משתמש:Mirach/לודוויג בלום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לודוויג בלום, אמצע שנות הארבעים
הציור "שוק בעיר העתיקה", שמן על בד, גודל 100 כפול 79 ס"מ, צויר בשנת 1944
חתימת הצייר כפי שהיא מתנוססת על הציור "השוק בנצרת", שצויר בשנת 1958

לודוויג בלום (24 ביולי 1891, מוראביה1974, ירושלים) היה צייר ישראלי יליד מוראביה, איש ירושלים, ואחד ממייסדי "מכבי" בצ'כוסלובקיה.

בלום היה צייר אקדמי שצייר תמונות ריאליסטיות בסגנון אירופי דייקני. הרבה לצייר תמונות מנופי ארץ ישראל. הנושאים האהובים עליו היו ירושלים, מדבר יהודה וים המלח. הוא נחשב לצייר מקובל ביותר בתקופת היישוב.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לודוויג בלום (Ludwig Blum) נולד בשנת 1891 בעיירה לישן (Líšeň;‏ Lisen) שבסמוך לעיר ברנו שבמוראביה, האימפריה האוסטרו-הונגרית (לימים בצ'כוסלובקיה; כיום חלק מהעיר ברנו, בצ'כיה). בצעירותו הצטיין בספורט והיה ממייסדי "מכבי" בצ'כוסלובקיה. הוא למד והשתלם בציור בפראג, בווינה, בפריז ובאמסטרדם, ובשנת 1923 עלה לארץ ישראל והשתקע בירושלים. בשנת 1924 נישא בירושלים לדינה מאיר (מאייר),[1] מחנכת ופעילת ציבור, ובני הזוג היו הורים לבת ובן, דבורה (לימים חרמון) ואליהו.

עם עלייתו ערך מסעות ציור ומחקר ביחד עם חברו הקרוב, העיתונאי זאב (וולפגנג) פון וייזל, בארץ ובמדינות השכנות, בחצי האי ערב, באיראן ובעיראק. בלום התבקש לצייר את דיוקנותיהם של אישים חשובים, כגון נציבים עליונים או המלך עבדאללה הראשון. בשנת 1937 צייר את דיוקנו של פלינדרס פיטרי, אבי הארכאולוגיה המודרנית, שחי בירושלים בין השנים 1926–1942. העתק התמונה תלוי כיום בספריית החוג לארכאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים שבהר הצופים. לימים הרבה בלום להציג תערוכות בארץ ובעולם ורבים מציוריו נמצאים באוספים פרטיים וציבוריים.

ציורי הנוף של ירושלים היו תחום המומחיות המיוחד של בלום. בשנת 1936 צייר נוף פנורמי של "מראה ירושלים מהר הזיתים" – קרוב לשמונה מטרים רוחבו – שהוזמן על ידי המוזיאון לעתיקות המקרא בברנו, צ'כוסלובקיה. הציור נמצא עד היום במנזר האוגוסטיני בברנו. גרסה קטנה לציור תלויה כיום במשכן הנשיא בירושלים.

לודוויג בלום ורעייתו לא עזבו את ירושלים בימי מלחמת העצמאות, וכן בכל תקופת הקרבות והמצור. חרף גילם התנדבו לסייע למתנדבי "משמר העם" וללוחמי "ההגנה" וצה"ל. בלום מילא תפקידי שמירה, ולכל גִזרה ועמדה ששמר בה הביא עמו פנקס רישומים ופעל כמעין "צלם צבאי" המתאר דיוקנאות לוחמים ואתרי לחימה. מן הרישומים יצר ציורים בצבעי מים ובצבעי שמן. חלק מיצירות אלו מוצגות בתצוגת קבע במוזיאון שבבית הפלמ"ח. לאחר נפילת העיר העתיקה, המשיך בלום לציירה מתוך זכרונו. עיתוני התקופה כתבו כי"בסטודיו של בלום ניתן היה להמשיך ולבקר בסמטאות העיר העתיקה". אליהו בלום, היה לוחם בפלמ"ח, ונפל בליל הגשרים ב-17 ביוני 1946 בקרב על גשר א-זיב, בגיל 19.5. בעקבות נפילת בנו הקדיש בלום את כל אוסף תמונות מלחמת השחרור לזכר בנו.

בימי מלחמת העצמאות צייר דיוקן ידוע בצבעי שמן של משה דיין, אז סגן אלוף ומפקד חטיבת עציוני. דיוקן זה, הנושא את חתימותיהם של משה דיין ושל דוד בן-גוריון, הוענק על ידו למשה דיין, ומוצג כיום בבית הפלמ"ח במסגרת תצוגת הקבע מיצירות לודוויג בלום.

בלום היה מהיוזמים הראשיים להקמת בית האמנים בירושלים, במבנה ששכן ליד מלון המלך דוד ושימש כמועדון קצינים בריטיים. לאחר מכן שימש כיו"ר אגודת אמני ירושלים. ב-1968 הוענק לבלום אות יקיר ירושלים.[2] לודוויג בלום נפטר בירושלים בשנת 1974.

בשנת 2000 נערך טקס בעיר ברנו שברפובליקה הצ'כית ובו נקבע שלט על קיר הבית בו נולד וגדל בלום. על השלט, מתחת לשמו ולתאריכי חייו, נכתב באנגלית Painter of Jerusalem - הצייר של ירושלים.

באוגוסט 2014, בטקס חגיגי נחנך בירושלים, בסיבוב מוצא, רחוב הנושא את שמו של לודוויג בלום.

מתערוכותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכות קבוצתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דליה מנור, ארץ מול שמיים: הציור של לודוויג בלום, בית התפוצות, תל אביב, 2009
  • לודוויג בלום 1974-1891, קטלוג תערוכה בגלריה מעיינות, ירושלים, אפריל 1988, 75 עמודים
  • כרמית גיא, הכבוד האבוד של לודוויג בלום, מעריב מוסף אמנות, 13 במאי 1988, עמ' 7
  • נעה ידלין, אוצר בלום, כל העיר, מוסף תרבות, 4 בינואר 2002, עמ' 73-72

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]