משתמש:Esrtyuik/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ַֹֹ
שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות

פרמטרים [ שנות הפעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

גארי יורופסקי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 19 באוגוסט 1970 (גיל: 53)
ידוע בשל פעילות למען זכויות בעלי חיים

גארי יורופסקיאנגלית: Gary Yourofsky; נולד ב-19 באוגוסט 1970[1] בדטרויט, מישיגן, ארצות-הברית) הוא פעיל אמריקאי למען זכויות בעלי חיים.

עבודתו ב-PETA[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורופסקי הועסק בעבר ע"י PETA ודיבר על טבעונות בהרצאות מאורגנות בפני יותר מ-60,000 תלמידי חטיבות ביניים, בתי ספר תיכוניים, ומכללות ברחבי ארצות הברית. בין השנים 1997-2001 יורופסקי נעצר 13 פעמים, בעיקר באשמה של הפרת הסדר הציבורי במסגרת פעולות מחאתיות שונות. בשנת 1997 פרץ לחוות פרוות בקנדה ושחרר ממנה 1,542 חורפנים (לפי דבריו, 1000 מהם לא הצליחו לברוח ליער הסמוך). בעקבות מעשה זה נכלא ל-77 ימים בכלא הקנדי. הנזק שגרם הוערך בכחצי מיליון דולרים קנדיים. עקב פעילותו, יורופסקי נחשב לאישיות בלתי רצויה במשטרת הגבולות של בריטניה וקנדה [2].

יורופסקי החל את דרכו כפעיל למען זכויות בעלי חיים בעקבות מפגש עם פיל בקרקס שבו התנדב אביו החורג כליצן. באחת הפעמים חזה בפיל מצולק מאחורי אוזניו ואזוק בשלשלאות. מפגש שתיאר "כמפגן של צער וייאוש".[3] ב-1996 ייסד את אגודת ADAPTT (Animals Deserve Absolute Protection Today and Tomorrow), ארגון של טבעונים המתנגד לשימוש כלשהו בבעלי-חיים.


פעילות בשנים 2002-2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת 2002, יורופסקי התפטר כנשיא ADAPTT, בגלל בעיות כספיות. יום אחרי ששלח את מכתב ההתפטרות, הוא קיבל טלפון מאינגריד נווקירק, נשיאת PETA, אשר הציעה לו עבודה. במכתב פתוח שנשלח על ידי יורופסקי הוא תיאר את התרגשותו, וכתב: "לקבל שיחה או בקשה מאנגריד, זה כמו לקבל הצעה מהסנדק דון קורלאונה. זו הצעה שאי-אפשר לסרב לה".

כמה מתומכיו של יורובסקי חשו שהחלטתו להצטרף לPETA היתה בגידה בערכים, בגלל שהוא הביע חוסר אהדה כלפי ארגוני זכויות בעלי חיים גדולים, כולל זה האחרון אשר אליו הצטרף [4][5].

פעילות משנת 2005 ואילך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 חווה יורובסקי עימות עם ארגון PETA ועזב את הארגון אשר הפסיק את התמיכה הכספית בו. בשנת 2005, בראיון עם The Abolition[6] יורופסקי ידוע בהתבטאויות חריפות כנגד אלה העושים שימוש בבעלי-חיים למטרות מאכל, צייד, או פרווה. עניין ששימש כבסיס לטענותיהם של המתנגדים לפעילותה של PETA לתייג אותה כאירגון אקו-טרוריסטי אלים. [7]

יורובסקי ביקר את הארגון למען בעלי חיים, Humane Society of the United States, ואת המדיניות של PETA, ואת נשיאתה, אינגריד ניוקירק. בהזדמנות זו התבטא יורפסקי שבעומק ליבו היה רוצה שמי שמעורב בפגיעה בבעלי-חיים יחווה בעצמו את סוג הפגיעות שהוא גורם, למשל:

"כל אישה שמתלבשת בפרווה צריכה לסבול מאונס כה אכזרי, שיצלק אותה לתמיד, וגם כל גבר שלובש פרווה צריך לסבול מאונס-אנאלי כה אכזר שיישפכו מעיו"[6].

כאשר נשאל לגבי הביטוי הזה, השיב יורפסקי: אני גאה בתמיכה באלימות כלפי אנשים רשעים שמגיע להם אותו רשע בחזרה[8]. יורופסקי הוזמן להרצות על "צמחונות אתית" באוניברסיטת דרום אינדיה באפריל 2007. בספר המדריך של האוניברסיטה נאמר שמרצים חיצוניים לא ייתמכו בשום פגיעה בחוק הפדרלי או חוקי המדינה. פרופסור גלן קיסל בדק את האתר של יורובסקי, ומצא שם ציטטות שלו שפורשו על ידי קיסל, כתמיכה בפגיעה בחוקים כמו "הגיע הזמן לשחרר בכוח את בני משפחתנו החיות מהשובים שלהם, אפילו אם זה אומר לפצוע או להרוג מישהו במהלך הדברים". קיסל הציג את הדברים לראש האוניברסיטה, שכתוצאה מכך ביטל את ההרצאה של יורופסקי.‏[9][10]

