משתמש:WikiJunkie/שנות ה-70 של המאה ה-20

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שנות ה-70 (מבטאים "שנות השבעים"; מקוצרים בדרך כלל ל"השבעים " או " ' ה-70 ") היו עשור שהחל ב-1 בינואר 1970 והסתיים ב-31 בדצמבר 1979.

שנות ה-70 היו מאופיינות בהפיכות תכופות, סכסוכים פנימיים, מלחמות אזרחים, תהפוכות פוליטיות וסכסוכים מזוינים שונים שנבעו או היו קשורים לתהליכי דה-קולוניזציה, והמאבק העולמי בין נאט"ו, ברית ורשה והמדינות הבלתי-מזוהות. אזורים רבים בעולם היו מאופיינים במהלך שנות ה-70 סכסוכים בעוצמה גבוהה, בעיקר באזור דרום-מזרח אסיה, באזור המזרח התיכון ובאפריקה.

בעולם המערבי הפרוגרסיביזם החברתי שהחל בעשור הקודם, ואשר כלל את ההגברה של המודעות הפוליטית והגדלת חירותן הכלכלית של נשים, המשיך לצמוח באופן ניכר. בבריטניה, הבחירות של 1979 הביאו לניצחון המנהיגה השמרנית מרגרט תאצ'ר. המדינות המתועשות חוו במהלך העשור מיתון כלכלי עקב משבר הנפט אשר נגרם כתוצאה מאמברגו הנפט שבוצע על ידי ארגון המדינות הערביות שמייצאות נפט. המשבר הוביל למקרה הראשון של סטגפלציה אשר גרמה למגמה פוליטית וכלכלית בה החולפה בהדרגה הגישה של הכלכלה הקיינסיאנית בגישה כלכלית ניאו-ליברלית, כאשר הממשלה הניאו-ליברלית הראשונה עלתה לשלטון בעקבות ההפיכה הצבאית בצ'ילה ב-1973.

שנות ה-70 היו גם תקופה של התקדמות גדולה מבחינה טכנולוגית ומדעית. בתחילת העשוור הוצג המיקרו-מעבד המסחרי הראשון, אינטל 4004.

בסוף העשור התגבשה תורת השדות הקוונטית.

באסיה, היחסים הבינלאומיים של סין השתנו באופן מהותי בעקבות ההכרה בסין מצד האו"ם, מותו של שליט סין מאו דזה-דונג ותחילת הליברליזציה של השוק הסיני על ידי יורשיו של מאו. למרות משבר הנפט בשל האמברגו של אועפ"ק, כלכלת יפן חוותה פריחה גדולה בשנות ה-70 והפכה במהלך העשור לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. ארצות הברית הסיגה את כוחות הצבא האמריקנים מוייטנאם בסיום מלחמת וייטנאם. בשנת 1979, ברית המועצות פלשה לאפגניסטן ובעקבות כך החלה מלחמת ברית המועצות-אפגניסטן .

בעוד שבתחילת העשור מצרים וסוריה הכריזו מלחמה על ישראל, לקראת סוף העשור המצב במזרח התיכון השתנה באופן מהותי לאחר שנחתם הסכם השלום בין ישראל למצרים. המתיחות הפוליטית באיראן התפוצצה בעקבות המהפכה האיראנית ב-1979, אשר במסגרתה הופלה שושלת פהלווי והוקמה במקומה רפובליקה אסלאמית תחת הנהגתו של האייתוללה רוחאללה ח'ומייני.

במהלך שנות ה-70 אפריקה המשיכה לחוות תהליכי דה-קולוניזציה, כאשר אנגולה ומוזמביק קיבלו את עצמאותן ב-1975 מהאימפריה הפורטוגזית לאחר מהפכת הציפורנים בפורטוגל. עם זאת, במהלך העשור אפריה חוותה הפיכות צבאיות רבות, רעב המוני, מלחמות אזרחים. במהלך העשור הודח ונרצח קיסר אתיופיה היילה סלאסי.


בשנות ה-70 של המאה ה-20 גדלה אוכלוסיית העולם מ-3.7 ל-4.4 מיליארד, עם כ-1.23 מיליארד לידות ו-475 מיליון מקרי מוות שהתרחשו במהלך העשור. [[קטגוריה:המאה ה-20]] [[קטגוריה:שנות ה-1970]]