נתנאל קורייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתנאל קורייר
Nathaniel Currier
לידה 27 במרץ 1813
רוקסברי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 בנובמבר 1888 (בגיל 75)
אייסמסבורי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות גרינווד עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה הדפס-אבן עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי ג'ון ב. פנדלטון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נתנאל קורייראנגלית: Nathaniel Currier‏; 27 במרץ 1813 - 20 בנובמבר 1888) היה ליתוגרף אמריקאי. הוא עמד בראש חברת Currier & Ives יחד עם ג'יימס איבס.[1]

שנים מוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורייר נולד ברוקסברי, מסצ'וסטס, לנתנאל וחנה קורייר. הוא למד בבית ספר ציבורי עד גיל חמש עשרה, ועשה חניכות בבית הדפוס בבוסטון של ויליאם וג'ון פנדלון. בית הדפוס הזה היה מהליטוגרפים המצליחים הראשונים בארצות הברית, שהביאו את הליתוגרפיה מאירופה.[2] קורייר למד את התהליך בעסק שלהם. לאחר מכן הוא עבר לעבוד אצל מ.ד. בראון בפילדלפיה, בשנת 1833. בשנה שלאחר מכן עבר קורייר לעיר ניו יורק, שם היה אמור לפתוח עסק חדש עם ג'ון פנדלטון. פנדלון התחרט, והחברה החדשה הפכה לקורייר אנד סטודארט, שפעלה שנה אחת בלבד.

קורייר ואיבס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1835, קורייר פתח עסק ליתוגרפי משלו כבעל יחיד. בתחילה עסק בתחומים ליתוגרפיים סטנדרטיים של הדפסת תווי מוזיקה, נייר מכתבים, הצעות מחיר וכו'.

עם זאת, עד מהרה לקח את עבודתו לכיוון חדש, ויצר תמונות של האירועים בימיו. בסוף שנת 1835 הוציא הדפס המדגים שרפה שהייתה בניו יורק. התחריט הזה - חורבות בורסת הסוחרים ניו יורק לאחר השרפה של 16 ו-17 בדצמבר 1835 פורסמה על ידי עיתון "הסאן ניו יורק", ארבעה ימים בלבד לאחר השרפה, והייתה דוגמה מוקדמת לחדשות מאוירות. בשנת 1840 החל קורייר להתרחק מהדפסת עבודות ופרסום דפוס עצמאי. באותה שנה פרסם את "התפוצצות של אוניית הקיטור לקסינגטון בלונג איילנד", אסון שניספו בו מעל 100 איש. היה זה תיעוד נוסף של אירוע חדשותי, שלושה ימים לאחר התרחש. ההדפס נמכר באלפי עותקים.

בשנת 1846 הוא יצר ליטוגרפיה "התקדמותו של השיכור".

בשנת 1850 הגיע ג'יימס איבס לעבוד בחברת קורייר כמנהל חשבונות. כישוריו של איבס כאיש עסקים ומשווק תרמו באופן משמעותי לצמיחת החברה; בשנת 1857 הוא הפך לשותף מלא, והחברה נודעה בשם Currier & Ives.

קורייר ואיבס ידועים בעיקר כיוצרים של הדפסי אמנות פופולריים, כגון סצינות חג המולד, נופים, או תיאורים של נוף עירוני ויקטוריאני. עם זאת, הפיקה החברה גם כרזות פוליטיות, סצנות היסטוריות חשובות ואיורים מאירועים אקטואליים. במשך עשרות שנים יצרה החברה כ-7,500 תמונות.

קורייר פרש ממשרדו בשנת 1880, והעביר את העסק לבנו אדוארד.

חיים אישיים ומוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורייר התחתן עם אליזה וסט פרנסוורת' בשנת 1840.[3] לזוג נולד ילד אחד, אדוארד וסט קורייר.[4] אליזה נפטרה בשנת 1843. בשנת 1847 התחתן קורייר עם לורה אורמסבי.

קורייר אהב סוסים. הוא החזיק כמה סוסים בבית מגוריו במסצ'וסטס באורווה שרכש, והעביר לאחוזתו.

הוא נפטר שמונה שנים לאחר פרישתו, ב-20 בנובמבר 1888, בביתו ונקבר בבית העלמין גרין ווד בברוקלין, ניו יורק.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נתנאל קורייר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Currier, Nathaniel (1813-1888), lithographer and founder of the firm Currier & Ives, American National Biography (באנגלית)
  2. ^ Lane, Jim (May 15, 2000). "Nathaniel Currier". Humanities Web.
  3. ^ Eliza West Farnsworth, www.americansilversmiths.org
  4. ^ Edward West Currier, www.americansilversmiths.org