משתמש:Geagea/זכות מוסרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לשון החוק:
פרק ז': זכות מוסרית
הזכות המוסרית - זכות אישית
45. (א) ליוצר של יצירה אמנותית, יצירה דרמטית, יצירה מוסיקלית או יצירה ספרותית, למעט תוכנת מחשב, שיש בה זכות יוצרים, תהיה ביחס ליצירתו זכות מוסרית, למשך תקופת זכות היוצרים באותה יצירה.

(ב) הזכות המוסרית היא אישית ואינה ניתנת להעברה, והיא תעמוד ליוצר אף אם אין לו ביצירה זכות יוצרים או אם העביר את זכות היוצרים ביצירה, כולה או חלקה, לאחר.

זכות מוסרית מהי
46. זכות מוסרית ביחס ליצירה היא זכות היוצר

(1) כי שמו ייקרא על יצירתו בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין;
(2) כי לא יוטל פגם ביצירתו ולא ייעשה בה סילוף או שינוי צורה אחר, וכן כי לא תיעשה פעולה פוגענית ביחס לאותה יצירה, והכל אם יש באילו מהם כדי לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר.

הגדרות
"זכות מוסרית" - כמשמעותה בסעיף 46;
"יצירה אדריכלית" - בניין או מבנה אחר, וכן מודל לבניין או למבנה כאמור;
"יצירה אמנותית" - לרבות רישום, ציור, יצירת פיסול, תחריט, ליטוגרפיה, מפה, תרשים, יצירה אדריכלית, יצירת צילום ויצירת אמנות שימושית;
"יצירה דרמטית" - לרבות מחזה, יצירה קולנועית, יצירה דרמטית-מוסיקלית, יצירת מחול ופנטומימה;
"יצירה משותפת" - יצירה שנוצרה בידי כמה יוצרים במשותף ולא ניתן להבחין בחלקו של כל אחד מהם ביצירה;
"יצירה ספרותית" - לרבות יצירה המבוטאת בכתב, הרצאה, טבלה, לקט, וכן תוכנת מחשב;

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרור, משיחה עם עורך דין של מוסד המחזיק בזכויות יוצרים של סוכנות צילום עולות שאלות:
נתונים

  • סוכנות הצילום העבירה את זכויות היוצרים בתמונות למוסד.
  • התמונות צולמו בידי צלמי אותה סוכנות צילום.
  • המוסד משחרר את התמונות לנחלת הכלל ברישיון CC וממלא בין היתר את הנתון לגבי שם הצלם בשדה היוצר.
  • על פי המקובל בוויקישיתוף, יכול כל מחזיק בזכויות יוצרים לצרף משפט ייחוס כמו "באדיבות XYZ...". ואז לכאורה יכול משתמש קצה לעשות שימוש בתמונה ולציין את הייחוס המופיע מבלי לציין שם היוצר.

שאלות

  1. האם המוסד יכול לכלול משפט ייחוס האומר "באדיבות מוסד XYZ" מבלי לכלול את שם הצלם?
  2. האם משתמש קצה חייב לציין את שם הצלם גם אם הוא לא מופיע בשדה הייחוס?
  3. האם בכל מקרה בו, זהות בעל זכויות היוצרים שונה מזהות היוצר, חייבים לציין את שם הצלם? אני מבין שכאשר מדובר בתצלומים שצולמו במסגרת תאגידית אזיי אין חובה לציין את שם הצלם.
    1. כשמדברים על מסגרת תאגידית האם מדובר בסעיף 34 בלבד: "מעביד הוא הבעלים הראשון של זכות היוצרים..." או שהכוונה היא גם לסעיף 35 (ב) "ביצירה שהיא דיוקן או ....שנוצרה לפי הזמנה..."

אשמח להתייחסותך. Geagea - שיחה 13:55, 18 בינואר 2018 (IST)

אענה כסידרן (עם הנמקות קצרות, אם צריך הרחבה, אנא בקש).

