נחמה בידרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נחמה בידרמן
בידרמן בגיל 10
בידרמן בגיל 10
לידה 18 במרץ 1939
הרצליה, פלשתינה (א"י)
פטירה 9 באוגוסט 2017 (בגיל 78)
תל אביב, ישראל
שם לידה נחמה פרנקל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה נתניה עריכת הנתון בוויקינתונים
ידועה בשל יוזמת יום האם
השכלה האוניברסיטה העברית בירושלים; מכללת שנקר
מקצוע מיקרוביולוגית
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מכתבה של נחמה בידרמן בטור "פינת המורה", "הארץ שלנו", 14 בנובמבר 1951

נחמה בידרמן (18 במרץ 19399 באוגוסט 2017) הייתה חוקרת ומיקרוביולוגית. בילדותה הציעה את התאריך שבו ייחגג "יום האם" בישראל, אשר נקבע בהתאם להצעתה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחמה בידרמן לבית עמית (פרנקל) נולדה בשנת 1939 בהרצליה כבת הבכורה משלוש בנותיהם של יחזקאל עמית (פרנקל) וגניה עמית לבית נוימן. גניה הייתה אחותה של ההיסטוריונית והמשוררת הינדה הלנה ניימן גרין, שנספתה בשואה, והייתה נשואה לירחמיאל גרין. הוריה, ילידי לודז' שבפולין, עלו לארץ ישראל בשנות ה-30 של המאה ה-20 והתיישבו בהרצליה, שם ניהלו בית ציוני-חילוני. לאחר סיום לימודיה בבית ספר התיכון, התגייסה לשירות בצה"ל, בחיל התותחנים, שם הכירה את חנן בידרמן. השניים נישאו בשנת 1959 ולאחר שהות בלונדון ובהרצליה, קבעו מושבם בירושלים. לזוג נולדו שלושה ילדים. בידרמן למדה ביולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים והתמחתה במיקרוביולוגיה. משנת 1965 עבדה בידרמן כלבורנטית במעבדה לאיכות הסביבה באוניברסיטה העברית בניהולו של פרופסור הלל שובל, והשתתפה במחקריו[1]. בשנת 1974 החלה בידרמן לעבוד כמיקרוביולוגית במעבדה לאיכות המים בעיריית ירושלים, לימים, חברת הגיחון. היא קודמה לתפקיד מנהלת המעבדה בשנת 1999, ומילאה תפקיד זה עד ליציאתה לגמלאות בשנת 2004. בשנת 2007 עברה לגור בתל אביב. בידרמן נפטרה ממחלת הסרטן באוגוסט 2017 בתל אביב. לבקשתה נקברה בקבורה אזרחית בבית העלמין "מנוחת עולם" בנתניה.

יוזמת יום האם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתאריך 31 באוקטובר 1951 פורסם בעיתון הילדים "הארץ שלנו" מאמר בשם "קרנפול אדום" בטור "פינת המורה". במאמר זה תואר מנהג אמריקני של ענידת פרח ציפורן לציון יום האם בארצות הברית. בסוף המאמר נשאלו הקוראים לגבי חגיגת יום האם בישראל, שעד אז לא נחגג באופן מסודר ברחבי הארץ.

בידרמן, אשר הייתה בת 12 באותו זמן, כתבה מכתב למערכת "הארץ שלנו", אשר פורסם בתאריך 14 בנובמבר 1951. במכתבה הציעה לחגוג את יום האם בישראל ביום פטירתה של הנרייטה סאלד, אשר נודעה כ"אם הנוער". הצעתה התקבלה על ידי העיתון, אשר החל לציין את יום האם בתאריך ב' באדר. יוזמה זו תפסה תאוצה לאורך השנים ומוסדה בשנות השבעים על ידי משרד החינוך, אשר קבע את יום האם באופן רשמי בתאריך מותה של סאלד, ל' בשבט, אף על פי שתאריך מותה המדויק הוא א' באדר, מכיוון שנפטרה לאחר שקיעת החמה. בשנות השמונים שונה שמו של יום האם ל"יום המשפחה", אך הוא עדיין נחגג באותו התאריך. לאחר נישואיה של בידרמן, נוצר בדרך מקרה קשר משפחתי בינה לבין סאלד, אשר הייתה בת דודה של אמו של בעלה חנן.

תרומתה של בידרמן לקביעת חג בישראל נותרה עלומה לאורך שנים רבות, עד שזכתה להכרה ציבורית לאחר מספר ראיונות ומאמרים שפורסמו בתקשורת בשנת 2012[2][3]. בראיונות אלה ציינה בידרמן שהכירה את יום האם מסיפוריה של אמה, שגדלה בפולין. היא הוסיפה כי בחירת התאריך הושפעה מאחד מזיכרונות ילדותה הצלולים והעמוקים ביותר ובו הוצבה בגן הילדים בו הייתה בידרמן תמונתה של הנרייטה סאלד מעוטרת בסרט שחור לאחר פטירתה, כשש שנים לפני הצעתה.

מאז החשיפה התקשורתית לה זכתה בעשור השני של המאה ה-21, מצוינת בידרמן בתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך בנושא יום האם[4]. בשנת 2017 אף קיבלה מכתב מנשיא המדינה, ראובן ריבלין אשר בו הוא מכיר בפועלה ומודה לה על תרומתה למדינה:

מלבד העובדה שבזכותך חגגנו במשך שנים רבות את יום האם, שמכונה כיום יום המשפחה, את עצמך מושא להערכה ולהוקרה. בזכותך ידעו ילדי ישראל כי יש בידם הכח לחולל שינוי ואם יתעמקו ויגיעו לשורש ולמהות ואף יגעו בצורך אמיתי - השינוי בוא יבוא.

מכתב מנשיא המדינה, ראובן ריבלין, לנחמה בידרמן, 29 במרץ 2017

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחמה בידרמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יהודית כהן והלל שובל, Coliforms, Fecal Coliforms, and Fecal Streptococci as indicators of water pollution, המעבדה לאיכות הסביבה באוניברסיטה העברית, ירושלים. פורסם ב-Water, Air, and Soil Pollution, volume 2, pages 85–95, March 1973, עמ' 95
  2. ^ סרטונים אילן לוקאץ', ‏מפגש עם הילדה שמאחרי יום המשפחה, באתר ‏מאקו‏, 23 בפברואר 2012
  3. ^ תמר רותם, הילדה שהמציאה את יום האם כבר בת 72, באתר הארץ, 19 בפברואר 2012
  4. ^ המינהל הפדגוגי - האגף לחינוך יסודי, המזכירות הפדגוגית - הפיקוח על הוראת העברית, יום המשפחה - הצגת דברים בכיתה, באתר האינטרנט של משרד החינוך