נס השירות הפעיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אח"י חיפה (ק-38) מניפה את נס השירות הפעיל, תוקפת בפצצות עומק צוללת מצרית, ברקע מטוס מיראז' 3 של חיל האוויר 9 יוני 1967.
טרפדת של חיל הים הישראלי שהשתתפה בקרב רומני. בהגדלת התמונה ניתן להבחין בנס השירות הפעיל, בקצה האנטנה הימנית.

נס שירות פעיל הוא דגל ימי צר וארוך המונף על כלי שיט צבאי, ומציין במרבית ציי העולם את היותו של כלי השיט בשירות פעיל. הגדרת המעמד שירות פעיל נעשית כאשר כלי השיט כשיר לפעילות, יש לו מפקד והוא מצוות בהתאם. הנס מיועד לכלי שיט בלבד ואינו בשימוש ביחידות חוף.

הנפת נס השירות הפעיל על הצוללת הגרעינית האמריקאית הוואי

הנס מונף גבוה יותר מכל דגל אחר על כלי השיט, ומוצב בראש התורן. כאשר ישנם מספר תרנים, מונף הנס בתורן האחורי, ובספינות קטנות הוא מונף בראש אנטנת הקשר הימנית. בצוללות חלים אותם עקרונות, אך לקראת צלילה יורד הנס, כמו גם שאר הדגלים, ויונף מחדש בעת הכניסה לנמל.

הנס יונף לאחר שהספינה בכשירות מלאה ולפי נוהלי היחידה כאשר הצוות אף עבר את האימון הראשוני. ההנפה תיעשה במסדר חגיגי בנוכחות כל אנשי הצוות וצוותי הספינות האחרות ביחידה. שלא כמו שאר הדגלים, הנס נשאר במקומו יומם וליל, בים ובחוף. הנס מוסר רק עם ביטול מעמד כלי השיט כפעיל, עקב יציאתו לשיפוץ כללי או מסיבות אחרות.

מנהגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צורת הנס - במרבית הציים הנס צר וארוך. המקור לכך נובע מקרב דונגנס באמצע המאה ה-17 שבו ניצח הצי ההולנדי. מפקד הצי האנגלי רוברט בלייק העלה שוט מרכבה על ראש התורן, כמענה למטאטא שהניף האדמירל ההולנדי מארטן טרומפ.[1]

  • בצי הגרמני אין דגל מיוחד במעמד של "נס שירות פעיל". עובדת כניסת כלי השיט לשירות מצוינת במסדר שבו מועלה דגל הצי במקביל לדגל הקצין הבכיר. והספינה מוכרזת על ידי המפקד הבכיר ככשירה לשירות.
  • בצי ההולנדי נהוג לערוך מסדר פרידה למפקד האונייה בעת סיום תפקידו. בעת המסדר מורד נס השירות הפעיל מהתורן על ידי הימאי הצעיר ביותר, ונמסר למפקד היוצא למזכרת. נס שירות פעיל חדש מונף לכבוד המפקד הנכנס.

בחלק מהציים, כמו בצי הצרפתי, נהוג להציג נס גמר השירות הפעיל (Decomissioning Pennant) במעמד חגיגי המציין את סיום השירות. הנס זהה בצורתו לנס שירות פעיל רגיל, אך אורכו מסמל את מספר השנים שכלי השיט היה בשירות עד העמדתו.

נס השירות הפעיל של חיל הים הישראלי
נס שירות פעיל של הצי היפני
נס שירות פעיל של הצי המלכותי הבריטי
נס שירות פעיל של הצי היווני
נס שירות פעיל של הצי ההולנדי
נס שירות פעיל של הצי הנורווגי
נס שירות פעיל של הצי הפולני
סיירת האימונים של הצי הצרפתי Jeanne d'Arc[2] מציגה את נס גמר השירות הפעיל (Decommissioning Pennant) שאורכו מציין את 46 השנים שבהן הייתה הז'אן ד'ארק בשירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Leland p. Lovette, NAVAL CUSTOMSTRADITION and USAGE, UNITEDSTATES NAVAL INSTITUTE, 1939, P 224
  2. ^ ראו הסיירת ז'אן ד'ארק בוויקיפדיה באנגלית