משתמש:Kingstrong3/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכנית ארזים
פרטים
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך צה"לצה"ל צה"ל
סוג תוכניות מצוינות בצה"ל
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 2006–הווה (כ־18 שנים)
נתוני היחידה
כוח אדם

10 חניכים וחניכות במחזור גיוס המתקיים אחת לשנה

יעוד הבוגרים: יחידה טכנולוגית עילית בחמ"ן או במצו"ב.

תוכנית ארזים היא תוכנית מצוינות צבאית-אקדמית להכשרת קצינים לתפקידי ליבה באגף המודיעין של צה"ל. מסלול השירות בתוכנית הוא בן 8 שנים, בדומה לשירות בתוכנית תלפיות ותוכנית חבצלות. ההכשרה בתוכנית אורכת שלוש שנים וכוללת לימודים לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב, קורס קצינים, וקורס מיוחד של חיל המודיעין. תוכנית ארזים נחשבת לאחת התוכניות היוקרתיות ביותר שמציע צה"ל, ולתוכנית הדגל הטכנולוגית של חיל המודיעין.[1]

הקמת התוכנית והתפתחותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מספר שנים של מחשבה בקהילת המודיעין, ובאופן ישיר בעקבות דו"ח ועדת שטייניץ לחקירת הכשל המודעיני במלחמת המפרץ השנייה, נעשתה עבודת מטה באמ"ן אשר בעקבותיה הוחלט על הקמת התוכנית, על בסיס מבנה ההכשרה של תוכנית תלפיות.

המחזור הראשון של התוכנית התגייס באוקטובר 2008 והחל את שירות הסדיר באוקטובר 2010.

המיונים והקבלה לתוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועמדים לתוכנית עוברים מסלול מיונים ממושך וקפדני. המיונים לכל חיל הם בנפרד ויש אפשרות לבצע אותם במקביל.

חיל המודיעין[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך האיתור מתחיל במבחנים של מסלול שחקים ולאחר מכן המועמדים המתאימים ביותר נבחרים להמשיך את הליך המיונים. למסלול יבחרו מספר מצומצם של מעומדים שעברו בהצלחה את המיונים למסלול אח"מ שחקים הכוללים מבדקי יכולת מתמטית, יכולות בין-אישיות, פוטנציאל מנהיגותי ויכולות אנליטיות.

חיל התקשוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועמדים למסלול העתודה האקדמית אשר בוחרים ללמוד תואר במדעים מדוייקים אשר נתוניהם גבוהים במיוחד נבחרים למיונים. תהליך המיונים כולל בדיקת יכולות מתמטיות ותכנותיות.

בנוסף לשלבי המיון, על המועמדים לעמוד בתנאי הקבלה של האוניברסיטה הן בציוני הבגרות והן בבחינה הפסיכומטרית.

מסלול ההכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל שנה מתחילים את דרכם 15 חניכים וחניכות. ההכשרה ברובה מתקיימת בתנאי בסיס פתוח, באוניברסיטת תל אביב כאשר שמונים אחוז משכר הלימוד של התואר האקדמי, הינו במימון של צה"ל. נשים, ששירות החובה שלהן הוא בן שנתיים בלבד, נדרשות להתנדב לשנת שירות סדיר נוספת (שס"ן) כתנאי הצטרפות.

חניכי התוכנית עוברים הכשרה בתחומי האקדמיה, המודיעין וטכנולוגיה. החניכים לומדים לתואר ראשון במסלול דו-חוגי משולב באוניברסיטת תל אביב וזוכים לחניכה אישית לאורך כל תקופת ההכשרה ולתכני העשרה מקצועיים ופיקודיים שיסייעו להם בהמשך השירות.

כמו כן, חניכי ארזים מקבלים הכשרה צבאית ומודיעינית המותאמת לתפקידם העתידי כקציני מודיעין - טירונות בסיסית (רובאי 02), קורס קצינים בבה"ד 1 וקורסים במקצועות המודיעין, הנפרשים על פני סדנת קיץ בין שנות הלימודים וקורס לאחר סיום קורס קצינים כאשר החניכים עוברים הכשרה מקצועית ואינטנסיבית האורכת כ- 15 שבועות. בנוסף במהלך תקופת הלימודים החניכים עוברים פעילויות שונות בתחומים מגוונים.

לאחר ההכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיום ההכשרה המקצועית, בוגרי התכנית משובצים במדורים השונים של היחידות. הבוגרים יעסקו במחקר מתמטי וטכנולוגי פורץ דרך ובעיצוב ופיתוח תשתיות מחשוב, תשתיות מחקר ומערכות סייבר מתקדמות, תוך שימוש בטכנולוגיות ויכולות מסווגות ביותר. צוותים קטנים, בהם משרתים בוגרי ארזים לצד בוגרי מסלולים איכותיים אחרים (גאמא, אח"ם, תלפיות וכו'), בשילוב עם טכנולוגיה מתקדמת, יוצרים סביבת עבודה ייחודית באופיה המעודדת למידה מתמדת, עבודת צוות ומצויינות אישית. לאחר שצברו ניסיון, בוגרי המסלול מיועדים גם להוות שדרה פיקודית ומקצועית ביחידה. חלק מהבוגרים שימצאו מתאימים יוכלו להשתלב במערך ההדרכה של היחידה והתכנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1]