספרות" של העיתון "הארץ": אתר למנויים בלבד עמיחי חסון, רמי לוי בתלפיות, באתר הארץ, 30 במאי 2014