נשמה צוענית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשמה צוענית
אלבום אולפן מאת ירדנה ארזי
יצא לאור מרץ 1987
הוקלט 1986
סוגה מוזיקה צועניתאתני
שפה עברית
אורך 29:39
חברת תקליטים NTE
הפקה מתי כספי
כרונולוגיית אלבומים של ירדנה ארזי
שוב בתמונה
(1986)
נשמה צוענית
(1987)
ריח דבש וריח מנטה
(1988)

נשמה צוענית הוא אלבומה השישי כסולנית של ירדנה ארזי, שיצא ב-1987.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום כלל אחד עשר שירים המבוססים על מוזיקה צוענית אשר מקורה במזרח אירופה, בהם להיטים בינלאומיים גדולים, כולם מתורגמים לעברית על ידי אהוד מנור. האלבום, בהפקתו המוזיקלית של מתי כספי, זכה להצלחה גדולה בישראל, והוא אלבומה הנמכר ביותר של ירדנה ארזי. בנוסף, יש באלבום גם שיר אחד מקורי, "כשהצועני אוהב", שכתב אהוד מנור והלחינה יהודית רביץ, ששמרה על רוח צוענית בלחן.

באלבום זה המשיכה ארזי רצף של הצלחות מסחריות גדולות, שנמשכו לאורך כל שנות השמונים. בשבוע בו יצא האלבום הוא זכה בתקליט זהב לאחר שמכר מעל 20,000 עותקים. בהמשך אותו החודש זכה בתואר תקליט פלטינה בעקבות מכירת 40,000 עותקים, ועד תום אותה השנה זכה בתקליט פלטינה כפולה ובתקליט פלטינה משולשת. עד שנת 2012 נמכרו יותר מ-150,000 עותקים.[1]

את האלבום הוציאה ארזי בהפקה עצמאית, כמו את כל אלבומיה לאורך השנים. בשנת 1988 הועלה התקליט על דיסק, לצד אלבום נוסף של ארזי, "שוב בתמונה" שיצא ב-1986. מתי כספי שמר על צליל אותנטי ומקורי, המזכיר מאוד את הלחנים הצועניים העממיים. מרבית שירי האלבום קצביים, וכן שולבו בו כלי נגינה כמו אקורדיון, מנדולינה וכינור, ובנוסף מקהלת זמרים גדולה בהשתתפות יהודה תמיר, איריס שמי, מיקי קם, פנינה בריק, ראובן גבירץ ואחרים.

ההפקה המושקעת של האלבום כללה גם שישה קליפים צבעוניים שהופקו במיוחד עבור תוכנית הטלוויזיה "ממני מני" ששודרה בערוץ הראשון בהנחיית מני פאר. הקליפים, אותם ביים צדי צרפתי, היו ללהיטיו הגדולים של האלבום: "הכינור הנאמן", "כשהצועני אוהב", "מה יש לי", "עיניים שחורות", "יריד האהבה" ו"רוח ואש". זכורה במיוחד השמלה שנתפרה לארזי לרגל האלבום, עמה הופיעה תקופה ארוכה לאחר צאתו.

השיר "רוח ואש" (או במקורו "מרכבות האש"), שהולחן על ידי הרומני ריכרד שטיין, תורגם לעברית 30 שנה קודם לביצועה של ארזי תחת השם "גוי של שבת" ("Johnny is a goy for me") על ידי דן אלמגור. את השיר בנוסח העברי הישן שרה רביעיית מועדון התיאטרון.

בעקבות הצלחת האלבום שמרה ארזי על רוח צוענית גם בשיר "בן אדם", אשר ייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון בשנת 1988 ובשיר "היא רוקדת", שהשתתף בקדם אירוויזיון הפרטי של ארזי ב-1988. גם "בן אדם" השתתף באותו קדם.

במצעד הפזמונים השנתי של שנת תשמ"ז צעד רק השיר המקורי מהאלבום "כשהצועני אוהב". הוא הגיע למקום החמישי. ארזי זכתה בפעם השלישית בקטגוריית זמרת השנה.

בשנת 2010 הוציא שחקן תיאטרון היידישפיל והזמר יוני אילת את אלבומו "ציגיַינער נשמה" ובו גרסאות ביידיש לשירי "נשמה צוענית". באפריל 2015 הפכו שירי אלבומו של אילת (שיריה של ארזי, למעשה) להצגה ביידישפיל הנושאת אף היא את השם: "נשמה צוענית", בבימויו ובעריכתו של אילת, בהשתתפות אנסמבל השחקנים הצעיר של התיאטרון.

ב-2012 ציין אתר האינטרנט ynet 25 שנה לצאת האלבום בפרויקט מיוחד שכלל בין היתר איחוד של האנשים שמאחורי האלבום - ארזי, המפיק המוזיקלי מתי כספי, היועץ האמנותי גברי מזור, הבמאי צדי צרפתי ואלמנתו של אהוד מנור עפרה פוקס שנערך בתיאטרון הסמטה ביפו במסגרתו הוענקו לכולם אלבומי פלטינה משולשת על מכירת 150 אלף עותקים.

רשימת השירים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחן השירים עממי צועני, למעט "כשהצועני אוהב" אשר הולחן על ידי יהודית רביץ. מילות השירים נכתבו על ידי אהוד מנור

מס' שם משך
1. מה יש לי 3:00
2. רוח ואש 2:06
3. הכינור הנאמן 2:11
4. ליבי ליבי/סחרחורת 2:20
5. עיניים שחורות 2:07
6. נחל הפלאים 2:24
7. כשהצועני אוהב 3:36
8. יריד האהבה 1:50
9. ילד צועני 3:16
10. אל תעיר אותי בבוקר 2:12
11. נשמה צוענית 3:16
12. כדור הבדולח 1:28
משך כולל:
29:39

שותפים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עיצוב עטיפה - שרי ארנון.
  • צילום עטיפה - בן לם.
  • הדפסת עטיפה - קרליט בע"מ.
  • עיצוב שמלה - פרח ראובן – "סטודיו פלורנס".
  • איפור - דליה אטקין.
  • עיצוב שיער - שוקי זיקרי, מואיש חן.
  • מלבישה - תמי פרנקל.
  • בגדים - אריק אייל – "יד שנייה לגבר".
  • חולצות - "סטפנל".
  • תכשיטים - "טוקיו".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ‏אור ברנע, מזל טוב, פורמט גוסס: הקומפקט דיסק בן 30, באתר ynet, 2 באוקטובר 2012