משתמש:Naruto kan/אליזבת סליידן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת' סליידן כבתור שרה ג'יין סמית' בסדרה הרפתקאות שרה ג'יין.

אליזבת' קלרה הית'-סליידןאנגלית: Elisabeth Clara Heath-Sladen; נולדה ב-1 בפברואר 1946 - 19 באפריל 2011) הייתה שחקנית אנגלית ידועה בעיקר בשל תפקידה כשרה ג'יין סמית בסדרת המדע בדיוני הבריטית "דוקטור הו". היא הייתה חברה קבועה בצוות בשנים 1973-1976, לצד ג'ון פרטווי וטום בייקר, והופיעה פעמים רבות בעשורים שלאחר מכן, הן בדוקטור הו וסדרות הבת, הרפתקאות שרה ג'יין ו-K-9 and Company.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת' סליידן נולדה ב-1 בפברואר 1946 בליברפול, אנגליה. סליידן הייתה הבת היחידה של טום סליידן, שלחם במלחמת העולם הראשונה ושירת בפיקוד העורף בתקופת מלחמת העולם השנייה.

היא פיתחה עניין בביצוע בגיל צעיר, התחילה שיעורי ריקוד כשהיא הייתה בת חמש ורקדה בהפקה אחת עם הבלט המלכותי. היא הייתה בבית ספר יסודי יחד עם אדווינה קורי, שהופיע בהפקה של בית ספר אחד לפחות איתה. היא המשיכה לתיכון אייגבורט וויל לבנות.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סליידן למדה בבית ספר למשחק אליוט-קלארק. בשנה 1964, היא הופיעה לראשונה בסרט המעבורת לחצות את מרסי כתוספת קרדיט. לאחר מכן סליידן הצטרפה לשחקני היקלבארק להופעתם באוויר הפתוח של מהומה רבה על לא דבר, בה שיחקה גיבורה.

אחרי שנתיים בבית הספר למשחק, סליידן החלה לעבוד בחברת רפרטואר תאטרון ליברפול כעוזרת מנהל במה. הפעם הראשונה שלה בתיאטרון, הייתה כעוזרת בית בלילה שנים עשר. כמה חודשים לאחר מכן, היא שיחק גופה בהפיזיקאים. עם זאת, היא ננזפה על במה מצחקקת בגלל בעלה לעתיד בריאן מילר לוחש את המילים "אפסי נשימה, אסטון וילה שתיים" באוזנה בזמן שהוא שיחק רופא.

שרה ג'יין סמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1973, שחקנית דוקטור הו קייטי מאנינג, ששיחקה את ג'ו גרנט העוזרת של הדוקטור השלישי ג'ון פרטווי, עזבה את הסדרה; המפיק רון קראדוק נתן המלצה נלהבת על סליידן למפיק דוקטור הו, בארי לטס; סליידן הגיעה לאודישן בלי לדעת שזה היה לתפקיד בת הלוויה החדשה, ונדהמה על ידי היסודיות של לטס. היא הוצגה לפרטווי, שאותו מצאה מפחיד באותו הזמן. כששוחחה עם לטס ופרטווי, בכל פעם שהיא פנתה להביט באחד מהם האחר היה מרים אגודלים. תפקידה של שרה ג'יין סמית ניתן במקור לשחקנית קומי אפריל ווקר, אבל במהלך חזרות ללכאורה סיפור הבכורה זמן הלוחם ספקות על הזיווג של ווקר ופרטווי עלו וסליידן צוותה מחדש.

היא נשארה בדוקטור הו לשלוש עונות וחצי, לצד פרטווי כדוקטור השלישי וטום בייקר כרביעי. היא חזרה לדמותה של שרה ג'יין סמית בכמה הזדמנויות. בשנת 1981, המפיק החדש של דוקטור הו ג'ון-נתן טרנר, ביקש ממנה לחזור לסדרה כדי להקל על המעבר בין טום בייקר והדוקטור החדש פיטר דייוויסון. היא סרבה, אך קיבל את ההצעה השנייה שלו, לעשות פיילוט לסדרת ספין אוף שנקראה K-9 and Company ו, שיתוף בכיכובו של K-9, כלב הרובוט דוקטור הו. עם זאת, העלילה לא הצליחה ממשית. כעבור שנתיים סליידן הופיעה בחמשת הדוקטורים לציון 20 השנים.

