משתמש:Itzike/הנחיות לתקשורת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הינו טיוטה למסמך לכלי התקשורת, בדגש על העיתונאים ועורכיהם להנחיות והמלצות לעבודה ושימוש בוויקיפדיה.

הנכם מוזמנים לערוך את הדף (או להוסיף לשיחה) ההערות על עבודה לקויה של התקשורת למול ועם ויקיפדיה ומיזמיה. אם באמת יצא מכאן משהו, נפיץ בצורה רשמית דף העקרונות, למען עתיד ירוק יותר.

הנחיות כלליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ויקיפדיה - זו הדרך נכונה לכתוב את שם האנציקלופדיה. כאשר שם האתר בא בסמוך לאות קישור, יש לכתוב "וויקיפדיה". הכפלת ה-ו' בכתיבה רגילה, היא לא נכונה. משפט לדוגמה: "ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית ברשת, אתמול נכנסתי לוויקיפדיה".
  2. קרן ויקימדיה היא גוף פורמלי המאגד מספר מיזמי ויקי, ביניהם: ויקיפדיה, ויקימילון, ויקיציטוט, ויקיספר, ויקיטקסט, ויקיחדשות, ויקיברסיטה וויקישיתוף. ויקימדיה היא עמותה ללא מטרות רווח המאוגדת במדינת פלורידה שבארצות הברית. מטרתה הרשמית לקדם את הגידול, לפתח ולהפיץ תוכן חופשי, רב-לשוני ולאפשר לציבור הרחב לגשת בחופשיות לתוכן זה באמצעות האתרים המופעלים על ידי הקרן. בנוסף תומכת הקרן בפיתוח תוכנת המדיה-ויקי שעל גביה פועלים כל אתרי הקרן. הכנסותיה הם מתרומות בלבד, שרובם מגוייסות במסגרת קמפיינים שנתיים.
  3. לקרן ויקימדיה עמותות אחיות ברחבי העולם המסייעות לה בפעולותיה. בישראל פועלת עמותת ויקימדיה ישראל למטרה זו.

הבהרה: לא הקרן ולא העמותה מנהלות את ויקיפדיה. ויקיפדיה היא לא חברה או יישות חוקית. המיזם מנוהל על ידי המתנדבים בכל אחת מגרסאות השפה בה הוא פועל בצורה אוטונומית לחלוטין. הקרן דואגת לצד הטכני, משפטי וכספי ורק במקרים מיוחדים ביותר מתערבת בפעילות המיזמים.

שימוש בתכני מיזמי קרן ויקימדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דף זה מיועד לכל מי שמעוניין להשתמש בתכנים (טקסט או קבצים אחרים כגון תמונות או קבצי קול) של מיזמי קרן ויקימדיה (ובהם ויקיפדיה, ויקיטקסט, ויקישיתוף).

קרן ויקימדיה אינה הבעלים של התכנים המופיעים באתריה. הבעלות בתכנים אלה היא של התורמים השונים, וניתן להשתמש בתכנים אלה, בהתאם לתנאי העלאת התכנים לאתרי הקרן, בשימוש חופשי לכל מטרה שהיא (בין מסחרית ובין לימודית), ובלבד שניתן קרדיט מתאים בהתאם לתנאי הרישיון השונים בהם הועלה המידע לאתרי הקרן, וזאת בהתאם לזכויות היוצרים המוסריות בקבצים שהועלו.

תשומת לבכם כי המידע באתר ויקיציטוט הועלה ב"שימוש הוגן" כהגדרתו בחוק.

קרן ויקימדיה אינה אחראית למידע המצוי באתר ולנכונות תנאי הרישיון של קבצי התמונה, ועושה כל מאמצים למנוע מצב בו הועלה מידע או קובץ המוגן בזכויות יוצרים לאתרי הקרן, שלא בשימוש הוגן.

