משתמש:Ranbar/איך נעשים ויקיפד בעשרה צעדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איך נעשים ויקיפד בעשרה צעדים לא פשוטים

  1. קודם כל הוויקיפד צריך להיות אדם סקרן, מתעניין. זה יכול להיות התעניינות בנושא מסויים או באופן כללי, אבל חייבת להיות תשוקה לידע, לחקירה, להפיכת אבנים כדי לגלות עוד עובדה ועוד נתון.
  2. צריך לקרוא. לקרוא ערכים בוויקיפדיה, לקרא ספרי עיון, לקרוא מאמרים. כאשר קוראים הרבה יודעים אינטואיטיבית מה כתוב טוב ומה לא, כדאי לברר עם עצמנו מדוע, מה מסתתר מאחורי ערך או מאמר כתוב היטב ולאמץ את המסקנות.
  3. צריך לכתוב. רצוי להגיע עם נסיון כתיבה. כתיבה של עבודות לבית הספר או לאוניברסיטה, כתיבת מאמרים בתחום התמחות ואפילו כתיבת פרוזה. הבסיס כדי להיות כותב בוויקיפדיה צריך קודם כל להיות כותב. הדבר מעשיר ומשכלל את יכולת הביטוי, את הזרימה ואת היכולת להעביר רעיון. מי שאיננו נהנה מכתיבה כלשהיא לא בטוח שיהנה לכתוב ערכים.
  4. רצוי מאד להכיר בגדול איך עובד ה"מנוע" של ויקי. פשוט להכנס לערך טוב ולראות את כל הסימונים המוזרים ולהבין איך הם מתבטאים על המסך. זה לא שלא ניתן ללמוד בעל פה איך עובדים סוגריים-מרובעים-כפולים ואיך להשתמש בתבנית תמונה, אבל זה עוזר. חשוב יותר - שזה לא ירתיע. יש מספיק גמדים ומשתמשים אחרים שישמחו לערוך באופן ויקיפדי ערך שתוכנו כתוב היטב.
  5. לבחור נושא שבוער בעצמות, שאוהבים באמת ומוכנים להשקיע עבורו אבל שיהיה בעת ובעונה אחת לא קרוב מדי רגשית. כל ערך עובר עריכה על ידי רבים, לעתים תוך קיצוץ, שכתוב והוספה ללא כל דיון. ככה זה. מי שיכתוב ערך ראשון על סבו האהוב ובשנייה הראשונה הערך יקוצץ בחצי ירגיש רע מאד. לכן - מומלץ לא לכתוב על סבא (או על הרב או על הפרופסור האהוב באוניברסיטה או על השכונה הנפלאה בה גרים) אלא על משהו טיפה יותר מרוחק.
  6. לבחור נושא בעל חשיבות, כזה שיש בו ערכים נדרשים, לינקים אדומים בערכים משיקים וכדומה. זה יכול להבטיח שמתקיים צורך וצמא לכותבים.
  7. הוויקיפדיה היא קהילה. יש דרכים רבות להבין מי מחברי הקהילה מתעניין בנושאים משיקים, למשל על ידי צפייה ב"גרסאות קודמות" של ערך מרכזי ונסיון להבין מי כתב לאחרונה בערך. מי משתתף בדיונים בדפי שיחה של ערכים משיקים? מי נשמע נחמד/מקורי/עינייני בדיונים? מומלץ ליצור קשר בדף השיחה עם עמית נבחר, להסביר מה בכוונתכם לעשות ולשאול אם אפשר לפנות לבקש סיוע. לא בטוח שתענו בסבר פנים הכי יפה שבעולם, אבל סיכוי גבוה שכן ולכן תמיד כדאי לנסות.
  8. לפני שמתחילים לכתוב יש לוודא שאכן יודעים מה רוצים להגיד. מה המקורות? האם הם זמינים לכם? יש לחלק את הנושא לפרקים באורך סביר ובאופן הגיוני. יש לכתוב משפטים קצרים ולהקפיד על חלוקה לפסקאות. גוש טקסט הוא לא דבר נעים לעין.
  9. לכתוב לכתוב לכתוב. הרבה ובהנאה. כל ערך מזמן חוויות חדשות, מגלה מקורות חדשים ומבסס "מסורת" אישית של אתרים שניתן לסמוך עליהם. כל ערך מציב אתגרים חדשים מבחינת עיצוב וחלוקת תוכן שמעודדים לימוד של שימוש באופציות מתקדמות כמו תבניות וגלריות. מגלים חברים חדשים בקהילה, מקבלים ייעוץ ואולי, לפתע, גם נותנים ייעוץ. משתתפים במיזמים קהילתיים, עורכים ומשתכתבים ערכים של אחרים.
  10. מיותר לציין אבל חשוב. יש להקפיד שכל הערך יהיה מבוסס על אמת בדוקה, כתוב ללא שגיאות כתיב, ברוח נייטרלית ומאוזנת ובלי הפרה של זכויות יוצרים.