נועדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נוֹעַדְיָה היא דמות מקראית, נביאת שקר בימי נחמיה. שמה מופיע בספר נחמיה, פרק ו', פסוק י"ד. נועדיה היא אחת מחמש נשים הנזכרות במקרא בתואר נביאה, הנוספות הן מרים, דבורה, חולדה ואשת ישעיהו.[1] חז"ל המונים שבע נביאות (שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה ואסתר[2]) אינם מונים את נועדיה, שכן לא נאמר שהייתה נביאת אמת, אלא נביאת שקר.

יש האומרים כי נועדיה כלל אינה נביאה בפני עצמה, אלא כינוי נוסף לנביא השקר שמעיה בן דליה, שפעל אף הוא בתקופה זו.

פעילותה של נועדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אויבים רבים היו לנחמיה. אחת מהן הייתה נועדיה, נביאת שקר, אשר פעלה בזמן שיבת ציון בירושלים: ”זָכְרָה אֱלֹהַי לְטוֹבִיָּה וּלְסַנְבַלַּט, כְּמַעֲשָׂיו אֵלֶּה; וְגַם לְנוֹעַדְיָה הַנְּבִיאָה וּלְיֶתֶר הַנְּבִיאִים, אֲשֶׁר הָיוּ מְיָרְאִים אוֹתִי”.[3] אויביו של נחמיה ניסו להפריע לפעילותו ובעבודות הבנייה של חומת ירושלים. נביאים אלו השמיעו את נבואותיהם בשם ה'. בעל ספר נחמיה לא מספר את תוכן דברי נבואתה של נועדיה, אלא רק מציין את שמה.

רש"י בפירושו לפסוק י"ד, טוען כי נועדיה קיבלה שכר קבוע מסנבלט וזאת הסיבה להתנגדותה לנחמיה: גם לנועדיה הנביאה - היא ושאר נביאי השקר קבלו שכר מסנבלט וחבריו כדי להפחידני בנבואת שקריהם. וכך בעקבות רש"י גם מצודת דוד: כתיב: וגם לנועדיה - וגם זכור לשלם גמול לנועדיה נביאה שקרנית ולשאר נביאי השקר אשר היו מפחידים אותי בשקריהם בעבור כי קבלו שכר מטוביה וסנבלט.

לדעת אמנון שפירא, ייתכן כי לנועדיה הייתה השפעה גדולה יותר משאר הנביאים הגברים וזאת מדברי נחמיה.[4]

זהות שמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין בהירות לגבי זהות השם נועדיה האם של גבר או אישה. בתרגום השבעים נכתב: "לנועדיה הנביא". אף לא ברור מדוע הוזכר שמה בספר נחמיה, היות ששמעיה הנביא היה פעיל בימי נחמיה. שמעיה אף מוזכר מספר רב של פעמים ואף למראית עין היה תומכו. נראה כי נועדיה עמדה בראש קבוצת מתנגדים לנחמיה שעיקר טיעונה היה, שבניית החומה אינה צו אלוהי. בשמה יש ביטוי להתגלות ונועדות האל.[5] השורש י-ע-ד, שורש שמה, טוען משה גרסיאל משתקף גם בפסוק: 'וַיֹּאמֶר נִוָּעֵד אֶל-בֵּית הָאֱלֹהִים אֶל-תּוֹךְ הַהֵיכָל' (ספר נחמיה, פרק ו', פסוק י').[6]

נועדיה לפי חז"ל ופרשני ימי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

”ושישה שלא הועילו עצתן ואלו הן:... ושמעיה בן דליה, שיעץ לנחמיה ללון בהיכל, שנאמר 'וַיֹּאמֶר נִוָּעֵד אֶל-בֵּית הָאֱלֹהִים אֶל-תּוֹךְ הַהֵיכָל' (נחמיה, ו', י') לפיכך נהפך שמו ונקרא 'נוֹעַדְיָה' (נחמיה, ו', י"ד) כמו ' הַנּוֹעָדִים עַל-ה' ' (במדבר, כ"ז, ג') ונתכנה 'הַנְּבִיאָה' (נחמיה, ו', י"ד) בלשון נקבה, שיעץ עצת נשים”.[7]

רבי אברהם אבן עזרא בפירושו לנחמיה ו' כותב: ”וגם לנועדיה הנביאה - הסכמת המפרשים שהוא שמעיה בן דליה וקראו כן בעבור שאמר נועד אל בית האלהים ומלת הנביאה באה על דרך תיבת נועדיה שהיא כטעם נקבה בדבר ואיננה על דרך הענין כטעם אמרה קהלת ולאמר כי נועדיה הייתה אשה התנבאה עליו שקר הוא הקרוב וסרו כל הטענות ומלת וגם לנועדיה לרבות על שמעיה וזה הנכון.”

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכונה נביאה כנראה בשל היותה אשת הנביא.
  2. ^ בבלי, מסכת מגילה, י"ד, ע"א
  3. ^ נחמיה ו', י"ד
  4. ^ אמנון שפירא, דמוקרטיה ראשונית במקרא : יסודות קדומים של ערכים דמוקרטיים, תל אביב, הקיבוץ המאוחד, 2009, עמ' 107.
  5. ^ ראו גם: ספר שמות, פרק כ"ט, פסוק מ"ג: "וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל".
  6. ^ משה גרסיאל, מדרשי שמות במקרא, רמת גן, רביבים, 1987, עמ' 65.
  7. ^ אוצר מדרשים, מדרש שלושה וארבעה, באתר ספריא