משתמש:MySmallContribution/השפה הפרוטו-הודו-אירופית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השפה הפְּרוֹטוֹ-הוֹדוּ-ּאֵירוֹפִּית (Proto-Indo-European, או בקיצור PIE) היא האם הקדמונית המשותפת המשוחזרת של משפחת השפות ההודו-אירופיות[1]. תכונותיה המוצעות נגזרו על ידי שחזור לשוני משפות הודו-אירופיות מתועדות. לא קיים תיעוד ישיר של השפה הפרוטו-הודו-אירופית עצמה[2].

בשחזור הלשוני של השפה הושקעה הרבה יותר עבודה מאשר בכל שפה אם אחרת, והיא המובֶנת ביותר מכל שפות האם של תקופתה.

משערים שהשפה דוברה כשפה אחת משנת 4500 לפני הספירה עד 2500 לפני הספירה[3], מהתקופה הנאוליתית המאוחרת ועד תקופת הברונזה הקדומה, אם כי ההערכות משתנות ביותר מאלף שנים. על פי ההיפותזה הקורגנית הרווחת, ייתכן שמקורה של האוכלוסייה הפרוטו-הודו-אירופית הייתה בערבה הפונטית-כספית של מזרח אירופה. השחזור הלשוני של השפה סיפק תובנה לגבי התרבות הכפרית והדת הפטריארכלית של דובריה.

כאשר דוברי השפה הפרוטו-הודו-אירופית נפרדו זה מזה באמצעות ההגירות ההודו-אירופאיות, הדיאלקטים האזוריים של השפה שדוברו על ידי הקבוצות השונות התפצלו, כשכל ניב עבר שינויים בהגייה (שהוגדרו במאה ה-19 על ידי חוקי הצליל ההודו-אירופיים), במורפולוגיה ובאוצר המילים. במשך מאות שנים, ניבים אלה הפכו לשפות ההודו-אירופיות העתיקות הידועות לנו כיום. הבדלים לשוניים נוספים שחלו לאחר מכן, הובילו לאבולוציה של צאצאיהן הנוכחיות, השפות ההודו-אירופיות המודרניות. כיום, השפות הצאצאיות של השפה עם הכי הרבה דוברים כשפת אם, הן ספרדית, אנגלית, פורטוגזית, הינדוסטנית (הינדי ואורדו), בנגלית, רוסית, פונג'אבית, גרמנית, פרסית, צרפתית, מראטית, איטלקית וגוג'ראטי.

מאמינים כי לשפה הייתה מערכת משוכללת של מורפולוגיה שכללה סיומות נטייה (בדומה ל-child, child's, children, children's באנגלית) וכן אבלוט (שינויי תנועות, כפי שהשתמרו באנגלית כ-sing, sang, sung, song) ומִבטא. לשמות ולכינויים של השפה הייתה מערכת מורכבת של גזרות, ולפעלים הייתה מערכת מורכבת של צימוד באופן דומה. גם הפונולוגיה, החלקיקים, הספרות והקופולה של השפה משוחזרים היטב.

כוכביות משמשות כסימון מוסכם של מילים משוחזרות, כגון ḱwṓ ,*wódr̥* או tréyes*; צורות אלו הן האימהות הקדמוניות המשוחזרות של המילים האנגליות המודרניות hound, water, ו-three, בהתאמה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Indo-European languages – The parent language: Proto-Indo-European". Encyclopedia Britannica (באנגלית). נבדק ב-2021-09-19.
  2. ^ "Archaeology et al: an Indo-European study" (PDF). School of History, Classics and Archaeology. The University of Edinburgh. 2018-04-11. נבדק ב-2018-12-01.
  3. ^ Powell, Eric A. "Telling Tales in Proto-Indo-European". Archaeology. נבדק ב-2017-07-30.