משתמש:Kippi70/מזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חוק טוהר הבירה הגרמני[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק טוהר הבירה הגרמניגרמנית: Reinheitsgebot; "רׇיְינְהַיְיטְסגֵבּוֹט") הוא חוק המגדיר מהי בירה תקנית ומאילו מרכיבים מותר לבשל בירה.

לראשונה הוציא אלברכט הרביעי, דוכס בוואריה צו בנובמבר 1487 בדוכסות בוואריה לפיו מותרים בשימוש רק מים, לתת וכשותנית. מאוחר יותר הותר השימוש גם בשמרים. החוק נכלל ב"חוק מס הבירה" שנחקק ברפובליקת ויימאר ב-1923. החוק במהותו עבר עד היום כמה עדכונים, אולם יצרני הבירה בשוק הגרמני עדיין מחויבים לו.

נהלים לבישול בירה היו נפוצים בימי הביניים וחוקקו על ידי מועצות ערים, גילדות ושליטים אחרים. לפני כן נהוג היה להעניק את הזכות לבשל בירה ב"כתב זכות" (Braurecht). הזכות הייתה תלויה במקרקעין (לרוב מבנה המבשלה וניתנה לבעל המקצוע שעסק בבישול הבירה. התעודה הקדומה ביותר המוכרת כיום הוענקה בידי הקיסר הרומי אוטו השני בשנת 974 לכנסייה בעיר לייז' שבבלגיה.

גפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

גפת - פסולת של דריכת זיתים, כוללת קליפות וגרעינים. משמשת לייצור גפת שמן וכביומסה להסקה. דורכאות - פסולת של דריכת ענבים, כוללת קליפות, פולפ, חרצנים וגבעולים. כוספה - השארית המוצקה של גרעינים או פֵּרות לאחר שהופק מהם השמן או המיץ. משמשת גם כמספוא (מזון לבהמות)

שמן זית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שמן גפת זית מזוכך- זהו שמן שהופק על ידי מיצוי של זיתים או של פסולת הזיתים(כל הפסולת שנשארת לאחר עצירת הזיתים ושעבר תהליך זיכוך.
  • שמן גפת זית- שמן שהופק על ידי שמן גפת זית מזוכך עם שמן זית כתית.

פניה למכון התקנים ב-14.02.2012: שלום רב, שמי אמיר ואני עורך כרגע את הערך "שמן זית" בוויקיפדיה העברית. רציתי לשאול אם התקן הנ"ל מגדיר את סוגי השמנים הבאים: "שמן גפת זית מזוכך", "שמן גפת זית". במידה וכן, האם תוכלו לתת לי כמה פרטים לגבי ההגדרה שלהם ורמת החומציות בהם. בתודה מראש אמיר צולר