משתמש:NimDD/פסיכופומפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חריטה של הרמס, בתפקיד של פסיכופומפ, כשהוא מלווה את הנינוח, מירהיין, אל הדס. מתקופת 420–430 לפני הספירה (מוזיאון הארכאולוגיה של אתונה).

פסיכופומפ (מן היוונית המילה ψυχοπομπός, psuchopompos, שמשמעותה היא "המדריך של נשמות") הם יצורים, רוחות, מלאכים או אלים מדתות שונות שתפקידו הוא ללוות החדש המנוח נשמות מן העולם אל העולם הבא. התפקיד שלהם הוא לא לשפוט את המנוח, אלא פשוט כדי לספק מעבר בטוח. הם מופיעים לעיתים קרובות באמנות על קברים, ותוארו בצורות שונות לאורך זמן בתרבויות השונות. דוגמאות הם האנשה ישויות, סוסים, איילים, כלבים, עורבים, ינשופים ודרורים.

מידע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסיכופומפ הוא מדריך שעוזר לנשמות לעבור מהחיים בגוף ממשי אל העולם הבא, אבל אין זה אומר שזהו תפקידה היחיד.[1] ישנם אמונות שהפסיכופומפ גם עוזר לעבור בין שלבים שונים של החיים. מקור המונח פסיכופומפ הוא ביוונית, משני מילים נפרדות: pompos (מתורגם למדריך או מבצע) ו-psyche (נשמה, נשימה, מחשבה). סיפורים על פסיכופומפים שונים ניתן למצוא במיתולוגיות שונות, בסיפורים תנכיים, אגדות מההיסטוריה ואנשים עדיין מספרים סיפורים על הפסיכופומפ.

דוגמאות מוכרות יותר של הפסיכופומפ הם הרמס ממהמיתולוגיה היוונית, האל המצרי אנוביס, המלאך הראשי מיכאל מהברית החדשה והוואלקיריות מהאגדות התתוניקות. זה גם אפשרי לראות קרובי משפחה או חברים קרובים שכבר עברו אל העולם הבא בתור הפסיכופומפ, ויש הרבה עדויות לאורך ההיסטוריה של זה.

בעת שכל פסיכופומפ מאופיין אחרת, כן יש להם מספר מאפיינים שהם בדרך כלל חולקים:[2]

  • יודעים כיצד להוביל אחרים דרך חוויות כמו המוות הגופני.
  • לא ישפטו אותך ויהיה חברתיים.
  • בעלי ניסיון במעבר בין העולמות השונים.
  • רמאים שיעשו כל שביכולתם בשביל להשיג את מבוקשם.
  • בעלי יכולת לשנות את צורתם לפי מידת הצורך, הזמן והמקום.
  • ישויות קסומות שיכולות להחלים כל פצע, פיזי או נפשי.

פסיכופומפ בדת ובמיתולוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

[3]הפסיכופומפ העיקרי בשניים מהדתות הגדולות בעולם, האסלאם והנצרות, הוא מלאך, אבל לכל דת מאלך אחר. בנצרות, המלאך הוא אחד ממשרתיו הנאמנים ביותר של אלוהים, המלאך הראשי מיכאל (Michael), אשר אחראי על העברת הנשמות בין העולם הממשי אל החיים שאחרי המוות, בגן עדן. לפי האמונות הנוצריות הישנות יותר, מיכאל נאבק עם לוציפר על כל נשמה שעברה אל העולם הבא על מנת שלוודא שהיא תגיע בבטחה אל גן העדן. באסלאם, לעומת הנצרות, מאמינים שהמלאך שאחראי על החיים והמוות הוא אזריאל (Azriel), מלאך שיותר גדול מהחיים לפי האסלאם. תפקידו של אזריאל הוא להשגיח על עץ החיים, ולראות כיצד גודלים עלים חדשים עם שמותייהם של האנשים כאשר הם נולדים, וכאשר העלה נופל, זה הסימן של אזריאל ללכת ולאסוף את נשמתו של אותו האדם.

