משתמש:Omri n/Sandbox

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התנהגויות נסיגה הינן מספר משתנים קריטיים שבוחנים את האפקטיביות הארגונית.
ההתנהגויות הן בעצם פעולות שעובדים בארגון מבצעים על מנת להימנע מעשיית עבודתם בפועל, דבר שמוביל להתדרדרות בתפוקת הארגון וביעילותו. לכל סוג של התנהגות נסיגה ישנן סיבות שמסתירות את הסיבה האמיתית להתנהגות ולכן ישנו קושי לזהות את העובדים בעלי התנהגות זו ולפקח על השפעת ההתנהגות על הארגון.


סוגי התנהגויות נסיגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנהגויות נסיגה מחולקות לחמש קטגוריות:


תחלופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחלופה הינה הערך שמצביע בצורה המובהקת ביותר על נסיגה, אך למרות זאת תחלופה אינה דבר רע ולא נרצה להגיע למצב של אפס תחלופה ( מובן גם שתחלופה היא תופעה בלתי נמנעת ). לתחלופה יש קשר ישיר וחזק למצב שוק העבודה, אם שוק העבודה נמצא במצב של אבטלה גבוהה ( מעט משרות פנויות ) העובדים ימנעו מלעזוב ורמת התחלופה תהיה נמוכה ואילו בשוק עבודה היצע משרות גדול רמת התחלופה תהיה גבוהה ואפקטיביות הארגון תיפגע.
תחלופה יכולה להיות רצונית – העובד עוזב מרצונו או לא רצונית – העובד מפוטר.
תחלופה רצונית גבוהה – בארגון יש עובדים אטרקטיביים שמחוזרים ע"י ארגונים אחרים.
תחלופה לא רצונית גבוהה ( הרבה מפוטרים) - ניתן להסיק שלארגון ישנה בעיה בבחירת העובדים שלו.


היעדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערך השני שמצביע על נסיגה הוא היעדרות, שמוגדרת כאי נוכחות פיזית במקום העבודה. ניתן לחלק את ההיעדרות לשני סוגים: • היעדרות רצונית – העובד מחליט לא להגיע למקום העבודה. • היעדרות לא רצונית – העובד לא יכול להגיע בעקבות מחלה, ילדים וכו'. העלויות שנובעות מרמת היעדרויות גבוהה הן גדולות מאוד, ישנה השפעה על רצף העבודה והתפוקה (בעיקר) בארגונים יצרניים פוחתת באופן משמעותי, לכן ארגונים מנסים למצוא פתרונות לבעיית ההיעדרות הלא רצונית על מנת לצמצם אותה, לדוגמא - הקמת מעון ילדים במקום העבודה. היעדרות היא תמיד אינדיקציה טובה ליחסים ולאפקטיביות הארגונית כאשר רמת היעדרות גבוהה מצביעה על בעיות בתוך הארגון.


עמידה הזמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמידה בזמנים היא התנהגות נסיגה שבדרך כלל מופיעה כאשר אין אפשרות לתחלופה ו\או היעדרות ולכן העובדים מאחר להגיע למקום העבודה ובכך בעצם מפגין את אי שביעות הרצון שלו.


אזרחות ארגונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזרחות ארגונית מוגדרת כהתנהגות מצד העובד שאינה חלק מדרישות העבודה ויכולה לייעל ולקדם את הארגון.
זהו משתנה שקשה לעקוב אחריו אבל אם הוא חלש, כלומר העובדים לא דואגים לביצוע מעבר לנדרש מהם בהגדרת התפקיד, אין התנדבות לעזרה ואין הערכה לרוח ורכוש הארגון אז ישנה אינדיקציה חזקה לנסיגה בארגון.


איכות עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאיכות העבודה יש קשר ישיר לאפקטיביות והיחסים הארגון:
• איכות עבודה גבוהה – איכות יחסי העבודה בארגון והיעילות בו בן גבוהות. • איכות עבודה נמוכה – אינדיקציה להתנהגות נסיגה.