סוכן סמוי (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוכן סמוי
Wiseguy
סוגה דרמה המשכית / מתח
יוצרים סטיבן ג'יי קאנל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים קן וול
ג'ונתן בנקס
ג'ים ביירנס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 75 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
הפצה The Carsey-Werner Company עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מייק פוסט עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור CBS עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון
ערוץ המזרח התיכון
תקופת שידור מקורית 16 בספטמבר 19878 בדצמבר 1990
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוכן סמויאנגלית: Wiseguy) היא סדרת דרמת פשע בעלת 4 עונות אשר שודרה בין השנים 1987 ו-1990 ברשת CBS האמריקאית. הסדרה הופקה על ידי סטיבן ג'יי קאנל. למרות ביטול הסדרה, היא זכתה להצלחה רבה והפכה לסדרת קאלט. בישראל שודרה הסדרה בערוץ הראשון ובערוץ המזרח התיכון בתחילת שנות התשעים.

הסדרה עוקבת אחר עבודתו של ויני טרנובה (קן וול), סוכן סמוי מטעם הסוכנות הבדיונית OCB‏ (Organized Crime Bureau), מחלקת הפשע המאורגן ב-FBI. בשונה מסדרות אחרות, הסדרה מחולקת למספר קשתות סיפור בעלות אורכים שונים, ובכל אחת מהן חודר ויני לארגון פשע אחר, חוקר ומתקדם במעלה הארגון עד להפלתו והרשעת ראשיו. הסדרה עוקבת גם אחר לבטיו והדילמות העוברות על הפרוטגוניסט הראשי, שעצם הסתננותו לארגוני הפשע גורמת לו להתחבר לאנשים אותם הוא אמור לעצור.

השחקן קן וול זכה בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה על השתתפותו בסדרה.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קן וול - וינסנט מייקל "ויני" טרנובה
  • ג'ונתן בנקס - פרנק מקפייק
  • ג'ים ביירנס - דניאל "מציל" בורוז

שחקני משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'רלד אנתוני - האב פיט טרנובה
  • אלסה רייבן - קרלוטה טרנובה-איופו
  • קן ג'נקינס - פול בקסטיד
  • דווייט קוס - מייק קרמק

עונה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה כוללת שתי קשתות סיפור - סיפורו של סוני סטילגרייב (ריי שארקי), מאפיונר המתבסס באטלנטיק סיטי, וזה של מל פרופיט (קווין ספייסי), מולטי מיליארדר, סוחר נשק וראש ארגון פשע בינלאומי המעורער בנפשו.

סוני סטילגרייב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נפתחת ביציאתו של ויני מהכלא, לאחר מאסר בן 18 חודשים לביסוס זהותו הבדויה. מעט לאחר יציאתו מהכלא, נרצח איש ה-FBI שאימן אותו ושימש לו כדמות אב בידי האחים דייב וסוני סטילגרייב, אשר שולטים במאפיה של אטלנטיק סיטי. ויני מחליט לחדור לארגונו של סטילגרייב ולהפיל אותו, אך לאורך הזמן מתפתחת בין השניים חברות והוא חש נקיפות מצפון על בגידתו בסוני, אשר ראה בו חבר.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך עשרת הפרקים הראשונים של העונה הראשונה.

מל פרופיט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויני משתמש במוניטין שנוצר לו מההסתננות למשפחת הפשע סטילגרייב כדי ליצור קשר עם המתנקש רוג'ר לוקוקו (ויליאם ראס). אך הוא מגלה מטרה גדולה יותר: הבוס של רוג'ר, המיליארדר וסוחר הנשק מל פרופיט (קווין ספייסי) ואחותו סוזן (ג'ואן סוורנס). מל מכור להרואין ומעורער בנפשו. רוג'ר מתגלה כסוכן CIA מושתל, ולאחר מספר תקריות בינלאומיות הארגון נהרס.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך שנים עשר הפרקים הבאים של העונה הראשונה.

