משתמש:Elyashivn/מגדלים פורחים באוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Elyashivn.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Elyashivn.
מגדלים פורחים באוויר
Castle in the Air
כריכת הספר בהוצאה העברית
כריכת הספר בהוצאה העברית
מידע כללי
מאת דיאנה ווין ג'ונס
איורים סטודיו שוקי דוכובני
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה בשפת המקור Methuen Publishing
תאריך הוצאה 1990
הוצאה בעברית
הוצאה כתר
תאריך 2007
תרגום יעל ענבר
מספר עמודים 244
סדרה
ספר קודם הטירה הנעה
הספר הבא House of Many Ways

מגדלים פורחים באוויראנגלית: Castle in the Air) הוא ספר פנטזיה מאת הסופרת הבריטית דיאנה ווין ג'ונס, הספר יצא לאור לראשונה באנגלית ב-1990 ותורגם לעברית ב-2007 על ידי יעל ענבר. הספר הוא המשך לטירה הנעה ומתרחש באותו עולם פנטזיה, אם כי הוא עוקב אחר הרפתקאותיו של עבדאללה ולא של סופי האטר. העלילה מבוססת על סיפורים מסיפורי אלף לילה ולילה. בספר מופיעות רבות מהדמויות מהטירה הנעה כדמויות משנה ולעתים במסווה. [1] [2] [3] [4] [5]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגדלים פורחים באוויר עוקב אחר הרפתקאותיו של עבדאללה, מוכר שטיחים צעיר ונאה מזנזיב, שחולם בהקיץ ללא הרף על היותו נסיך שנחטף בצעירותו. יום אחד מגיע לחנותו נווד משונה המנסה למכור לעבדדאלה שטיח מעופף. במהלך הלילה, עבדאללה הולך לישון על השטיח, מחשש שהשטיח יברח, אך מתעורר באמצע הלילה ומוצא את עצמו בגינה נאה למראה עם אישה צעירה בשם פרח-בלילה. עבדדאלה מציג את עצמו לפרח-בלילה כהנסיך החטוף מחלומותיו, מתוך אמונה שהוא בעצם חולם את המפגש עם פרח-בלילה. פרח-בלילה, שמעולם לא ראתה גבר מלבד אביה, מאמינה תחילה שעבדאללה הוא אישה, ועבדאללה מסכים לחזור בלילה הבא עם הרבה דיוקנאות של גברים כדי שפרח-בלילה תוכל לבצע השוואה ראויה. הוא עושה זאת, ועבדאללה ופרח-בלילה מחליטים להתחתן.

עבדאללה חוזר למחרת בלילה, אבל הוא מגיע בדיוק כשפרח-בלילה נחטפת על ידי ג'ין ענק ומעופף. זמן קצר לאחר מכן, הסולטאן מזנזיב לוכד את עבדאללה אשר מגלה כי פרח-בלילה היא למעשה בתו של הסולטאן. כועס על כך שבתו נעדרת, הסולטאן מאשים את עבדאללה ומשליך אותו לכלא, מאיים לשפד אותו על יתד בגובה 20 מטר אם בתו לא תימצא. למרבה המזל, עבדאללה ניצל על ידי השטיח המעופף שלו ונמלט מזנזיב.

עבדאללה לבסוף מגיע למדבר שבו הוא נתקל בחבורת שודדים, שברשותם ג'יני עצבני בבקבוק המעניק משאלה אחת ביום. בלילה, עבדאללה גונב את הג'יני ונמלט. לאחר שעבדאללה מביע משאלה, עבדאללה מועבר לאינגרי ובסופו של דבר מוצא את עצמו מסתובב עם חייל סטרנגי מריר שארצו נלקחה לאחרונה במלחמה עם אינגרי. תוך כדי מסעם לקינגסברי בחיפוש אחר קוסם, השניים נתקלים בחתולה ובגור שלה, החייל קורא להם חצות-לילה ויביבני.

