משתמש:Robinzon k/ארגז חול/הספינה הלבנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הספינה הלבנה היא ספינה מהמאה ה-12 שטבעה בתאריך 25 בנובמבר 1120 בתעלת למאנש, סמוך לחוף נורמנדי. על הספינה הטובעת נכח וויליאם אדלין, בנו החוקי היחידי של המלך הנרי הראשון ויורש העצר. רק נוסע אחד שרד את טביעתה של הספינה.

בעליה של הספינה הלבנה היה תומאס פיטסטפן. אביו של תומאס, סטפן, שימש כקברניט ימי תחת ויליאם הכובש כשהאחרון פלש לאנגליה ב-1066. תומאס הציע למלך הנרי להשתמש בספינה כדי לחזור מצרפת לאנגליה והנרי שכבר התכונן לנסיעה, הציע לבסוף שבנו ייצא למסע במקומו.

זמן לא רב לאחר שהספינה יצאה לדרכה בעלטה, צידה השמאלי נפגע קשות מסלע תת מימי וכתוצאה מכך התהפכה במהירות. הניצול היחידי היה קצב מהעיירה רואו, אותו משו מהמים דייגים בבוקר שלמחרת. ההיסטוריון אורדריקוס ויטליס טוען בכתביו שכאשר עלה תומאס פיטסטפן על פני המים וראה שוויליאם בנו של המלך טבע, העדיף לטבוע מאשר להתייצב מול המלך (אמינות העובדה הזו נתונה לויכוח שכן ויטליס מתאר ליל ירח מלא ואילו על-פי התאריך אותו הלילה היה מולד הלבנה).

הסיבה להתנגשות בסלע ולטביעתה של הספינה נשארה לא ברורה. מספר גרסאות גורסות כי לפני צאת הספינה לתעלה התקיימה הילולה בה סבאו צוות הסירה ונוסעיה, כמו כן צוין כי צוות הספינה לא הרשה לכמרים שהיו אמורים לעלות לסיפון ולברך אותה, כנהוג, טרם יציאתה למים.