עונה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השנייה כוללת שלוש קשתות סיפור - סיפורו של ארגון גזעני ואנטישמי בראשות נוקס פולי (פרד תומפסון), סיפורו של עסקן בגדים (רון סילבר) ואביו (ג'רי לואיס) הנסחטים על ידי גנגסטר (סטנלי טוצ'י), וסיפורה של שחיתות בתעשיית המוזיקה.

עליונות לבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף העונה הראשונה ויני נגעל מעצמו על כי בגד בערכי חברות ונאמנות. הוא מבקש לעזוב את OCB, אך מקפייק שולח אותו לחופשה למשך חצי שנה. ויני לא מתכוון לחזור לארגון, אך רציחתו של אחיו בידי ארגון גזעני ואנטישמי מאלץ אותו להסתנן לארגון, הנשלט בידי סוחר מכוניות משומשות ונוכל בשם נוקס פולי, במטרה למצוא את רוצחו של אחיו.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך ארבעה פרקים ראשונים של העונה השנייה.

סחר בדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד שטרנברג (סילבר) ואביו איליי (לואיס) הם בעלי עסק לממכר בגדים, והם נסחטים על ידי גנגסטר בשם ריק פינזולו (טוצ'י). דייוויד מבקש עזרה מ-OCB, וויני נשכר לשמש כמאבטח עבור האב ובנו. לאחר שנפצע בידי פושע, ויני מוחלף על ידי סוכן בדימוס שהורג את פינזולו אך אינו מצליח למנוע פגיעה בעסק של משפחת שטרנברג.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך חמישה פרקים באמצע העונה השנייה.

תקליטי דד דוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר החלמתו, ויני פותח עסק בתעשיית המוזיקה בכיסוי ה-OCB כדי לחשוף שחיתות. הוא פוגש באייזק טוויין (פול וינפילד) ובאשתו אמבר (פאטי דארבנוויל). עד מהרה מתגלה כי איל ההון וינסטון נוקוויי (טים קארי) מרמה בחוסר רחמים את האמנים החתומים תחתיו ומעביר את כספיהם לחברות שלו. בעלילה זו מופיעים גם דבי הארי, דיידרה הול וגלן פריי בתפקידי אורח.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך שבעת הפרקים הבאים של העונה השנייה.

עונה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השלישית כוללת שלוש קשתות סיפור - סיפור משפחתו של ויני, אשר נכנסת לחיי הפשע המאורגן, לאחר שאמו קרלוטה מתחתנת עם דון רודי איופו (ג'ורג א. פטרי), סיפור שחיתות ממשלתית המתחילה בחקירת מרמה ומסתיימת בסגירת חשבונות עקב מקרה מל פרופיט של העונה הראשונה, וסיפורה של עיירה קטנה הנתונה תחת מרותו של אדם הלוקח את החוק לידיו.

מלחמות המאפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשני הפרקים האחרונים של העונה השנייה מתחילה עלילה בה דון איופו, אביו החורג של ויני, נורה ונפצע, מה שמותיר את ויני כראש משפחת הפשע. הוא חוקר את שאר חברי המשפחה, ביניהם אלברט סריקו (רוברט דאבי), קרלו ספולטה (מייקל צ'יקליס) ופיטר אלטורה (צ'אז פלמינטרי). לבסוף ויני מוציא מכלל פעולה את רוב העסק המשפחתי, רק כדי לגלות שדון איופו השתמש בו כדי לנקום ביריביו.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך שני פרקים אחרונים של עונה שנייה וארבעה פרקים ראשונים של עונה שלישית.

