משתמש:Ron4884/אליזבת כריסטינה פון לינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


אליזבת כריסטינה פון לינה ( הידוע גם בשם ליסה סטינה ) הייתה בוטניקאית אשר נולדה ב1743 בשוודיה לבוטניקאי המפורסם קארל פון לינה ולשרה אליזבת מורא, למשפחה בת שישה ילדים, אליזבת, שלוש אחיותיה ושני אחיה (קארל לינאוס הבן, לוביסה פון לינה, שרה כריסטינה פון לינה, גונאס פון לינה וסופיה פון לינה ), ואימם של קארל פרדריק ברגנרנץ ושרה אליסבט ברגנקרנץ. היתחתנה עם קארל פרדריק ברגנרנץ בגיל 21 ונפטרה בגיל 39 (1782) (3). אליזבת כריסטינה פון לינה ידוע בעיקר בשל גילויה על תכונותיו היחודיות של הטרופאיום מג'וס.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת כריסטינה פון לינה הייתה בוטניקאית ואף מיוחס לה התואר "הבוטניקאית האישה הראשונה בשוודיה" בתקופה זו בשוודיה לא היה נהוג לאפשר לנשים לרכוש השכלה ואביה של אליזבת כריסטינה פון לינה אכן לא נתן לה לרכוש השכלה רשמית אך עקב התעקשותן של כריסטינה ואמא אביה איפשר לה ללמוד עם הסטודנטים שלו ( שהיו בביתו לעיתים תכופות ) ועם המורים הפרטיים של אחייה (1,2). כאשר טיילה בגינה המשפחתית אליזבת כריסטינה פון לינה שמה לב לצמח הטרופאיום מג'וס שנראה כשולח ניצוצות קטנים של אור. תופעה אשר נקראת כיום על שמה Elizabeth Linnæus Phenomenon או תופעת אליזבת לינאוס.  אליזבת פרסמה את איבחוניה בנושא במאמר עבור האקדמיה המלכותית השוודית למדעים בשנת 1762 כאשר היא היתה בת 19 בלבד, המאמר הגיע לתשומת ליבו של דרווין אשר התייחס אליו ב-"הגן הבוטני,חלק 2" (1789). בשנת 1764 ( בגיל 21 )(1), אליזבת כריסטינה פון לינה התחתנה עם קארל פרדריק ברגנרנץ בעקבות שידוך שנעשה כנגד רצונה, על עף שלפני שהתחתנה, התאהבה באחד הסטודנטים של אביה (דניאל סולנדר, שלאחר מיכן עזב את שוודיה, עבר לאנגליה והפך לחוקר טבע חשוב). מכיוון שכבר היתה מאורסת לקארל פרדריק ברגנרנץ, השניים הופרדו. יחד עם קארל פרדריק ברגנרנץ אליזבת ילדה את שני ילדיהם קארל פרדריק ברגנרנץ ושרה אליסבט ברגנקרנץ, אולם היא עזבה את בעלה וחזרה לבית הוריה עקב התעללות מיצידו. אליזבת כריסטינה פון לינה נפטרה בגיל צעיר במיוחד (39) והוריה האשימו את בעלה בשל התעללותו בה. באופן טרגי שני ילדיה ( קארל פרדריק ברגנרנץ ושרה אליסבט ברגנקרנץ ) לא זכו להגיע לבגרות.(2,3)

הקשיים והישגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכלתה של אליזבת כריסטינה פון לינה לא נירכשה בקלות בתקופה זו בשוודיה לא היה נהוג לתת לנשים לירכוש השכלה אך עכב היתעקשות של אליזבת ואמא אביה איפשר לה לירכוש השכלה בתחום הבוטניקה בעזרת הסטודנטים שלו והמורים הפרטיים של אחיה(2,3) .על אף שאליזבת כריסטינה פון לינה מעולם לא רחשה השכלה פורמאלית היא הייתה הראשונה לגלות תופעה אופטית שבה נראה כי הטרופאיום מג'וס (שם הצמח) שולחת פרצי ברק קטנים. אליסבת הבחינה לראשונה בתופעה כאשר טיילה בגינתו של אביה והבחינה בטרופאיום מג'וס שולח מאין ניצוצות של אור. בהמשך אליזבת אף פירסמה את איבחוניה בנושא במאמר עבור האקדמיה המלכותית השוודית למדעים בשנת 1762. המאמר הגיע לתשומת ליבו של דרווין אשר התייחס אליו ב-"הגן הבוטני,חלק 2" (1789). בעבר אכן נהוג היה לחשוב כי צמח הטרופאיום מג'וס משחרר הבזקים חשמליים אך טענה זו הופרחה על ידי "Professor F. A. W. Thomas of Germany" אשר ב1914 הסביר במאמר כי הבזקים אילו הם בעצם אשליה אופטיט הניגרמת בשל ציבעם של הפרחים.(1)

Tropaeolum majus
Elisabeth Christina von Linné

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1.    ( science talk, Elisabeth Christina von Linne )
2.    ( http://www2.linnaeus.uu.se/online/life/8_2.html )
3.    ( Geni, Elisabeth Christina von Linne ) 
Photo’s reference
( https://en.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Christina_von_Linn%C3%A9 )
( https://en.wikipedia.org/wiki/Tropaeolum_majus )
  1. ^ Lisa Vargues, SCIENCE TALK, Elisabeth Christina von Linne, ‏30/12/2013