נח (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"נח"
סינגל בביצוע שוקולד מנטה מסטיק
יצא לאור 1974
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה יורם טהרלב
לחן מתי כספי
הפקה מתי כספי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"נח" הוא שיר שכתב יורם טהרלב, הלחין מתי כספי וביצעו כספי ולהקת שוקולד מנטה מסטיק. השיר יצא לאור בשנת 1974.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כספי באותה עת היה מנהלה המוזיקלי של שוקולד מנטה מסטיק. וכתב מנגינה אותה הגיש לפסטיבל הזמר והפזמון של 1974. את המנגינה הזאת כספי השמיע לטהרלב דרך הטלפון כאשר כספי סימן לטהרלב איפה כל שורה בשיר מתחילה ונגמרת. בהתחלה חשב להתחיל את השיר עם המילה "למה" אך התחרט לאחר שהבין שזאת מילה נפוצה, לאחר מכן חשב על "לילה". אבל החרוז היחידי שמצא היה לפיילה. וחשב שבגלל שמדובר במילה לועזית לא יקבלו אותה לפסטיבל. ואז בא לו הרעיון ל"נח". אותו כתב תוך 10 דקות, כאשר בשורות הארוכות הכניס רשימה של בעלי חיים, כולל בעלי חיים ימיים כמו השיבוטה[1].

השיר נכלל בתחרות פסטיבל הזמר והפזמון 1974. אף שלא זכה במקום הראשון הוא מהזכורים ממנו. השיר נכלל באלבום הבכורה של כספי. השיר לווה בנגינה של תזמורת ההקלטות של רשות השידור עליה ניצח יצחק גרציאני.

השיר מתכתב עם סיפור נח והמבול. הוא הגיע למקום הרביעי במצעד הפזמונים השנתי של קול ישראל.

ירדנה ארזי, חברת הלהקה, תיארה את השיר כך: "מתי כספי היה משוחרר טרי של להקת פיקוד הדרום אבל היה ברור שמדובר בגאון מוזיקלי. באותה שנה רוב השירים בפסטיבל התכתבו עם מלחמת יום הכיפורים ופתאום היה שיר במצב רוח אחר. עלינו בהופעה רעננה, עם העמדה שעשתה רותי הולצמן בחדוות חיים, שלוש בחורות עם בגדים מטורפים. לא עשו דברים כאלה בארץ. לא ניצחנו אבל דיברו למחרת על ההופעה שלנו"[2].

השיר בספרי תווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]