משתמש:Harel koriat/מבצע אחים (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הספר “מבצע אחים[1] נכתב על ידי רונית לוינשטיין מלץ ויצא לאור בשנת 2012.

הספר מספר את סיפורו של גל, שייט מפרשיות שכל חייו מרוכזים בים ובספורט ימי. גל מעריץ את מדריכו גיורא ומעריך אותו מאוד, אך כשגיורא מסרב לקבל את חברו דוד שחום העור לקבוצת השיט, גל כועס על כך. בהדרגתיות הוא ודוד חברו מגלים את הסיפור בין גיורא למשפחתו של דוד, בסיפור זה מסופר על פעולות אנשי המוסד הישראלי להעלאת יהודים אתיופים לישראל ומסע יהודי אתיופיה לישראל.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גל בן ה-13 מתכנן קיץ גדוש בפעילויות ימיות עם חבריו לקבוצת השיוט ומדריכו האהוב גיורא. כשמצטרף לקבוצה דוד, ילד אתיופי חדש, גיורא מסרב לקבלו לקבוצתו ומתנהג אליו באופן גס רוח. גל אינו מבין מה הסיבה לכך וכועס על מדריכו. גל מבקש לעבור לקבוצת שיוט אחרת בה נמצא דוד. דוד וגל הופכים לחברים טובים ולזוג נהדר לשיט שעובד יחד בצורה מצוינת. כאשר גיורא מגלה ששם אביו של דוד הוא מולואלם, הוא מתרגש עד בכי ומיד קובע פגישה עמו. הם נרגשים לראות זה את זה. אירוע זה תמוה בעיני דוד וגל. גיורא המדריך שסירב לקבל את דוד לקבוצתו, פתאום כה נרגש לפגוש את אביו של דוד. במפגש בניהם מתגלה הסיפור שלהם מנקודת המבט של מולואלם כילד אתיופי שעולה עם משפחתו לישראל מאתיופיה ומנקודת המבט של גיורא כאיש המוסד שפועל להעלאת יהודים אתיופים לישראל.

הסיפור מתחיל בבריחת המשפחה מאתיופיה. באותה תקופה השלטון באתיופיה היה מעורער והתנהלה בה מלחמת אזרחים. גבי, קצין במוסד אשר מוביל את מבצעי העלייה, מתכנן את המבצעים הראשונים שיבצעו הוא וחייליו. באותה תקופה כמעט בלתי אפשרי היה לבצע מבצע כזה בהתחשב בכך שהייתה שמירה קפדנית מאוד מצד המשטר הסודני. סבו של מולואלם מפקיד בידו כד שחשוב לו מאוד, ומבקש ממנו שיעלה את הכד לירושלים. הכד צמוד למולואלם לאורך כל הסיפור. במהלך מסעם של המשפחה, הם נקלעו לקשיים רבים, כגון: גניבה, מחסור במזון ובמים, הדרך הקשה לישראל, בני משפחה פצועים ולידת בן משפחה חדש. המשפחה רכבה על חמורים רק בלילות כדי לא להיתפס על ידי חיילים סודנים.

גבי החל במבצע שנקרא "מבצע אחים". המבצע היה מתוכנן כך שהיחידה של גיורא התחזתה למדריכי תיירות בכפר נופש בסודאן, אשר דרכה העלו יהודים אתיופים לישראל דרך היבשה במשאיות ודרך הים בסירות. מולואלם ומשפחתו יצאו מהכפר בסודאן בלילה כדי להשלים את השלב האחרון במסע שלהם לישראל. הם פגשו את גבי, הקצין הישראלי וחייליו: דודי (גיורא) וערן (קושי), שסייעו להם לברוח ולהעלות למשאית שתיקח אותם לישראל. מולואלם קיבל מדודי (גיורא) תפקיד חשוב של ספירת היהודים האתיופים במשאיות, ולשם כך הופרד ממשפחתו. חיילים סודנים גילו את פעילותם ובין כל היריות והקרבות בין אנשי המוסד לבין החיילים הסודנים בעת הבריחה של היהודים האתיופים, מולואלם נשכח מאחור ומשפחתו עלתה לארץ בלעדיו. דודי (גיורא) חש אשמה על כך ששלח את מולואלם לספור את האנשים במשאיות ובעקבות זו מולואלם נשאר מאחור ולא עלה לארץ. בשל רגשות אשמה על כך ששכח יהודי אתיופי מאחור, לא הסכים גיורא לקבל את דוד לקבוצתו. מולואלם עלה לישראל מספר שנים לאחר מכן במבצע משה. בסוף הסיפור מחליט מולואלם להקים מוזיאון שיוקדש לתרבות היהודית האתיופית ובו יוצג הכד של סבו. .

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גל- בן 13, רוב עיסוקו הוא בים, שייט מפרשית 420. גל אוהב מאוד ספורט ימי וכך גם בני משפחתו.
  • דוד-י הודי אתיופי, חבר הצוות של גל במפרשית ובעל כישורי כיוון מפרשים ואיזון סירה מפותחים.
  • גיורא (דודי)-מדריך גלישה חדש שבעברו היה חלק מ"המוסד" הישראלי ופעל להעלאת יהודים אתיופים לישראל.
  • מולואלם - אביו של דוד, יהודי אתיופי שניסה לעלות עם משפחתו לישראל במבצע אחים ובסופו של דבר עלה לארץ במבצע משה.
  • קושי (ערן)-מנהל מועדון השיט. בעברו פעל לצד גיורא במוסד במבצעי העלאת היהודים האתיופים לישראל.

ערכים ומסרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אהבת הארץ-הרצון העז של יהודי אתיופיה לעלות לישראל למרות כל הקשיים.
  • דבקות במטרה-החיילים היהודים אינם מוותרים ועושים כל שביכולתם כדי להעלות את היהודים האתיופים לישראל.
  • חברות-החברות החזקה בין דוד לגל. לגל חשוב מאוד מרגשותיו של דוד, ולכן מברר מה פשר התנהגותו של גיורא.
  • משפחה -הקשר החזק בין בני משפחת מולואלם והעזרה ההדדית ביניהם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רונית לוינשטיין-מלץ, מבצע אחים, ידיעות אחרונות: פרוזה העשרה, 2012