שימוש בטקסט שמקורו בויקיפדיה:

  • שימוש בטקסט במסמך מודפס (ספר, מהדורה מודפסת של עיתון וכו'):
    • הטקסט המופיע באתר ויקיפדיה הועלה בהתאם לתנאי רשיון GNU, ובכפוף לתנאים אלה. ויקיפדיה היא מקור ידע העומד בחינם לרשות כולם. אנו גאים לשמש לכם כמקור לידע לכתבות ולמאמרים שלכם. אין חובה לתת קרדיט לוויקיפדיה כאשר משתמשים במידע המצוי בה, אך כאשר מדובר על העתקת חלקים מערכי ויקיפדיה, כגון פסקאות היסטוריות, אירועים ומקומות, חובה לתת את הקרדיט לאתר, בהתאם לתנאי רישיון GNU. זה הסיפוק שלנו, המתנדבים. כסף לא ייצא לנו מזה, אל תדאגו.
  • שימוש בטקסט במסמך אינטרנטי (אתר כלשהו, מהדורה אינטרנט של עיתון וכו'):
    • כאשר מועתק טקסט בשלמות מתוך ערכי ויקיפדיה (בין אם מדובר בפסקה, ובין אם מדובר בערך מלא), יש לבצע קישור לרשימת התורמים של הערך, וכן לתנאי רישיון GNU.

שימוש בתמונות שמקורן בויקיפדיה:

  • קרדיט לתמונות ורישיון שימוש. בכל דף תמונה מצויינים תנאי הרישיון בהם ניתן להשתמש בתמונה. השאיפה של קרן ויקימדיה, שכל התמונות באתר תהיינה תמונות חופשיות, אולם הדבר אינו קל, ובערכים רבים נעשה שימוש בתמונות בשימוש הוגן. כאשר רוצים לעשות שימוש בתמונה, יש ללחוץ על דף התמונה ולראות את תנאי הרישיון בה היא נמצאת בוויקיפדיה:
  • שימוש חופשי - ניתן לעשות כל שימוש בתמונה, אולם יש לציין שהתמונה נלקחה מוויקיפדיה.
  • קרדיט - נדרש מתן קרדיט לצלם. ניתן לעשות כל שימוש בתמונה, אולם יש לציין שהתמונה לקוחה מוויקיפדיה, ואת שמו של הצלם.
  • שימוש הוגן - השימוש בתמונה מותר לצרכים לימודיים בלבד תוך ציון המקור שלו (שאינו ויקיפדיה - לדוגמה, אתר אינטרנט מסויים). אין צורך לציין שהתמונה לקוחה מוויקיפדיה. שימוש הוגן מותר על פי החוק בתנאים מאד מסויימים ומחמירים, וכל משתמש בתמונה צריך לעמוד בתנאים אלה.
לדוגמא תמונותו של רובי ריבלין מקורה באתר הכנסת ונעשה בה שימוש הוגן וככל הנראה אין לעשות בה שימוש מסחרי.

שימוש בתמונות שמקורן באתר ויקישיתוף (ושאינן בויקיפדיה):

  • יצויין כי באתר ויקישיתוף תמונות רבות שהן בשימוש חופשי או שימוש הדורש קרדיט, ובהן ניתן לעשות כל שימוש מסחרי (תוך ציון שהתמונה לקוחה מאתר ויקישיתוף, ואם נדרש, יש לתת קרדיט לצלם).
תבנית המודיעה על כך שמקורה של התמונה היא בוויקישיתוף ולא ויקיפדיה. מידע על התמונה והצלם יהיה ניתן למצוא בדף המידע של התמונה.
  • קישורים לקבצי תמונות המצויים על שרתי הקרן:
  • אין לבצע קישור עמוק לצורך טעינת התמונה המצוייה על שרתי הקרן לאתרים אחרים. ניתן להוריד את התמונות לשרתים אחרים ולעשות בהם שימוש כאמור לעיל. ביצוע קישור עמוק (hotlinking) כאמור הינו בניגוד לתנאי השימוש בתמונות המצויות באתרי הקרן.

שימוש בסמלי קרן ויקימדיה:

  • סמלי קרן ויקימדיה (וכן העמותות האחיות של הקרן) וכן סמלי אתרי קרן ויקימדיה ובהם הלוגו של ויקימדיה, ויקיפדיה, ויקישיתוף, ויקיציטוט, ויקיחדשות בכל השפות מוגנים בזכויות יוצרים והם סימן רשום של קרן ויקימדיה. השימוש בהם אינו מותר לכל שימוש שהוא, שלא בהתאם לתנאי "שימוש הוגן" כפי שהם בכל מדינה ומדינה. יחד עם זאץ מותר להשתמש בסמלים אלה בכתבות חדשותיות על קרן ויקימדיה ומיזמיה השונים, וכן בעבודות אקדמיות העוסקות בקרן. לכל שימוש אחר בסמלים, יש לבקש את אישור הקרן מראש, ובכתב.