משתמש:Tzafrir/הנחת כוונה טובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הנחת כוונה טובה או הנחת תום לב היא אחד העקרונות הבסיסיים של ויקיפדיה. על פי עיקרון זה יש לצאת מתוך הנחה, שעריכות בערכים, בדפי השיחה או בדפי המיזם של ויקיפדיה מתבצעות מתוך כוונה טובה.

רובנו משתדלים להועיל למיזם ואיננו מעוניינים לפגוע בו; ויקיפדיה לא הייתה יכולה להתקיים בנסיבות אחרות. בהתאם לכך, בתנאים של חוסר ודאות יש להניח תום לב. עם זאת, הנחת יסוד זו אינה מחייבת להמשיך ולהניח כוונה טובה, כאשר קיימות ראיות ברורות לכך שאין אלו פני הדברים. למשל, עבור מקרים ברורים של השחתות. כמו כן, הנחה של כוונות טובות אינה מונעת דיונים וביקורת. אדרבא, רצוי לא לייחס את הביקורות לכוונת זדון, אלא אם יש הוכחה ספציפית לכך.

כאשר מתעוררת מחלוקת, מומלץ להבהיר את הדברים ולהגיע להסכמה, תוך הימנעות מיצירה או החרפה של סכסוכים. כך נאפשר לאחרים לנהוג באותו האופן ולהגיב אלינו באדיבות. הרי יכול להיות שהמחלוקת נובעת משוני בנקודות המבט. לכן כדאי לחפש דרכים שיאפשרו להגיע להסכמה בין הצדדים.

אפילו כשאין בטחון שפעולות מסויימות נעשו מתוך כוונה טובה, נמשיך לנהוג בתום לב. חשוב לשמור על אדיבות ולהקפיד על המנגנונים הנהוגים בוויקיפדיה ליישוב מחלוקות. אל תתקפו ואל תשתתפו במלחמות עריכה. אם יש צורך להעלות ספק באשר להתנהלות של עורכים עמיתים יש לעשות זאת באמצעות דוגמאות ספציפיות והוכחות רלוונטיות נוספות. אף על פי שהתנהגות רעה יכולה להעיד על כוונה רעה, בדרך כלל עדיף להגיב על ההתנהגות עצמה מבלי להתייחס למניעים שמאחוריה, משום שהדבר עלול לעורר או להגביר את הטינה בין הצדדים.

שימו לב שכדאי להימנע מלשוב ולהזכיר תכופות את עיקרון הנחת הכוונה הטובה באופן אגרסיבי מדי, משום שהתעקשות מסוג זה יכולה להיתפס כהנחת כוונה רעה מטעם הצד השני.

אודות כוונה טובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטעות זה אנושי, אם בהתנהגות (למשל התקפות אישיות) ואם ברמת התוכן (למשל – שימוש במחקר מקורי). במקרים רבים ניתן לתקן טעויות כאלו באמצעות תזכורת פשוטה. עם זאת, לעיתים מתפתחות מחלוקות שלגביהן אין לוויקיפדיה תשובה חד-משמעית. אי-הסכמות לא בהכרח מעידות על קיומה של כוונה להרע. אם הפתרון לא נראה באופק, חשוב לשמור על קור-רוח ובמקרה הצורך ניתן לשקול הפעלה של המנגנונים הקיימים בוויקיפדיה לצורך יישוב מחלוקות.

פגיעה במדיניות – מעשים כגון שימוש בבובת קש, הפרת ההסכמות המקובלות וכדומה – יכולה לנבוע גם מכוונה טובה וגם מכוונה רעה. כך או כך, קיימים נהלים לטיפול במצבים כאלה. לכן, במידת הצורך יופעלו דרכים לחסום פעולות מסוג זה, בלי קשר לשאלה אם הייתה או לא הייתה כוונת זדון.

