משתמש:Maxim mazankin/סוס איסלנדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוס איסלנדי מקורו של הסוס האיסלנדי הוא בסוסים שהובאו לאיסלנד על ידי הויקינגים הנורווגים במאה ה-9.סוס בעל מבנה גוף חזק ויציב. לסוס זה יש סגנון דהירה יחודי רק לו. ישנם שימושים רבים של סוס זה בעולם, אחת הסיבות לכך – התכונות המיוחדת של סוס זה.(daaton,atmag,bestfriend)


מוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוסים הראשונים הגיעו לאיסלנד בספינות קטנות של הויקינגים והנורווגים במאה ה-9. כבר אז החל תהליך מיון בגלל מגבלות בחרו רק בסוסים החזקים והבריאים בספינה כדי לשלוח אותם לאיסלנד. מאז המאה ה-13 לא יובאו סוסים לאיסלנד כך התפתח הסוס האיסלנדי הנחשב לגזע הטהור ביותר מכל הגזעים בעולם.(daaton,atmag,bestfriend)

מבנה גוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

לגוף של הסוס האיסלנדי יש מבנה שונה משאר הסוסים צוואר שרירי וקצר, רגליו קצרות וחזקות גובהו 1.35-1.40 מטר, אך לעיתים מגיע ל 1.5 מטר. משקלו של הסוס מגיע עד 400 ק"ג. צפיפות העצמות הגובה והחוסן הטבעי מאפשרים לסוס לשאת אדם מבוגר שמשקלו מגיעי עד שליש ממשקל הסוס. הסוס מצוי בכל הצבעים חוץ מהסימנים של האפלוסה.(daaton,bestfriend)

התרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוסה פוריה בדרך כלל בגיל 8 עד 25, הסוס האיסלנדי הפך להיות זן טהור בגלל הברירה הטבעית. גזע הסוס האיסלנדי התפתח מסוס פוני.(daaton)

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה10 של המאה ה-20 שימש הסוס בעיקר כאמצעי תחבורה למסעות או כסוס עבודה משנת 1940 עד 1950 הסוס התגלה הסוס כסוס משפחה וספורט. במאה העשירית החלה איסלנד לייצא סוסים לאירופה ואחר כך לארה"ב וקנדה. במאה ה-19 היו שנים שבהם הוצאו מאיסלנד יותר מ5000 סוסים בשנה, בעיקר לעבודה במכרות הפחם של בריטניה ואולם בשל שילוב מוצלח של תכונות גוף ונפש נעשה הסוס האיסלנדי למבוקש ביחוד לצורכי רכיבה שכן הוא מתאים לפרשים או לרוכבים מתחילים. הסוס מאפשר לבעלי הכבשים הנמצאות כל ימות השנה בשטח פתוח לצאת עם הסוס האיסלנדי החזק, בעל הסיבולת הראויה לציון במיוחד בחורף קשה כאשר הצאן פוזר בשטחי המראה הקפואים.(atmag,daaton)

תכונות מיוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדיר שסוסים אלו חולים וזה נובע במיוחד מהתקנות החמורות של ממשלת איסלנד בנושא סוסים. הסוסים האיסלנדים אוהבים לדהור ולקפוץ יש להם דהירה מהירה הקרויה-"ריצה מרחפת" זהו סגנון דהירה יחודי בו הרגליים באותו הצד מתקדמות בו זמנית, טכניקה המאפשרת להם להגיע למהירות של כ-45 ק"מש.(daaton,bestfriend)

הפניות לקישורים http://www.daaton.co.il/Article/aspx?id=544 http://www.bestfriend.co.il/horses/races http://atmag.co.il/טיולים ומסעות/יש-סוסים-שמדברים-איסלנדית