השפעתו של יורופסקי בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש אפריל 2011 פורסמה ההרצאה של גארי יורופסקי לראשונה עם תרגום לעברית[11]. ההרצאה התפשטה במהירות ברשתות החברתיות ותוך זמן קצר הוכיחה את עצמה כגורם ההשפעה הגדול ביותר במעבר של אנשים לטבעונות[12][13] האימפקט של ההרצאה היה כה גדול, ששלושת הארגונים לקידום טבעונות וזכויות בעלי-חיים בישראל, אנונימוס, שב"י ויומן חייתי, הסכימו לשתף פעולה ביניהם ונרתמו יחדיו לקידום ההרצאה. מעריכים שההרצאה השפיעה על אורח חייהם של רבבות ישראלים ושאלפים מהם עברו לתזונה טבעונית. התופעה של מעבר אנשים לטבעונות הייתה כה רחבה, שבארגון אנונימוס המציאו לטבעונים החדשים כינוי, "טבעוגארים"[13]. בין המושפעים הרבים היו גם אנשי ציבור רבים, ביניהם הזמרת אחינועם ניני[14], הזמר דוד ד'אור ושדר הרדיו הותיק, אלי ישראלי.[15] ההרצאה של יורופסקי תורגמה עד היום ליותר מ-30 שפות[16], אולם בישראל זכתה לפופולאריות מיוחדת ויחס הצפיות כאן הוא הרב ביותר ביחס לגודל האוכלוסיה[13]. מאות ישראלים כבר שלחו ליורופסקי מכתב תודה בעקבות הצפיה.[17] במהלך המחאה החברתית של קיץ 2011, ההרצאה אף הוקרנה ברצף בשדרות רוטשילד.[18]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר Care2
  2. ^ אתר הבית של גארי יורופסקי
  3. ^ אתר Animal Rights Zone
  4. ^ Platt, Teresa (2002-07-19). "PeTA and the Making of a Conflict Industrialist: Gary Yourofsky Finally Lands a 'Job'". Fur Commission USA. אורכב מ-המקור ב-2012-05-10. נבדק ב-2012-05-10. Getting a call and/or a request from Ingrid is like getting a call from the Godfather's Don Corleone. It's an offer one can't refuse. {{cite web}}: פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  5. ^ Carnell, Brian (2002-05-29). "PETA Puts Supporter of Violence on Its Payroll". AnimalRights.Net. אורכב מ-המקור ב-2012-05-10. נבדק ב-2012-05-10. I used to be flat-out vituperative when it came to PETA and other groups who didn’t do things my way. But last year I started to realize that my acrimony was wrong and wasteful... {{cite web}}: פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  6. ^ 1 2 Claudette Vaughan, The Gary Yourofsky Interview, The Abolitionist (ארכיון)
    הציטוט במקור: "Every woman ensconced in fur should endure a rape so vicious that it scars them forever. While every man entrenched in fur should suffer an anal raping so horrific that they become disembowelled."
  7. ^ אתר target of opportunity
  8. ^ "My conversation with Gary Yourofsky". נבדק ב-2012-04-29. I am a proud advocate of violence as EVIL people deserve NOTHING but evil in return. {{cite web}}: תבנית ציטוט כוללת פרמטר ריק לא ידוע: |deadurl= (עזרה)
  9. ^ Kissel, Glen (2007-04-16). "University of Southern Indiana Turnaround". Accuracy in Academia. I examined Yourofsky's website, and found he supports murder and violence as part of his animal rights activism {{cite web}}: תבנית ציטוט כוללת פרמטר ריק לא ידוע: |deadurl= (עזרה)
  10. ^ Laksin, Jacob (2007-04-19). "Animal Rights Extremism Meets Academia". FrontPage Magazine. OCLC 47095728. נבדק ב-2012-04-29. Kissel emailed USI Provost Linda Bennett several statements by Yourofsky justifying violence and illegal activity. {{cite web}}: תבנית ציטוט כוללת פרמטר ריק לא ידוע: |deadurl= (עזרה)
  11. ^ ההודעה הראשונה על פרסום ההרצאה עם כתוביות בעברית, פורום צמחונות וטבעונות בתפוז.
  12. ^ ‫‫"טרנד הטבעונות", כתבה בתכנית "בסביבה טובה" של הערוץ הראשון
  13. ^ 1 2 3 בשידור חי: התורה של גארי יורופסקי, NRG, 28 באוקטובר 2011
  14. ^ ראיון עם אחינועם ניני בתכנית "סוד החיים הטובים", רשת, ערוץ 2
  15. ^ תגובותיו של אלי ישראלי להרצאה של גארי יורופסקי, מתוך האתר הרשמי בישראל של הרצאתו של יורפסקי
  16. ^ סרטון ההרצאה המקורי
  17. ^ תרגום המכתבים שנשלחו אל גארי יורופסקי מישראלים, מתוך האתר הרשמי בישראל של הרצאתו של יורפסקי
  18. ^ "Screening of Gary Yourofsky in the streets of Tel Aviv", מתוך "דף הפייסבוק הרשמי בישראל של הרצאתו של יורופסקי"