נער האופניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נער האופניים
מידע כללי
מאת אלי עמיר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תורגם לשפות אלבנית
סוגה רומן אוטוביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה עם עובד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הוצאה תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2018 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 623 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-965-13-2767-4
הספרייה הלאומית 005040878
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נער האופניים הוא רומן אוטוביוגרפי שמתאר את חייו של נורי: נער שעלה מבגדאד וגר ב"ישראל השנייה"[1]. הספר נכתב על ידי אלי עמיר ויצא לאור בשנת 2019 במסגרת "ספריה לעם" של הוצאת עם עובד. הספר מציג את קשייו של נורי שנאלץ להתמודד עם הקליטה בארץ המתפתחת של שנות ה-50.[2]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורי מתחיל את דרכו בקיבוץ, בו הוא מנסה להשתלב, מעט בכוח, בגלל מבטאו והמראה השונה שלו. אביו של נורי, מתחנן בפניו שיעזוב את הקיבוץ, ויבוא לעזור למשפחתו במושב בו הם מתגוררים. נורי, שנקרע בין שני העולמות - מתייאש לבסוף והולך לעזור למשפחתו הממורמרת והמאוכזבת שלא מקבלת אותו. הם גרים בכפר עיוורים נטוש ועלוב, שבו מתנגנות מנגינות עתיקות, שמזכירות את המולדת העזובה. העיוורים המסכנים מנגנים על מיתרי הקאנון והקַמַאנְגֶ'ה, תוך שמשפחתו הגדולה של נורי סובלת, ומשתעממת מהשממה של הכפר. אביו של נורי תולה בו את כל תקוותיו, ומבקש ממנו שיעבור לבדו לירושלים, כדי לרכוש השכלה ולהצליח להוציא את משפחתו מהעיזבון בו הם חיים.

בירושלים נורי מוצא עבודה כמחלק עיתונים, וגר זמנית אצל קרובי משפחה. כל בוקר נורי פוגש נערה עשירה, שלמשפחתה הוא מחלק את העיתונים. הזוג מתאהב, והספר מתאר את הפער שבינו לבין הנערה, פער הנובע מתרבויות שונות ומפערים כלכליים-חברתיים. לאחר מכן, נורי מוצא עבודה כשליח על אופניים במשרדו של "האחד בדורו". הוא פוגש שם אנשים חשובים, ולומד הרבה על החיים. נורי הוא נער שאפתן, שמתעניין בפוליטיקה ואוהב מאוד את עבודתו החדשה.[2]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אימו של נורי: עקרת בית שמאוד מתוסכלת מהמצב ומוציאה את התסכול שלה על כל סובביה. מצד אחד, היא גורמת לנורי לצער רב ומצד שני גורמת לו לחתור לשינוי המצב.
  • אביו של נורי: היה אמיד בבגדאד ואף על פי שהוא עני בארץ, הוא עדיין חושב שהממשלה לטובתם. מתקשה מאוד להתאקלם בארץ, גם השפה קשה לו, והוא אינו יודע איך להוציא את המשפחה ממצבם הקשה. הוא תולה את תקוותיו בנורי, הבן הבכור.
  • מיכל: "נערת השמנת" השמחה ומאירת הפנים שמתאהבת בנורי. מיכל יוצאת להגנתו של נורי במצבים שונים, ומקבלת אותו למרות הפערים ביניהם. מיכל מקבלת את נורי כמו שהוא ואינה מתביישת בו. לאורך העלילה מתקיימים עליות ומורדות ביחסים בין נורי למיכל, דרכם הוא לומד על פערי המעמדות ביניהם, והקורא נשאר במתח לאורך כל הספר, ותוהה מה יהיו היחסים ביניהם.
  • חברינו שטארק: פקיד זוטר במשרד ראש הממשלה, מארח חברה לנורי ומבקר את הממשל.
  • חברינו קלינסקי: פקיד זוטר שמחלק משכורות במשרד ראש הממשלה, מחבב את נורי ותומך בממשל. קלינסקי הוא ניצול שואה. בשיח בין נורי לקלינסקי הוא לומד רבות על סדרי השלטון בראשית המדינה, על מעמדות חברי המפלגות השונות, ועל האופן שבו בן-גוריון ומזכירו יצחק נבון מנהלים את הלשכה של ראש הממשלה.
  • רוזיטה: ילדה ממשפחה קשה, שנורי פוגש בבית ספר ערב ויוצא איתה בזמן פרידתו ממיכל. גם מרוזיטה נורי לומד על החיים בירושלים בקרב מעמדות שונים ומגוונים.
  • הזקן - בעל דירתו של נורי, זקן וחולה. בעל דעות ימניות מובהקות, מנהל שיחות מעמיקות עם נורי ודואג לו.
  • עזיז היפה: עיוור מכפר העיוורים, בעל יכולת מוזיקלית מרהיבה. רוצה לחוות את העולם ולהרגיש אותו למרות מגבלותיו. עזיז בעל גישה אופטימית לחיים, למרות מצבו, ומנסה להוציא את המיטב מכל סיטואציה. לכן, מהווה מוקד משיכה ועניין בכפר העיוורים.
  • המדריכה: מדריכתו של נורי בקיבוץ, דמות משנית.[2]

הרקע הביוגרפי של הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייו של אלי עמיר השפיעו רבות על עלילת ותוכן הספר "נער האופניים", והספר מבוסס על המאורעות שעמיר חווה בצעירותו. דמותו של הגיבור הראשי נורי, מבוססת על חייו של עמיר, שכן הוא נולד בבגדאד, עלה לארץ, עבר לקיבוץ, משם לירושלים, ועבד במשרדי ציבור. אלי עמיר נתקל בחייו במקרה במספר אנשים ואירועים חשובים, ועליהם ביסס את הספר. למשל: נורי ומשפחתו מדברים רבות על דוד בן-גוריון, מנחם בגין, ארגון הפלמ"ח, ובמהלך הסיפור, נורי אף מתיידד עם הנשיא לשעבר יצחק נבון[3].

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2023 הספר עובד להצגה בתיאטרון החאן הירושלמי בעיבודה ובבימויה של איה קפלן ובכיכובו של איתי שור כנורי.

הספר תורגם לאלבנית ויצא לאור בטירנה בשנת 2022. זה הספר הראשון בעברית מודרנית שמתורגם לאלבנית.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מילון אבניאון - מה זה ישראל השנייה – פירוש המילה ישראל השנייה ,פרוש, הסבר, משמעות והגדרה, באתר www.milononline.net
  2. ^ 1 2 3 אלי עמיר, נער האופניים, עם עובד, 2019
  3. ^ הוצאת ספרים עם עובד, עמיר אלי, באתר www.am-oved.co.il
  4. ^ באתר Israli Zot (באלבנית)