משתמש:Slav4/ארגז חול/עזר גת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עזר גת
פרופסור עזר גת
פרופסור עזר גת
לידה 24 ביוני, 1959
חיפה
ענף מדעי תופעת המלחמה, האסטרטגיה, המחשבה הצבאית. לאומיות ואידיאולוגיה
מקום לימודים אוניברסיטאות: חיפה, תל אביב ואוקספורד
מוסדות אוניברסיטת תל אביב
פרסים והוקרה פרס א.מ.ת, פרס האגודה הישראלית למדע המדינה, פרס יצחק שדה לספרות צבאית

עזר גת, (נולד: 24 ביוני 1959, חיפה), הוא פרופסור מן המניין בבית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים, אוניברסיטת תל אביב, חוקר בעל שם עולמי[1] בתחום תופעת המלחמה, האסטרטגיה והמחשבה הצבאית.
ספרו על הלאומיות ושורשיה העמוקים הופך על פניה[1], את הפרדיגמה השלטת בתחום. מחקריו משלבים מומחיות בתחומי האבולוציה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה ומדעי החברה, והוא מחברם של עשרה ספרים, שפורסמו ברובם בהוצאות אוקספורד וקיימברידג' ותורגמו לשפות רבות.
גת כיהן כפרופסור וחוקר אורח באוניברסיטאות אוקספורד, ייל, סטנפורד, ג'ורג'טאון, אוהיו, פרייבורג, מינכן ואוניברסיטת קונסטנץ. הוא זכה שלוש פעמים במלגת אלכסנדר פון הומבולדט (גר') לגרמניה, ושלוש פעמים במלגות הקרן הלאומית למדע (ישראל). כמו כן זכה, ב"מלגת רוטשילד - AVI", פולברייט, והמועצה הבריטית. גת הוא חתן פרס א.מ.ת לשנת 2019.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת נולד בשנת 1959 בחיפה, גדל והתחנך בכרמל הצרפתי. את לימודי התיכון סיים בבית הספר הריאלי העברי בחיפה, ובשנת 1975 החל לימודי היסטוריה כעתודאי באוניברסיטת חיפה. בשנת 1978 התגייס לצה"ל ושירת כחונך אקדמי לקצינים הלומדים במכללה לפיקוד ומטה (פו"מ). גת השתחרר מצה"ל בדרגת רב סרן.
מאז שנת 1987 נמנה גת עם סגל החוג (היום ביה"ס) למדע המדינה באוניברסיטת תל-אביב, שבה הוא מכהן כפרופסור מן המניין וכמופקד הקתדרה לביטחון לאומי על שם עזר וייצמן. הוא שימש פעמיים כראש החוג. כן יסד את תוכנית ה-מ"א האקזקוטיבית בביטחון ודיפלומטיה, ואת תוכנית ה-מ"א הבינלאומית בביטחון ודיפלומטיה (באנגלית), שבראשן הוא עומד.

תחומי מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו הראשון של גת The Origins of Military Thought from the Enlightenment to Clausewitz (Oxford, 1989) מיזג בין שני תחומים שהיו עד אז נפרדים לחלוטין: המחשבה האסטרטגית, וההיסטוריה של הרעיונות. הספר הראה שהמחשבה הצבאית של המאה ה-18 צמחה מרעיונות ההשכלה וביקשה ליצור תאוריה כללית של המלחמה המבוססת על כללים ועקרונות אוניברסליים. ביקורתו הקטלנית של קלאוזביץ עליה הובנה עתה כביטוי לריאקציה הסוחפת של הרומנטיקה כנגד רעיונות ההשכלה במפנה המאה ה-19. בנוסף, הציג הספר פרשנות קוהרנטית ומקיפה להתפתחות מחשבתו של קלאוזביץ ולעיקריה, שהיו עד אז סתומים.
בספרו The Development of Military Thought: The Nineteenth Century (Oxford, 1992) המשיך גת בהצגת האסכולות המרכזיות של המחשבה הצבאית. ספרו Fascist and Liberal Visions of War: Fuller, Liddell Hart, Douhet, and Other Modernists (Oxford, 1998) חשף את הזיקה הקרובה שהתקיימה בעשורים הראשונים של המאה ה-20 בין התאורטיקנים הבולטים של רעיונות הלוחמה הממוכנת – ביבשה ובאוויר – לבין זרמים פוטוריסטיים, פרוטו-פשיסטיים ופשיסטיים, שהעלו על נס חזונות של עולם עתיד אליטיסטי וממוכן. כמו כן הציג הספר את הגותו של ב.ה. לידל הארט בבריטניה הליברלית בתקופת הריאקציה החריפה כנגד חווית מלחמת העולם הראשונה כביטוי חלוצי ופרדיגמטי לרעיונות שיהפכו לבסיס ההתייחסות של חברות דמוקרטיות ליברליות למלחמה ולניהולה מאז ועד ימינו. בספר זה ובספר British Armour Theory and the Rise of the Panzer Arm: Revising the Revisionists (Macmillan, 2000) הפריך גת את ההאשמות שהופנו כנגד לידל הארט (על ידי ג'ון מירשהיימר ואחרים) בדבר זיוף כביכול של השפעתו על התהוות דוקטרינת השריון הגרמנית לקראת מלחמת העולם השנייה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 פרופ' עזר גת זכה בפרס א.מ.ת. - מערך הדוברות של אוניברסיטת תל אביב