משתמש:Gadi - tii/טוטאל אימרז'ן ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gadi - tii.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gadi - tii.

טוטאל אימרז'ן שחייה היא שיטה להדרכת שחייה, או TI בקיצור, הוקמה בארה"ב לפני 20 שנה (1989) על ידי |טרי לוכלין, מאמן שחיה אמריקאי זה 35 שנה אשר נחשב לפורץ דרך בתחומו. השיטה מתמקדת בהדרכת שחיינים חובבים (מבוגרים וילדים) לתנועה יעילה וטבעית יותר במים. ל- TI יש סניפים באנגליה, שוויץ, גרמניה, אוסטריה, יפן, אוסטרליה, סינגפור, סין, אפריקה, טייוואן, הונג קונג ונוספות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך שנים של אימון הבחין טרי לוכלין, בתופעה מעניינת: השחיינים שלו היו מהירים יותר כשיצאו בתנוחת חץ מקיר הבריכה ודווקא כשהתחילו להניע את הגפיים הואטה מהירותם. מאוחר יותר הסב מישהו את תשומת ליבו לעובדה שמהירותם של כלי שיט מסוימים מושפעת יותר מצורתם, ופחות מעצמת המנוע שלהם (בהקבלה: מנח הגוף במים חשוב יותר מכוח הגוף). לאחר שנים של אימון שחיינים תחרותיים, לוכלין החליט ללמד ולאמן מבוגרים המתקשים בשחייה. למרות הכושר הגופני של תלמידיו המבוגרים (השנים הראשונות של ענף הטריאתלון בארה"ב הביאו לא מעט טריאתלטים שהתקשו בחלק השחייה), לוכלין הבין שיש לשנות את הדרך בה מלמדים לשחות וזאת בשל תוצאותיה המביכות של שיטת הלימוד הקונבנציונלית. לצורך כך ייסד ב־1989 את TI כחברה לכל דבר. המטרה הייתה למצוא כלים פשוטים וישימים לתנועה במים ולדעת ללמד שחייה במהירות גבוהה יותר מהשיטה הקונבנציונלית.

עקרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט כל אחד יכול ללכת למרחק של 5 קילומטרים, אבל מעטים מסוגלים להשלים 400 מטר של שחייה רצופה (בסגנון החתירה). אמנם בדיוק כמו הליכה, גם שחייה היא טכניקה להתקדמות במרחב, אלא שבניגוד להליכה השחייה היא טכניקה להתקדמות במים, והאדם לא נולד ונועד לשחות אלא ללכת על פני הקרקע. עובדה זו גורמת לו לסגל הרגלים ותנועות שחייה בלתי יעילות, שרק מערימות קשיים על ניסיונות לצבור מרחק ומהירות במים. לשון אחר, בשל סיבות אבולוציוניות, האינטואיציה הטבעית שמדריכה את האדם בכל הקשור לפעילות על קרקע מוצקה, מטעה ומסבכת את בני האדם בכל הקשור לפעילות מימית. מכאן, בשל האינטואיציה המטעה, פיתח לוכלין עקרונות מנחים כדי לפעול ואף "להטעות" את האינטואיציה במאמץ למצוא דרך ללימוד שחייה מהיר. טוטאל אימרז'ן שמה את הדגש על טכניקה ולא על כוח או כושר גופני. הלימוד נערך בדופק נמוך, כדי שניתן יהיה להתרכז בתנועות, להתפקס ולהרגיש מתי ואיך התנועה שבוצעה נכונה או שגויה. מנח גופו של השחיין במים חשוב יותר מכושרו הגופני או מכוחו היחסי של השחיין במים. סוג השחייה שנובע משיטה זו יכול לסייע לשחיינים מתחילים וגם לשחיינים למרחקים ארוכים, היות והמטרה היא להפוך את השחייה לטבעית יותר. הלימוד בשיטת טוטאל אימרז'ן הוא אימון של המוח ברוח היוגה והטאי צ'י. המטרה היא לפתח מודעות עצמית ולהרגיש "אחד עם המים" (Become one with the water). מספר הבריכות והקצב הינם פחות חשובים משיפור היעילות של השחיין.