וושינגטון הבירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויני נקרא למשרד המשפטים על מנת לחקור מזימה לזיוף ין יפני. הוא לא מודע שכל הסיפור הוא מלכודת בידי כמה מחברי הממשלה שמבקשים נקמה לאחר פרשת מל פרופיט. יוזמי המרמה, המבוססת על מבצע ברנהרד, מבקשים לסכל את כלכלת יפן תוך הדפסת שטרות מזויפים של ין יפני, הברחתם ליפן, ודיווח פומבי על הפרשה כדי להוריד מערכי המזומנים. לפי תוכניתם, השעיר לעזאזל שהאשמה תיפול עליו יהיה ויני. בעלילה זו מופיעים בתפקידי אורח נורמן לויד כגנרל לילנד מסטרס, סטפן ג'ויס כאדמירל וולטר סטריקן, ריי סטריקלין כסנאטור פיקרינג, סטן שו כמייג'ור ורנון ביגס וג'ורגן ג'ונסון כסנאטור ג'נט גצלוף.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך ארבעת הפרקים הבאים של העונה.

לינצ'בורו/סיאטל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויני הופך לשריף עיירה קטנה במדינת וושינגטון, היכן שאדם מקומי בשם מארק וולצ'ק משליט דיקטטורה. בדרך לתפיסתו של וולצ'ק, ויני עד להתחשמלותו של השריף המקומי (דייוויד סטראתיירן) והדבר מוביל לפלאשבקים ממקרה סטילגרייב. ויני קורא לרוג'ר לוקוקו שיחליפו, וזה משחרר את העיירה מעולו של וולצ'ק בשיתוף עם מקפייק.

לאחר מקרה וולצ'ק, ויני עובד בחברה לטיהור שפכים בסיאטל. הוא בורח מעבודתו עקב מזגו החם ועקב סכסוכים עם מנהלו, ומוצא מקלט בכנסייה. מקפייק מחפש אחר ויני ומוצא אותו בכנסייה, כאשר צלף מנסה לפגוע בוויני אך פוגע במקפייק במקום.

קשת סיפור זו נמשכה לאורך חמשת הפרקים האחרונים של עונה שלישית.

עונה רביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה רביעית ואחרונה לא הופיע קן ואהל בתפקיד ויני טרנובה, אם כי בפרק הראשון של העונה מוזכר שמו. העלילה עוברת למשרד התובע המחוזי של ניו יורק, כשבתפקיד הראשי מופיע עורך הדין מייקל סנטנה (סטיבן באואר). בעונה זו הופיע מקסימיליאן של בתפקיד אורח כאמדו גוזמן.

משרד התובע המחוזי של ניו יורק/גוזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקפייק מחלים מפציעת הירי ממנה סבל בסוף עונה קודמת. ויני נשלח לחקור את המאפיה במיאמי, אולם מאז נעלמו עקבותיו. מקפייק חובר למייקל סנטנה, עו"ד שנשלל רישיונו, ומגלה שויני נרצח בידי חוליית מוות. עד מהרה, מקפייק וסנטנה מסתננים לארגון הפשע של אמדו גוזמן, אמריקני-קובני וממוטטים את עסקיו.

מקפייק מציע לסנטנה משרה ב-OCB, אך הארגון נסגר באופן מפתיע מסיבות פיננסיות. מקפייק, סנטנה והמציל נשכרים על ידי משרד התובע המחוזי כדי לחקור את העולם התחתון של ניו יורק בחשד למעורבות סמים בבית ספר על יסודי, המנוהל על ידי ג'סי היינס (בילי די ויליאמס).

קשת סיפור זו נמשכה לאורך ששת הפרקים היחידים שהופקו לעונה הרביעית טרם ביטול הסדרה.

סרט הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996 יצא סרט טלוויזיה ברשת ABC בכיכובם של משתתפי הסדרה קן וול, ג'ונתן בנקס וג'ים ביירנס. עלילת הסרט מתעלמת מקורות העונה הרביעית, ובה ויני טרנובה עדיין חי ועסק בהאזנות סתר כעונש על שהיה שעיר לעזאזל של דון איופו בעונה שלישית, וייתכן גם משום שנטש את עמדתו בחקירת וולצ'ק. הוא נדרש להסתנן לשורות הארגון של בוס העולם התחתון פול קלנדר (טד לוין), וכמו סדרת הטלוויזיה גם הפעם הוא נתקל בדילמות הבגידה באלה שאותם למד להכיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]