משתמש:Shani hochma/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Shani hochma.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Shani hochma.

ארנה גרימברג (Orna Grumberg):[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארנה גרימברג (נולדה ב 30 באפריל, 1952) היא פרופסור מן המניין למדעי המחשב בטכניון בחיפה, ואחת המובילות בתחום בדיקת מודלים, שיטה לאימות מבנים תוכנתיים וחומרתיים בצורה פורמלית. בשנת 2013 נבחרה להיות חברה ב Academy of Europe לאות כבוד על תרומתה בתחום המדעים, יחד עם נחום דרשוביץ מאוניברסיטת תל אביב, מרטין גלומביק מאוניברסיטת חיפה ועוד ארבעה פרופסורים ישראלים אחרים.


קורות חיים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1976 קיבלה ארנה תואר ראשון במדעי המחשב מהטכניון בחיפה, בשנת 1978 קיבלה את התואר השני. בסיום הדוקטורט (1984), יצאה למשך שנתיים (1985-1987) לפוסט דוקטורט באוניברסיטת Carnegi Mellon University (CMU), ומאז מבקרת שם כל קיץ לצורך עבודה במחקר תוך שיתוף פעולה בין שני המוסדות האקדמיים. עם סיום הפוסט דוקטורט חזרה לטכניון כחוקרת ומרצה.

עבודה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מתחומי המחקר המרכזיים של ארנה כולל בדיקת מודלים ואימות אוטומטי של מבנים תוכנתיים וחומרתיים. ארנה הציגה סוגים שונים של אוטומטים, תוך לימוד תכונותיהם ויישומם במערכות מופשטות ומפרטים בעלי תחומים אינסופיים. כמו כן, הגיעה ארנה לפריצת דרך באתגר המרכזי בתחום בדיקת המודלים – בעיית "פיצוץ" המקום (space explosion problem) – בעיה זו מתרחשת במערכות עם רכיבים רבים המתקשרים בינם לבין עצמם או במערכות הכוללות מבני נתונים היכולות לקבל ערכים רבים. אחד הפתרונות אשר היווה תרומה משמעותית בתחום כלל שיטת אבסטרקצית מודלים ועידון לצורך הוכחת תכונות במצב של חוסר אינפורמציה מספקת. השיטה נועדה להפחית את הסיבוכיות של בדיקת מודלים. תהליך חשוב זה אשר פותח ע"י אורנה וצוות המחקר שלה ומשמש כיום אנשים רבים. באמצעות שיטה זו ניתן לאמת תכונות של המודל המקורי באמצעות המודל המופשט. בין היתר קידמה את רעיון בדיקת המודלים בעזרת לוגיקה טמפורלית. שיטה זו מאד עוצמתית ויעילה לבדיקת השאלה האם מערכת עם מספר מצבים סופי מספקת את המפרט שלה, הנתון על ידי נוסחה לוגית. השיטה עובדת בזמן לינארי לגודל המערכת.


קישורים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסומים בתחום מדעי המחשב בהם השתתפה ארנה : http://www.informatik.uni-trier.de/~ley/pers/hd/g/Grumberg:Orna

ספר בנושא בדיקת מודלים: http://mitpress.mit.edu/books/model-checking

אתר הבית בטכניון: https://www.cs.technion.ac.il/he/people/orna/

הכתבה בעיתון "Jerusalem Post" בנוגע לבחירתה של ארנה גרומברג להיות חברה ב Europe Academy: http://www.jpost.com/Breaking-News/Seven-Israeli-Professors-elected-to-Academia-Europaea-327799

ארנה גרימברג ויעל מלר – מדברות על קידום נשים בתחום מדעי המחשב: http://www.youtube.com/watch?v=qiSo3DLHnnw