האפקטיביות של שיטת הלימוד היא "בפירוק" סגנון השחייה לחלקים, וצירופם זה לזה לכדי סגנון מלא, אלגנטי ונינוח. בתי הספר של TI בכל העולם מצלמים, מנתחים, ומתעניינים בהטמעת השיטה בקרב התלמידים. המשוב של התלמידים נלמד ומוטמע למתודת הלימוד ומשכלל עוד ועוד את הוראת השיטה.

כאן המקום להדגיש: TI היא שיטת לימוד שחייה ולא סגנון שחייה. כל מי ששוחה Freestyle, בין אם הוא למד לשחות לפי TI ובין אם לאו, שוחה בסגנון החופשי/חתירה/ TI.

השורשים של TI[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרי לוכלין שאב חלק ניכר מהידע שלו ממאמן שחייה, שבזמנו היה פורץ דרך, בשם |ביל בומר. בומר היה הראשון שדיבר על הקונספט של The Length of the Vessel (אורך כלי 'השיט' לעומת נפח המנוע שלו), יתרון הארכת הגוף באמצעות Front Quadrant Swimming - FQS (שחייה שבה החלפת הידיים מתבצעת לפני הראש (ראו איור) ועל גלגול האגן או ה- Roll המפורסם. חניכיו הצעירים של בומר, הם כיום מאמנים מנוסים בשנות החמישים לחייהם המחזיקים במשרות מכובדות בעולם השחייה.

מפרסומים שונים ניתן ללמוד הרבה על הנקודות בהם מרוכזים רוב מאמציהם:
1. החלק החשוב בגוף האדם לצורך שחייה אפקטיבית הוא ה- Core Body או ליבת הגוף ורק אחר כך בהתנהלות הגפיים. על כן, ב- TI מתרכזים בלימוד השחייה ממרכז הגוף כלפי חוץ – אל הגפיים.
2. התקדמות דרך ה- "צד הגבוה" או הצד שנמצא מחוץ למים. הכוונה לצד שאליו מסובבים את הגוף באמצעות גלגול האגן מעל ומעבר לנקודת העגינה, תוך שמירה על חפיפה של הידיים לפני הראש או במלים אחרות, תנופת האגן בליווי תנופת היד הנכנסת מעל העוגן, היא הגורם העיקרי למהירות שחייה גבוהה.

יתרונות השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיפור הטכניקה והיעילות עוזרים לשחיינים בכל הרמות ולכל המרחקים. לוכלין טוען שכאשר יהיה שיפור בכושר יהיה שיפור גם במהירות ובסיבולת, אך שיפור הטכניקה חשוב עוד יותר שכן ניתן לשחות מהר יותר רק משיפור הטכניקה וגם במקרה והכושר לא משתפר ואף מידרדר. יתרון נוסף הוא שהטכניקה נשארת לתמיד – כושר גופני בא והולך ותלוי פעילות. הדגש על שיווי משקל ומנח גוף נכון חוסכים את הצורך בבעיטה חזקה (שדרושה בדרך כלל למנוע מהרגלים לשקוע). מכאן שהבעיטה מעייפת פחות, ויכולה להספיק למרחק ארוך יותר. טריאתלטים רבים למדו בשיטת טוטאל אימרז'ן מאחר וספורט זה מבוסס על סבולת, ושיטה זו עוזרת להם לשמור על רגליהם לשלבי הרכיבה והריצה של התחרות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Total Immersion , אתר טוטאל אימרז'ן ארה"ב
  • סרטוני תיאוריה באתר טוטאל אימרז'ן, [1]
  • הפורטל הישראלי לפעילות גופנית [2]