  1. לא. (זכויות היוצרים נפרדות מהזכויות המוסריות. המעביד/המזמין/המדינה/אותו מוסד אליו אתה מתייחס בשאלה הוא בעל זכויות היוצרים, אך אין בכך כדי לשלול את הזכות המוסרית של הצלם - סעיף 45 לחוק - שים לב שלא ניתן להעביר את הזכות המוסרית.)
  2. כן (מאותה סיבה)
  3. כן. (מאותה סיבה) (לעניין בהמשך השאלה - גם בתצלומים תאגידיים, להבנתי יש לציין את שם הצלם)
    1. לא הבנתי את השאלה. סעיפים 34 ו-35 (וכן סעיף 36) עוסקים בשאלה מי בעל זכויות היוצרים במקרים חריגים (ואין קשר לזכות המוסרית). דרור - שיחה 11:15, 19 בינואר 2018 (IST)
דרור, תודה דרור. זו אכן הייתה דעתו גם עורך הדין של המוסד.
לגבי העניין של מסגרת תאגידית. ראיתי בכמה מקרים שצויין במקרה כזה הזכות המוסרית לא מתקייימת. כאן למשל: "חשוב לציין עם זאת, כי הזכות המוסרית אינה תקפה בכל יצירה מקורית, כאשר במקרים בהם היצירה נוצרה במסגרת "תאגידית", כגון תוכנה או משחק מחשב, הזכות המוסרית של היוצר על יצירתו אינה מתקיימת. בסופו של דבר, מדובר בזכות סובייקטיבית, אשר שאלת הפרתה נקבעת באופן פרטני ובהתחשב באופי היצירה ובאופי ההפרה." זו הייתה שאלתי. מה הכוונה במסגרת תאגידית האם הכוונה שהצלם מועסק כשכיר כמו שצויין בסעיף 34 או כמו שצויין בסעיף 35 (ב) (בשני המקרים היוצר הוא לא בעל זכויות היוצרים)? בהקשר הזה ראה גם את התמונות המצויות באתר הרשות השופטת (רק לדוגמה). מערכת בתי המשפט לא ראתה לנכון להוסיף את שם הצלם בתמונות השופטים. Geagea - שיחה 04:39, 20 בינואר 2018 (IST)
דרור. Geagea - שיחה 08:40, 22 בינואר 2018 (IST)
אני לא מסכים עם עמדה זו, כפי שמופיעה באתר האינטרנט, הזכות המוסרית לא ניתנת להעברה. (ולגבי הרשות השופטת אענה בדוגמא עקיפה: אני יודע בוודאות שהרשות המחוקקת (אתר הכנסת) לא בדקו את זכויות היוצרים על תמונות חברי הכנסת שהם מציגים). דרור - שיחה 20:31, 22 בינואר 2018 (IST)

תחולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחולת החוק משנת 2007 הוא מה-25 במאי 2008. עבור תמונות שצולמו לפני כן (משנת 1968 ועד ל-24 במאי 2008) לא היה קיים החיוב לזכות מוסרית. דרור, דעתך. Geagea - שיחה 13:43, 20 באוגוסט 2018 (IDT)

אמנת ברן מגינה על זכויות מוסריות (והיא תקפה בישראל מ-1950). כיוון ששרתי הקרן יושבים בארצות הברית - הדין האמריקאי מכיר בזכות זו משנת 1988. אז לפי חיתוך של שני אלה, בהתייחס לויקיפדיה העברית הזכות קיימת לכל המאוחר משנת 1950. ויתכן שאף קודם לכן (צריך לבדוק ממתי הזכות קיימת במשפט המקובל). דרור - שיחה 16:47, 20 באוגוסט 2018 (IDT)

CC0[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרור, מה לגבי קבצים ברישיון CC0. האם גם פה יש חובה לציין את שם היוצר? Geagea - שיחה 15:55, 15 ביולי 2019 (IDT)

לא. רק אם יש את הסימן BY צריך. דרור - שיחה 18:59, 15 ביולי 2019 (IDT)
יוצא מזה שבכל זאת בעל זכויות היוצרים מוותר על הזכות המוסרית. Geagea - שיחה 01:43, 16 ביולי 2019 (IDT)