משתמש:Elyashivn/House of Many Ways

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Elyashivn.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Elyashivn.
Elyashivn/House of Many Ways
House of Many Ways
כריכת הספר בגרסתו האמריקאית
כריכת הספר בגרסתו האמריקאית
מידע כללי
מאת דיאנה ווין ג'ונס
איורים ג'ון רוקו
שפת המקור אנגלית
סוגה [פנטזיה]
הוצאה
תאריך הוצאה 7 ביוני 2008 (USA)
הוצאה בעברית
הוצאה אין
סדרה
ספר קודם מגדלים פורחים באוויר

House of Many Ways הוא ספר פנטזיה שנכתב על ידי דיאנה ווין ג'ונס. הסיפור מתרחש באותו עולם כמו הטירה הנעה ומגדלים פורחים באוויר.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'רמיין בייקר ניהלה חיים מהוגנים ומכובדים. היא בילתה את ימיה עם אפה בספרים שונים, מעולם לא למדה איך לעשות אפילו את מטלות הבית הקטנות ביותר. כשהיא לפתע מוצאת את עצמה מטפלת בקוטג' הקטן של דוד רבא וויליאם החולה, צ'רמיין מתרגשת לקראת ההרפתקה, אבל המשימה הקלה של שמירה על הבית מסתבכת בעקבות העובדה שדוד רבא וויליאם הוא הקוסם המלכותי נורלנד ושהבית שלו קסום.

למרות שהיא אמורה לנקות את הבלגן שדוד רבא וויליאם השאיר בביתו, צ'רמיין שלא יודעת כלום על קסם, ובכל זאת נראה שהיא מצליחה להפעיל לחשים בצורה כזו או אחרת, מסתבכת עם הקסם של הבית. הדלת היחידה של הבית מובילה כמעט לכל מקום - מחדרים שונים כמו המטבח, למקומות רחוקים כמו האחוזה המלכותי, ואפילו לתקופות זמן שונות. בימיה הראשונים בבית הקסום היא בסופו של דבר מוצאת את עצמה מאמצת כלב קסום בשם ווייף, נתקלת בלובוק, נאלצת לחלוק את הבית של דוד רבא וויליאם עם מתלמד צעיר ומבולבל בשם פיטר, מנסה להפעיל כמה לחשים מהספרים של וויליאם, ועסקאות עם שבט של יצורים כחולים קטנים בשם קובולדים .

