נוטוסטילוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנוטוסטילוס
איור גולגולת הנוטוסטילוס
איור גולגולת הנוטוסטילוס
תקופה
אאוקן 48.6–37.2 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: נוטונגולאטויים
תת־סדרה: Notioprogonia
משפחה: Notostylopidae
סוג: נוטוסטילוס
מינים
  • Notostylops murinus
  • Notostylops appressus
  • Notostylops pendens
  • Notostylops pigafettai
שם מדעי
Notostylops
אמחינו, 1897
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נוטוסטילוס (שם מדעי: Notostylops; משמעות השם: "פני עמוד דרומיים") הוא סוג של יונק נכחד בן סדרת הנוטונגולאטויים הקדומה, אשר חי בתקופת האאוקן באמריקה הדרומית. הוא התגלה בשתי תצורות מאובנים בארגנטינה והוגדר בשנת 1897 בידי החוקר הארגנטינאי פלורנטינו אמגינו (אנ'). הוא סיווג לסוג זה 23 מינים שונים אך כמעט כולם התבטלו. רק 4 מינים נחשבים לאמיתיים.

הנוטוסטילוס היה יונק קטן בעל מראה פרימיטיבי של הפרסתנים הקדומים עם דמיון קטן לראקון או למרמיטה ולארנביים. הוא הגיע עד לאורך 75 סנטימטרים ולמשקל של עד 10 קילוגרם. הייתה לו גולגולת גבוהה בעלת לסתות דמויות מכרסם, אך עם מבנה מוגבה יותר ושרירי לחי גדולים יותר. הלסתות הכילו זוג חותכות גדולות כמו שיני עכברים והוא כנראה ניזון מצמחייה רכה עשבונית בעזרת החותכות הגדולות. ניביו ושיניו הטוחנות היו קטנות יחסית ובעלות רווח רחב ביניהם. רגליו הקדמיות התאימו לחפירה ואולי הוא התחפר במחילות להגנה, אם כי לא נמצאו הוכחות לכך ממאובנים. הוא היה בעל חמש אצבעות קצרות ברגליו והיה בעל זנב קצר.

המבנה הקטן של יונק זה עזר לו לנוע במהירות ובגמישות רבה יותר מלקרוביו שהיו גדולים ומגושמים בהרבה. עם זאת הוא היה חסר מאפיינים משוכללים, מה שכנראה גרר אותו להכחדה עקב תחרות גבוהה עם פרסתנים דרום-אמריקאים אחרים עם סוף האאוקן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נוטוסטילוס בוויקישיתוף