משתמש:Renana535/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Renana535.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Renana535.
חתימה של אומץ בתחנת אוטובוס בצומת שילת
אומץ לחרדים
לידה ישראל
לאום ישראלישראל ישראלי
תחום יצירה ציור
גרפיטי
אמנות רחוב
מיצגים
זרם באמנות אנטי-מלחמה
אנטי-קפיטליזם
אנטי-פשיזם
אנטי-אימפריאליזם
אנטי-סמכותנות
אנרכיזם
ניהיליזם
אקזיסטנציאליזם

אומץ/ אומץ לחרדים‏ הוא שם העט[1][2]‏ של צייר, אמן רחוב ואקטיביסט חברתי אשר זהותו לא ידועה.[3]אומץ נחשב אמן הגרפיטי החרדי הראשון י והוא נשמר מלחשוף את זהותו ואינו מופיע בציבור. האומנות הסאטירית ומסריו המחתרתיים המשלבים הומור, נעשים בטכניקת שבלונות ייחודית ואופיינית. עבודותיו השונות שמלבד ציורים כוללות גם הדבקת אבניי שבץ נא על חומות, קירות עירוניים ועמודים ברחובות שונים במקומות שונים בארץ. בנוסף לעבודותיו המוצגות במרחב הציבורי, הציג אומץ בתערוכה של אמני גרפיטי והשתתף בסרט דוקומנטרי אחד.

עבודתו של אומץ צמחה מתוך החברה החרדית שבה הוא חיי, מהצורך להעביר ביקורת ומהתחושה שאין דרך אחרת להעבירה. העבודה של "אומץ" משלבת פסוקים וביטוים המקובלים בחברה החרדית ומושפעת מאמניי רחוב תל-אביבים.

.

קריירה אומנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מוות להם" בצומת שילת


התחלה במרחב הקהילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אומץ החל כאמן גרפיטי בסגנון חופשי ב2011 . בראיון שערכתי איתו הוא מספר על הכתובת הראשונה שהוא ריסס: "היה לי חברותא בכוילל שנאלץ לגלגל כספים ולגלגל חובות וקיבל הצעה להיות רבה בחדר ואז הוא דיבר עם אשתו דיבר עם הורים שלו וכולם אמרו לו עזוב תיראה מילא זה היה רבה בכיתה ח'- כיתה חשובה, אבל זו היתה הצעה ללמד בכיתה ב', כיתה ב' זה לא מתאים לך- אתה בן אדם חשוב מידי. וזה למרות שרבה זה אמור להיות תפקיד חשוב לכאורה שליחות אפילו, ואז הוא פשוט היה מדוכא ומתוסכל. הוא שאל את הרב שלו והרב שלו אמר לו: "לא מה פתאום זה לא בשבילך" ואני פשוט הרגשתי כל כך רע בשבילו, כי ידעתי שהוא באמת רוצה את הדבר הזה וזה טוב לו וזה מתאים לו לעבוד עם ילדים קטנים. פשוט הלכתי. קמתי בלילה זה אפילו לא היה באמצע הלילה זה היה בערב. היה לי בדיוק ספרי שחור בבית. והלכתי וכתבתי על גדר מול הבית שלו: "מה אכפת לך מה יגידו האחרים?"  כלומר: תעשה מה שטוב לך ואז ראיתי את התגובות שאנשים הגיבו על זה ואמרתי לעצמי: "וואו אני עשיתי כאן משהוא כל כך טיפשי ואנשים מתייחסים לזה ממש  ברצינות" וגרפיטי זה משהוא מאוד מיוחד באיזה שהוא מקום בזה שאני לא עומד מאחורי זה זה לא שאני בא ואומר למישהו תיראה אני חושב שכחה וכחה וכחה אני חושב כחה וכחה  כי גרפיטי זה לא אני שעומד מאחורי זה יש כן איזה מסר יש כן  איזה מסר בן אדם כורה את המסר בלי אחשב להתחיל לחשוב מי אמר לי את זה.(מיתוך ראיון שארכתי עם אומץ)

