משתמש:Hemulin/דולצא מוורמס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דּוֹלְצָא מוורמס (נפטרה בנובמבר 1196) הייתה מנהיגה דתית וקהילתית ואשת עסקים גרמנייה-יהודייה. היא הייתה בת זוגו של מנהיג יהודי מפורסם. [1]

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא הגיעה מהאליטה של יהדות גרמניה. היא נישאה למקובל והפוסק אלעזר מגרמייזא, ממנהיגי תנועת חסידי אשכנז. בעצמה היתה מלומדת מאוד, והנחתה נשים בהלכה ובתפילה. היא היתה דואגת לעניי הקהילה, מבקרת את החולים ומכינה את המתים לקבורה. בזמן שבן זוגה הקדיש את זמנו לעיסוקיו הדתיים, היא ניהלה את משק הבית שכלל, בנוסף לשלושת ילדיהם, גם תלמידים ומורים, ובנוסף עשתה חיל בעסקים של ייצור ומכירה של מגילות קלף, ניהול פיננסי של שכניה, הענקת הלוואות ותיווך בעסקאות כלכליות.


בנובמבר 1196, פרצו לביתם שני גברים ורצחו את דולצא ואת שתי בנותיה - בלט (13) והאנה (6). ר' אלעזר ובנם יעקב (ועוד מורה ותלמיד ששהו בבית באותו זמן) נפצעו ואז הסתגרו בחדר ושרדו. האגדה ציירה את הרוצחים כצלבנים, אבל נראה שהם היו למעשה גנבים שחשבו שיש הרבה כסף בבית. השלטונות המקומיים תפסו והוציאו להורג לפחות אחד מהגברים בהתאם לצו הרשמי של הקיסר הגרמני המגן על יהודי ממלכתו.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין כתביו של ר' אלעזר מגרמייזא, שרדו שני סיפורים המגוללים את רציחתם של דולצא ובנותיהם, אחד בפרוזה ואחד בשירה. בשיר הוא מתאר אותה כחסידה וצדקת ומשבח אותה על ניהול הבית, על חריפותה העסקית ועל עבודת הרקמה שלה.

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ J.R. Baskin, "Dolce of Worms: The Lives and Deaths of an Exemplary Medieval Jewish Woman and Her Daughters," in: L. Fine (ed.), Judaism in Practice: From the Middle Ages through the Early Modern Period (2001), 429–37

[[קטגוריה:נפטרים ב-1196]] [[קטגוריה:ילידי המאה ה-12]]