סליידן הופיעה בשני הפרקים האחרונים של דוקטור הו 2008 (עונת 4) פרק הסיום "כדור הארץ הגנוב" וב-"סוף המסע" וזוכתה בכותרת ברצף של שני פרקים. הפעם האחרונה שבה נראתה בדוקטור הו הייתה בסצנה בחלקה האחרון של "סוף הזמן", בפרק של טננט האחרון כדוקטור. רגע לפני מותה, סליידן הייתה מעוניינת להיות מעורבת בדוקטור הו בסיומה של העונה הגדולה והרביעית של הדוקטור.

עבודה אחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד סליידן הייתה בדוקטור הו, היא השתתפה באירועים ציבוריים שונים לפרסם את התכנית. לאחר עזיבתה, היא עצרה במידה רבה, בקשר להשתתפות באירועים הקשורים כפי שהיא חשבה שזה יכןך להיראות כחוסר נימוס לשחקנים חדשים.

אחרי דוקטור הו, היא חזרה לליברפול עם בעלה והופיעה בסדרה של מחזות. בשנת 1981, מפיק דוקטור הו לעבר, בארי לטס להקו אותה בתפקיד הנשי הראשי בייצור ה-BBC הקלאסיקות של גוליבר בליליפוט. דמותה של ליידי פלימנט נכתבה עבור סליידן והיא אמרה שזה היה התפקיד האהוב עליה. היא המשיכה להופיע בפרסומות טלוויזיה שונות ובייצור ליטאים אחר, אליס בארץ הפלאות (ששיחקה את המרמיטה).

אחרי הלידה של הבת שלה סיידי בשנת 1985, סליידן פרשה, מציבה את משפחתה בראשונה אך בכל זאת, מצאה זמן לשחק בתכניות טלוויזיה מזדמנות. אירוע המעריצים האחרון של סליידן היה במכון הבריטי לקולנוע ב -12 באוקטובר 2010, שבו הייתה הקרנה מיוחדת על מותו של הדוקטור, ואחריו שאלות ותשובות. הופעתה הפומבית האחרונה שלה הייתה באקדמיה שבה חולקו פרסים לילדים בריטיים ב -28 בנובמבר 2010.

אוטוביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת' סליידן: האוטוביוגרפיה שוחררה לאחר מותה ב -7 בנובמבר 2011 על ידי אורום העיתונות בע"מ הספר הושק בנוכחותו של בריאן מילר, סיידי מילר, טום בייקר וטרנס דיקס. הBBC פרסם גרסת תקליטור של הספר ב -1 בדצמבר 2011.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סליידן נישאה לשחקן בריאן מילר בשנת 1968 בליברפול. בתם, סיידי מילר, הופיע לצד סליידן בסרט התיעודי ב-1993, שלושים השנה בטארדיס, לובשת העתק של הסרבל של פנדי אנדי שסליידן לבשה ביד של פחד.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סליידן מתה ב -19 באפריל 2011, לאחר שאובחן עם סרטן בתחילת פברואר. מותה דווח בהרחבה על ה-BBC 1. בעמוד הראשון של דיילי מירור, השמש ואקו ליברפול, ובתכונות ההודעה על הפטירה של כמעט כל עיתון בבריטניה. דוקטור הו, עונה שישית, פרק ראשון, "האסטרונאוט הבלתי אפשרי", שודר בשבת שלאחר מכן, והיא נפתחה עם מסך המקדיש את הפרק לזכרה. מיד לאחר מכן, בתכנית מיוחדת בשם שרה ג'יין שלי: מחווה לאליזבת סליידן שודרה ב-CBBC.

גם היד של פחד הוצגה ב-BBC כמחווה. באקדמיה הבריטית לאמנויות קולנוע וטלוויזיה, בסרטונים של אנשים שמתו בשנה האחרונה, סליידן הייתה האחרונה שהוצגה. קימברלי טליס הזמרת כתבה שיר מחווה תחת הכותרת לילה טוב, שרה-ג'יין. טום בייקר גם הוא נתן תשומת לב לדבר והקדיש מחווה לסליידן באתר האינטרנט הרשמי שלו. [[קטגוריה:דוקטור הו]] [[קטגוריה:מדע בדיוני]] [[קטגוריה:שחקני קולנוע וטלוויזיה בריטים]]