כוונה טובה וקבלת פנים לעורכות ולעורכים חדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשוב לגלות סבלנות כלפי עורכות ועורכים חדשים. אף על פי שהם עדיין לא מתמצאים בתרבות ובכללים הנהוגים בקהילה, תרומתם יכולה להיות בעלת ערך רב בהמשך הדרך. על פי עקרון הכוונה הטובה, סביר להנייח שמבחינתם ההתנהגות שלהם עצמם תקינה ואף ראוייה לכל שבח. לכן, אם מתעוררת בעיה כלשהי היא כנראה מעידה על חוסר מודעות או אי-הבנה באשר לנהוג בקהילה הוויקיפדית.

מעת לעת מתברר שעורכות ועורכים חדשים סוברים שמדיניות שאינה מוכרת להם צריכה להשתנות, כדי שתתאים למה שנכון בעיניהם, במיוחד אם הם נוכחים שכבר היו חילוקי דעות באשר למדיניות המסוימת הזו. כמו כן, הם היו רוצים שתרומותיהם לוויקיפדיה יתקבלו ללא עוררין. זה נכון בעיקר לגבי מי שרואים עצמם ברי-סמכא בתחום שבו כתבו. בהתנהגות כזו, אפילו אם היא שגויה, בדרך כלל אין כוונה רעה. למעשה, רבים מהעורכים והעורכות החדשים האלה מתאימים עצמם במשך הזמן לכללי ההתנהגות הנהוגים בקהילה, כשההיגיון מאחורי הנהלים מתבהר להם. לשם כך ניתן להפנותם לתפריט העזרה הכללי, או באופן ממוקד יותר לדפי העזרה הרלוונטיים למקרה הנדון. כמו כן, ניתן להיעזר בתבניות פנייה למשתמשים.

כוונה טובה וזכויות יוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוויקיפדיה אנחנו מקפידים על כללי זכויות יוצרים כפי שהם מתבטאים בחוקי המדינה ובמדיניות האתר. במסגרת זו חלה חובה לשמור על כללי הכתיבה ויש לתעד כמקובל העלאה של קבצים. אם נעשו פעולות באופן לא תקין ייתכן שהחומרים יימחקו. במסגרת הנחת הכוונה הטובה אנחנו מניחים, עד שלא הוכח אחרת, שהכללים הללו מקוימים.

הנחת כוונה טובה תכלול יידוע אודות הפגיעה בזכויות יוצרים, סיוע בתיקון והדרכה להמשך העריכה. למטרה זו ניתן להסתייע בדף ההסבר על זכויות יוצרים.

עידוד כוונה טובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מומלץ לעודד את האחרים להניח כוונה טובה. זאת נעשה באמצעים שונים כגון אלה:

  • ביטוי כן של המניעים שלנו
  • עריכות שמעידות על נכונות להתפשר
  • הבעת עניין בקידומה של ויקיפדיה
  • שמירה על כללי העריכה
  • מהימנות ודיוק הכתיבה
  • הימנעות ממניפולציות

כל אלה מועילים בשמירה על קשרים טובים עם עמיתינו לכתיבה בוויקיפדיה.

דרך נוספת לשמור על האווירה הטובה היא להשתמש בכפתור התודה – כפתור שנועד לשליחת הודעת "תודה" על עריכות שימושיות ומוצלחות.

כאשר ברור שיש כוונה רעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, עקרון הנחת הכוונה הטובה מתייחס למקרים של חוסר ודאות לגבי המניעים של הזולת, אך הוא אינו תקף עבור מקרים שבהם ישנן ראיות מוצקות לכך שהתנהגות נובעת מכוונה רעה. עם זאת אפילו אם על פניו ברור לגמרי שקיימת במצב מסוים כוונה רעה, גם אז אין לנהוג בחוסר נימוס, להתקיף או לאבד את שלוות הנפש.

כלומר, גם במקרים שבהם ניכר שהצד השני אינו פועל מתוך כוונה טובה, יש להקפיד על תרבות הדיון. מפעילי מערכת ושאר עורכות ועורכים מנוסים שמעורבים ביישוב סכסוכים שמחים בדרך כלל לעזור והם מיומנים בזיהוי התנהגויות מפרות-כללים, כאשר מפנים את תשומת לבם לפעולות כאלה. בעת טיפול במחלוקת ניתן בקלות להבחין מי מפר את הכללים, כאשר הצד האחר בבירור נוהג כמקובל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:ויקיפדיה - קהילה