כאשר צ'ארמיין נקלעת לחיפוש המלכותי אחר תיקון הצרות הכלכליות של הממלכה, היא נתקלת בסופי פנדרגון, בנה מורגן, ילד יפהפה בשם טווינקל, ובשד האש שלהם קלציפר. טווינקל גורם לצרות רבות ובניהם גורם לצ'רמיין לטפס אחריו על הגג של האחוזה המלכותי. עד מהרה היא מעורבת בריפוי תחלואי הממלכה ובגילוי מחדש של מתנת האלפים המיסטית שאבדה מזמן.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'רמיין בייקר
נערה דקת פנים ובעלת שיער ג'ינג'י באמצע שנות העשרה לחייה המוכרת גם בשם "מיס צ'ארמינג", ככל הנראה בשל הדמיון לשמה. היא גדלה בסביבה משפחתית "מכובדת"; כתוצאה מכך, היא לא יודעת לעשות הרבה מלבד קריאה (למשל, היא לא יודעת איך להשתמש במים חמים להכנת תה), ואין לה עניין בכלום מלבד קריאת ספרים. לעיתים קרובות היא כל כך ממוקדת רק בהיבט אחד של המצב, שהיא לא מצליחה לראות את התמונה הגדולה. יש לה את היכולות של מכשפה, בירושה ממשפחתה מצד אביה, שגילה לה שהוא משתמש בקסם כשהוא מבשל, צ'רמיין חונכה על ידי אמה לחשוב שקסם הוא דבר וולגרי (כשהיא כועסת, היא יכולה לגרום לדברים לקרות כשהיא צועקת את מה שהיא רוצה, טכניקה שהיא עצמה מודה שהיא גסה למדי). שאיפתה של צ'ארמיין היא להיות ספרנית, והיא מסתבכת בתעלומת העלמות הזהב המלכותי כשהיא באה לסייע למלך במיון מסמכים בספרייה המלכותית. בסופו של דבר היא מתלמדת אצל דודה וויליאם, יחד עם פיטר, כדי לטפח את יכולות הקסם שלה. היא ופיטר מתחילים במערכת יחסים קשה שלאט לאט משתפרת; היא גם מתיידדת עם האול (בתפקיד "טווינקל"), קלציפר וסופי.
פיטר רג'יס
הוא ילד בערך בגילה של צ'רמיין שמגיע לביתו של הקוסם נורלנד בזמן שצ'רמיין מטפלת בבית, כשהוא טוען שהוא אמור להיות השוליה של הקוסם נורלנד. צ'ארמיין מוודאת זאת בקריאת מכתב על שולחנו של הדוד-רבא וויליאם ששלח פיטר, אותו החמיצה לפני הגעתו של פיטר, בשל העובדה שהיו מכתבים רבים המכילים את המילים "שוליה" ו"מקווה", ולכן היא הניחה שהמכתב היה עוד מישהו שהתחנן להתמחות אצל וויליאם. מסיבה כלשהי הוא לא יכול אף פעם לעשות לחש כמו שצריך (למרות שהוא מבצע את הלחש בצורה מושלמת, משהו תמיד משתבש), וגורם לצרות על ימין ושמאל, דבר שהוא לא יכול להבדיל, וצריך לקשור חוטים צבעוניים לאגודליו כדי להבדיל בין ימין לשמאל. עם זאת, פיטר מנוסה יותר במשימות ביתיות מאשר צ'רמיין, אם כי אין לו מושג איך לבשל. השניים מתקשים בהתחלה להסתדר בגלל הביטחון העצמי הגבוה של פיטר והיהירות של צ'ארמיין, אבל הם מסתדרים בהדרגה. אמו היא מטילדה, המכשפה ממונטלבינו, ואביו מת במפולת שלגים.
וויליאם נורלנד
הקוסם המלכותי של נורלנד שנשלח לטיפול על ידי האלפים מכיוון שהוא חולה (לבסוף מתגלה שזה נגרם מביצי לובוק). צ'רמיין, קרובת משפחה רחוקה, דואגת לביתו בזמן שהוא לא שם. צ'רמיין מכירה אותו בתור הדוד-רבא וויליאם ולמרות שהוא לא נוכח בבית, הוא משאיר הוראות קסומות לצ'רמיין אם היא מתקשה לנהל דברים בביתו. ובתור הקוסם המלכותי של נורלנד הוא זוכה לכבוד רב על ידי רבים, כולל הקוסם האול.
סופי פנדרגון
נודעת כסופי האטר לפני נישואה לקוסם האול. מכשפה מקסימה ועוצמתית עם שיער אדום-זהוב מאינגרי, סופי מסוגלת להחיות חפצים על ידי דיבור. יש לה בן צעיר בשם מורגן והיא נשואה לקוסם האול פנדרגון. היא לוקחת על עצמה את המשימה לנסות לפתור תעלומה עבור מלך נורלנד, אך נחרדת כאשר בעלה מחליט לעקוב אחריה לנורלנד מחופש לילד, כשהוא מביא את קלציפר ומורגן איתו בניסיון לעזור לה. היא משועשעת בעל כורחה מהתעלולים של בעלה כ"טווינקל", ומתעצבנת לחלוטין ממידת ההנאה שלו מילדותו השנייה.
האול פנדרגון