מעבר למרחב הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מעבודת גרפיטי של אומץ לחרדים נמצאת בתל אביב קרוב לעזריאלי: סבך של קווים /חוטים /שבילים מבלבלים וצלליות שחורות הולכות עלהם נזהרות לא ליפול. מיסביבן חוזרת הכתובת "אני לא יודע"/"I don't know"

העבודות של אומץ לא נשארו רק במרחב החרדי ,אפשר למצוא עבודות שלו בתל אביב ובירושלים וקבוצת העוקבים שלו מורכבת ומגובנת הכתובות שלו פונות לכול אחד ברחוב בעברית ובאנגלית למשל : .''בורות היא כוח'' ''מוות להם''. בעבודות שלו שרובן מאופינות בהומור, חוזר המסר לקבל את השונה, להפעיל מחשבה עצמאית ולהפסיק לפחד מימה שכולם יגידו.

ב2014 אומץ פתח פרופיל בפיסבוק

עבודות הגרפיטי שלו מגוונות, אך כמעט תמיד כוללות אלמנטים של הומור וביקורת חברתית. העבודות כוללות לעתים סיסמאות. הדמויות הנפוצות בעבודותיו הן צלליות שחורות של אנשים לפעמים בלבוש חרדי ולפעמים בלי סממן למיגזר ספציפי, בנוסף מעפיין אותו כתובות עסויות מאבני שבץ נה,

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב העבודות של אומץ ממוקמות במודיעין עילית.

ב2015 התחיל אומץ ליצור גם בירושלים ותל אביב.

לשם שמיים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

על קיר בחפציבה (שכונה בעיר מודיעין עילית) רוססו שתי דמויות בלבוש חרדי נלחמות זו בזו " לשם שמיים" אחרי שהקיר ניצבע בלבן הופיעה הכתובת "מה אתם מסתירים מתחת ללבן הזה?" גם אותה מחקו והיום יש שם כבר כתובת שלישית: "לא הכול שחור לבן".

הציורים והכתובות בעיר מגיבים למחיקות ומתיחסים אליהן.

מדבקות כשרות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

אומץ הוציא מדבקות אישור כשרות מטעם ועדת הרבנים פיקטיבית ברשותו שנישלחו לכול מי שביקש בדואר. ניתן להיתקל בהן בכול הארץ. העבודה הזאת מדברת על עודף הכשרויות וועדות רבנים שגובות כספים עבורן. לדוגמה פלפון כשר יכול לעלות כמעט כפול רק כי נטרלו בו חלק מהפונקציות.

הכרה ממסדית ומכירת עבודותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב2015 :

  • אומץ השתתף בתערוכת הגרפיטי "הקומה השביעית" התחנה המרכזית בתל אביב קומה7
  • ב"שימו לב" תערוכת אומנות שמונגשת לעיוורים ופעלה באגף אחר בקומה ה7 בתחנה המרכזית.
  • תערוכת ציור על תקליטים בחנות התקליטים B side נחלת בנימין 155
  • מה16/4/15עד ל 20/4/16 הוצגו עבודותיו למכירה ה מצוא ע בגלריה "פחות מאלף". ליפני פסח אומץ הוציא את העבודות מהגלריה ופיזר אותן ברחוב- אפיקומן למי שימצא אותן

מקורות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "On the trail of artist Banksy". BBC News. 2007-02-08. נבדק ב-2007-02-08. {{cite news}}: כתב נטוי או מודגש אסור ב: |publisher= (עזרה)
  2. ^ "Who is Banksy?". Channel 4 News. Channel 4. 2007-04-23. נבדק ב-2009-07-19.
  3. ^ Collins, Lauren (2007-05-14). "Banksy Was Here: The invisible man of graffiti art". The New Yorker. נבדק ב-2009-01-26. {{cite web}}: כתב נטוי או מודגש אסור ב: |publisher= (עזרה)