סוזנה מלקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזנה מלקי
Susanna Mälkki
לידה 13 במרץ 1969 (בת 55)
הלסינקי, פינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה סוזנה אולה מרג'וקה מלקי
מוקד פעילות פינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
עיסוק מנצחת, צ'לנית
סוגה מוזיקה קלאסית
שפה מועדפת צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה צ'לו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית פרו פינלנדיה (2011)
  • פרס לאומי של פינלנד (2005)
  • אבירה בלגיון הצרפתי
  • פרס מדטויה עריכת הנתון בוויקינתונים
susannamalkki.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוזנה אולה מרג'וקה מלקיפינית: Susanna Mälkki; נולדה ב-13 במרץ 1969) היא מנצחת וצ'לנית פינית.

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלקי נולדה בהלסינקי. בצעירותה היא החלה ללמוד נגינה בכינור, בפסנתר ובצ'לו, ובסופו של דבר התמקדה בלימודיה בצ'לו. היא המשיכה בלימודי צ'לו אצל האנו קיסקי, ולאחר מכן למדה ניצוח אצל יורמה פאנולה, ארי קלאס ולייף זגרסטאם באקדמיית סיבליוס. היא גם למדה באקדמיה המלכותית למוזיקה בלונדון. היא השתתפה בסדנת ניצוח של אקדמיית סיבליוס בקרנגי הול ב-1998, עם יורמה פאנולה ואסה-פקה סאלונן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1994 זכתה מלקי בפרס הראשון בתחרות הצ'לו הלאומית של טורקו. בין השנים 1995–1998 הייתה צ'לנית ראשית בתזמורת הסימפונית של גטבורג. היא עזבה את תפקידה בגטבורג כדי להתמסר לניצוח. מ-2002 עד 2005, היא הייתה המנהלת המוזיקלית של התזמורת הסימפונית של סטוונגר.

הופעת הבכורה שלה עם אנסמבל אנטרקונטמפורן הייתה באוגוסט 2004, בתוכנית של האריסון בירטויסטל בפסטיבל לוצרן. היא הפכה למנהלת המוזיקלית של אנסמבל אנטרקונטמפורן ב-2006, היא הייתה האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד, ושימשה כמנהלת המוזיקלית של האנסמבל עד 2013. היא ממשיכה להתגורר בפריז.

מלקי ידועה כמומחית של מוזיקה עכשווית. עבודתה במוזיקה עכשווית כוללת מספר בכורות עולמיות והפקות אופרה, כמו ניצוח על הבכורה הפינית של "Powder Her Face" מאת תומאס אדס בשנת 1999, מה שהוביל לכך שאדס הזמין את מלקי להיות עוזרתו לביצועים נוספים של אופרה זו בתיאטרון אלמיידה בלונדון, שם, כפי שציינה, "בסופו של דבר ניצחתי על חלק מההופעות".[דרוש מקור] הופעת הבכורה שלה בניצוח בקונצרט הפרומס של ה-BBC הייתה ביולי 2007, כשהיא הובילה את הסינפונייטה של לונדון. היא ניצחה על הבכורה העולמית של רביעיית האופרה של לוקה פרנצ'סקוני בלה סקאלה במילאנו ב-2011, והפכה לאישה הראשונה אי פעם שניצחה הפקת אופרה בהיסטוריה של לה סקאלה.

מחוץ לאירופה, מלקי עשתה את הופעת הבכורה שלה בניו זילנד בניצוח בנובמבר 2006 עם התזמורת הסימפונית של ניו זילנד. הופעת הבכורה שלה בניצוח בצפון אמריקה הייתה בפברואר 2007 עם תזמורת סנט לואיס. היא ניצחה לראשונה על התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס ב-2010. באפריל 2016 הודיעה התזמורת על מינויה למנצחת האורחת הראשית הבאה שלה, החל מעונת 2017–2018, עם חוזה ראשוני ל-3 שנים. מלקי היא המנצחת הראשונה שנבחרה לתפקיד המנצחת האורחת הראשית של הפילהרמונית של לוס אנג'לס. בדצמבר 2016, היא עשתה את הופעת הבכורה שלה בניצוח במטרופוליטן אופרה בהפקה הראשונה אי פעם של האופרה "תמימות" של קאיה סאריאהו, המנצחת הרביעית שהובילה הפקה במטרופוליטן אופרה, והראשונה שהופיעה בסדרת Metropolitan Opera Live in HD.

במאי 2013, התמנתה מלקי למנצחת אורחת ראשית של תזמורת גולבנקיאן, עם חוזה ראשוני של 3 שנים, החל מיולי 2013. בספטמבר 2014, היא נבחרה למנצחת הראשית הבאה של הפילהרמונית של הלסינקי, החל בסתיו 2016, עם חוזה ראשוני של 3 שנים. היא המנצחת הראשונה שנקראה לתפקיד זה. באוקטובר 2017, הפילהרמונית של הלסינקי הודיעה על הארכת חוזהּ כמנצחת ראשית עד 2021. ביוני 2019, הודיעה התזמורת על הארכה נוספת של חוזהּ כמנצחת ראשית עד 2023, עם אופציה להארכה נוספת של שנתיים לאחר 2023. בדצמבר 2021, הודיעה התזמורת כי מלקי התפטרה מתפקיד כמנצחת הראשית שלה בסוף עונת 2022–2023, ולאחר מכן היא לקחה תואר של מנצחת ראשית אמריטה.

מלקי הקליטה שתי יצירות של סטיוארט מקריי עבור הלייבל NMC, שתי סצנות מ"מותו של הרוזן אוגולינו" ו"מוטוס". עם אנסמבל אנטרקונטמפורן, היא ניצחה על הקלטות של מוזיקה מאת ברונו מנטובאני, לוקה פרנצ'סקוני, פיליפ מנורי, מייקל ג'ארל, פייר ג'ודלובסקי ויאן רובין, כולם עבור הלייבל Kairos.

בשנת 2016 זיכה אותה המגזין מיוזיקל אמריקה בתואר מנצחת השנה לשנת 2017 ובשנת 2017 זכתה בפרס המוזיקה של המועצה הנורדית.

בישראל ניצחה על התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוזנה מלקי בוויקישיתוף