בכל מיתולוגיה יש לפחות דמות אחת שאחראית על המוות. במיתולוגיה המצרית זהו דמותו של האל בעל ראש הג'קל, אנוביס (Anubis), אשר משגיח על החניטה שהקבורה של כל אדם. הוא אז מוביל את התודעה הישנה אל הכניסה של העולם הבא, שם התודעה עוברת מסע שמתהר אותה. כאשר היא מסיימת את המסע, אנוביס מוביל אותה אל ליבה של הנשמה ומאחד אותם, לפני שהוא מושיב אותם על מאוזניים כנגד נוצה. אם המאוזניים מעידים לטובתה של הנשמה, אז האדם יכול להיכנס אל העולם התחתון, הוא העולם הבא במיתולוגיה המצרית.

במיתולוגיה היוונית ישנן שתי ישויות שמתקשרות אל המוות ואל הפסיכופומפ. הראשון הוא אחד מהפסיכופומפים המוכרים ביותר בעולם, האל היווני הרמס (Hermes), הידוע בתור אל רמאי ושליח מסרים בין עולמות השמיים אל העולם התחתון, בנוסף אל תפקידו בתור מלווה הנשמות של המתים אל הכניסה אל העולם התחתון. הישות השנייה במיתולוגיה היוונית היא פרספון (Persephone), אשתו של אל העולם התחתון הדס. היא ידועה בתור זאתי שמברכת את כל הנשמות שמגיעות עם הרמס אל העולם התחתון.

במיתולוגיה הנורסית, האלה פרייה (Freyja) היא האלה הגדולה שאחראית, ביחד עם הולקיריות שלה, להשגיח על הלוחמים האצילים ולהוביל אותם אל העולם הבא כשזמנם הגיע. באמונה הבדוהיסטית זהו ג'יזו (Jizo) שניגש אל המתים ועוזר להם לעבור את נהם הסאי אל העולם הבא, אבל אינו עזר לילדים שלא מבינים אמ המוות.

חשיבות הפסיכופומפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשיבות הפסיכופומפ באה לידי ביטוי במספר מובנים, אבל המובן העיקרי הוא מתן העזרה לאלה שעומדים למות. ישנם אנשים שלומדים כיצד לבצע תהליכים של מתן עזרה כאשר מגיעה עת המוות. הידועים ביותר במתן עזרה כזו הם שאמנים מכל העולם, אשר ידועים בתור אנשים שיש להם קשר רציף אל העולם שמעבר למוות, ובכל עת מבקלים עצות או ידע להעביר להאלה לפי האמונות השונות. הם נותנים לאנשים גוססים אמצעים שבעזרתם יהיה להם יותר קל לקבל את המוות. עוד אנשים שמציעים עזרה כזו כחלק מתפקידם הם רבנים ביהדות, כומרים בנצרות ונזירים בהינדו.[4]

עוד דרך שבה חשיבות הפסיכופומפ באה לידי ביטוי היא שלא תמיד הפסיכופומפ קשור אל דת או אמונה. הפסיכופומפ יכול להיות בן אדם שפשוט עוזר לאנשים לקבל את המוות ללא קשר לאמונה או דת, כמו מטפל או אחרים שמציעים עזרה בקבלת המוות א התכוננות אליו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ISBN 978-1577318910 Dreamgates: Exploring the Worlds of Soul, Imagination, and Life Beyond Death by Robert Moss (ספר באנגלית)
  • Journey of Souls: Case Studies of Life Between Lives by Michael Newton (ספר באנגלית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תרגום השם פסיכופומפ הובא מהערך באנגלית בויקימילון ובויקיפדיה ותורגם.
  2. ^ http://psychopomps.org/what-is-a-psychopomp.html - באנגלית, מקור מידע
  3. ^ http://psychopomps.org/psychopomp-guide.html
  4. ^ http://psychopomps.org/importance-of-psychomps.html


קטגוריה:אלילי מוות