המוכר גם בתור הקוסם פנדרגון וגם כהקוסם ג'נקינס ואחד הקוסמים המלכותיים של אינגרי, האול הוא מכשף ראוותני, נאה וחכם להפליא בעל יכולת קסם אדירה, והוא גם בעלה של סופי. הוא הופך את עצמו לילד מופרע ומקסים, טווינקל, וטוען שסופי היא דודתו כדי להצטרף לסופי בתעלומת הזהב המלכותי למרות שרק סופי הייתה אמורה להיות מעורבת בה, מכיוון שהמלך לא יכול להביא את הקוסם המלכותי של ממלכה אחרת בשביל לעזור. האול מגלה היכן הוחבא הזהב האבוד של המלך והיכן נמצאת מתנת האלפים, בעזרת סופי (שנאלצת בחוסר רצון לשמור על סודו) וצ'רמיין, בה הוא מזהה יכולת קסומה.
קלציפר
הוא שד אש רב עוצמה, שחי עם סופי והאול ומניע את הטירה שלהם. עם כוחותיו האדירים, הוא מסוגל להבין את טבע הקסם של צ'רמיין, בדומה למה שהוא עשה עם סופי האטר. הוא מתגלה כחיוני בסיכול תוכניותיו של הלובוק. סופי מאמינה שהוא שיתף פעולה עם האול באי מניעת הבכי של מורגן לשם שימוש בבכי של מורגן כתירוץ להגעתם אחריה לנורלנד.
מורגן פנדרגון
הילד הבכור של האול וסופי, כמעט בן שנתיים, רועש מאוד, הוא די שובב עם בעיה קלה בהגיית "ת". כשסופי עוזבת לנורלנד, היא משאירה את מורגן בטיפולם של האול וקלציפר, והיא זועמת על החלטתו של האול לעקוב אחריה לנורלנד. כשהאול וקלציפר לא מצליחים לגרום למורגן להפסיק לבכות, האול משתמש במורגן כתירוץ להיות "טווינקל" (אם כי מאוחר יותר הוא מודה שהוא אפילו לא ניסה להפסיק את הבכי). כאשר האול הופך בחזרה, מורגן שמח לראות את אביו שוב, אבל לאחר זמן מה מתחיל לייבב ולהגיד שהוא מתגעגע ל - "דינקל". הוא ירש את הקסם של הוריו, כאשר דרש צעצועים בארמון וסירבו לו, הוא נתקף זעם וגרם לצעצועים להופיע משום מקום.
ווייף
היא כלבה קסומה שמתיידדת עם צ'רמיין. לאורך הספר, צ'רמיין חושדת שלווייף יש כוחות קסם, וזה מתגלה בנכון כאשר המכשפה ממונטלבינו אומרת לצ'רמיין שלווייף יש תכונות קסומות נדירות. אחת מתכונותיה היא שכאשר צ'רמיין הגיעה לראשונה לביתו של הקוסם וויליאם, ווייף הייתה כלב זכר, ווייף חיבבה כל כך את צ'רמיין אז היא שינתה את מינה כדי להתאים למין של צ'רמיין. דוד רבא וויליאם מצא את ווייף ככלב משוטט והכניס אותו לביתו זמן קצר לפני שצ'רמיין הגיעה לטפל בביתו. יש בווייף יותר ממה שנראה לעין, ולמרות שהיא קטנה בגודלה, היא צורכת כמויות גדולות של מזון, אם כי ייתכן שהסיבה לכך היא שווייף נכנסה להריון על ידי הכלב של הטבח המלכותי (אירוע שצ'רמיין מגלה רק בסוף הספר).
המלך אדולפוס העשירי
המלך הקשיש והעני של נורלנד מתגורר באחוזה המלכותית. יש לו בת, הנסיכה הילדה, והוא חבר טוב של הדוד רבא וויליאם. הוא והנסיכה הילדה נאבקו לארגן את הספרים בספרייה המלכותית בניסיון למצוא את הזהב האובד של המלך ללא הצלחה רבה. הוא אוהב מאוד עוגות ועוגיות, וטוב לב. הוא מארח באדיבות וסבלנות את צ'רמיין.
הנסיכה הילדה
היא נסיכה מבוגרת ורווקה מנורלנד ובתו של המלך אדולפוס העשירי. היא הייתה אחת הנסיכות שנחטפו על ידי הג'ין עזרואל במגדלים פורחים באוויר, היא מביאה את חברו של עבדאללה, ג'מאל, מלווה בכלבו, להיות הטבח של משפחת המלוכה. מכיוון שהיא מכירה את סופי, הילדה מזמינה את סופי לנורלנד כדי לפתור את תעלומת הזהב המלכותי האובד.
לובוק
הוא יצור דמוי אדם בעל עור סגול, כנפיים ופנים של חרק, הוא יצור מרושע למדי. לובוק יכול "להטיל" ביצים בתוך יצורים מבלי שהם ישימו לב. עבור זכרים, הביצה הראשונה שבוקעת אוכלת את שאר הביצים ואז יוצאת החוצה תוך כדי הריגת הזכר. עבור נקבה, הביצה הראשונה שבוקעת אוכלת תחילה את הביצים האחרות ואז הנקבה יולדת כרגיל את הלובוקין ולאחר מכן מתה בדרך כלל. תוצאת הלידה מנקבה אנושית, היא לובוקין הנראה אנושי למעט עיניים סגולות או עור בגוון סגלגל. הלובוק הנראה בספר מבקש לשלוט בנורלנד על ידי הנחת הנסיך לודוביץ' (שהוא לובוקין) על כס המלכות ואז לשלוט בו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ונס, דיאנה ווין (19 ביוני 2008), "House of Many Ways", Publishers Weekly (interview), נבדק ב-4 באוגוסט 2008 {{citation}}: (עזרה).

קטגוריה:ספרי פנטזיה קטגוריה:ספרים בריטיים קטגוריה:ספרי 2008