במהלך מסעם, עבדאללה מביע משאלה להחזרת השטיח המעופף שלו, שמביא איתו את הג'ין שחטף את פרח-בלילה. מתגלה שהג'ין, עזרואל, נאלץ לחטוף נסיכות מכל העולם בפקודת אחיו הג'ין הרע, דאלזל. השניים ממשיכים על השטיח לקינגסברי, שם הם מוצאים את הקוסם סולימן, שכשהבין שחצות-לילה היא למעשה אדם בצורת חתול, מחזיר אותה לצורת אדם. כשהקסם מוסר, מתברר שחצות-לילה היא סופי פנדרגון, והתינוק שלה, מורגן מוחזר גם הוא לצורת אדם. אולם כשהם הולכים לאסוף את התינוק, הוא כבר לא נמצא בפונדק, שם עבדאללה השאיר אותו עם החייל.

אז עבדאללה וסופי מצווים על השטיח לקחת אותם למורגן. השטיח עושה זאת, ולוקח אותם הרחק אל השמים, לטירה שבאוויר, שהיא בסך הכל הטירה הנעה של הקוסם האול, רק מוגדלת מאוד. שם הם פוגשים את הנסיכות החטופות, וזוממים איתן להימלט מהטירה הנעה המעופפת. מובלות על ידי עבדאללה, הם משתלטים על שני הג'ינים, ומשחררים את עזרואל שמגרש את אחיו. פרח-בלילה הביעה משאלה לשחרר את הג'יני, שמתגלה שהוא בעלה של סופי, הקוסם האול.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עבדאללה הוא הדמות הראשית של הסיפור, סוחר שטיחים שמזלו לא שופר עליו. הוא אוהב לחלום בהקיץ ולחלום שהוא הנסיך האבוד של ממלכה רחוקה. הוא קונה שטיח מעופף מנווד משונה. הוא מוטרד כל הזמן מקרובי משפחתו מצד אשתו הראשונה של אביו, ומרגיש שהוא תמיד בתחתית "סולם הניקור" לא משנה עם מי הוא נמצא.
  • ג'מאל הוא חברו השתום-עין של עבדאללה שמוכר דיונונים מבושלים בדוכנו שליד חנותו של עבדאללה. מאוחר יותר עבדאללה מביע משאלה לטובתו של ג'מאל ובטעות הופך אותו להיות הטבח בטירה של הג'ין, אך מאוחר יותר ג'מאל משיג עבודה כטבח עבור הנסיכה הילדה מנורלנד, אחת הנסיכות החטופות. יש לו כלב מאוד מגונן ששונא את כולם, מלבד עבדאללה וג'מאל.
  • הנסיכה פרח-בלילה, אהובתו של עבדאללה שנחטפת על ידי ג'ין. אישה צעירה ומשכילה, יופיה כחוכמתה, אך אינה יודעת כמעט כלום מעבר למה שקראה בספרים. בלידתה, נובא שתינשא לגבר הראשון שתראה שאינו אביה. מכיוון שאביה רצה שתתחתן עם נסיך רם מעלה, הוא וידא שהיא לא תראה אף גבר עד שהוא יביא נסיך מממלכה גדולה וחזקה. כתוצאה מכך, היא תחילה חושבת בטעות שעבדאללה הוא אישה.
  • החייל הסטרנגי - חייל סטרנגי נודד, הוא ערמומי ואנוכי. הוא מתייחס לחתולים בצורה נחמדה להפליא, אך לא מטריח את עצמו בעזרה לאנשים אחרים, אלא אם כן זה מועיל לו. כשעזרואל משתחרר, מתגלה שהחייל הוא הנסיך ג'סטין, שהוטל עליו קסם על ידי עזרואל שיחשוב שהוא חייל סטרנגי מובס לאחר קרב סטרנגיה. הוא חיפש אחר הנסיכה הנעדרת ביאטריס, לה שודך בעל כורחו, עד שנהפך לחייל.
  • הג'יני - ג'יני בעייתי שמשאלותיו בדרך כלל גורמות ליותר צרות מאשר אוצרות. הג'יני מתגלה בסופו של דבר כלא אחר מאשר האול הקוסם, שנפל תחת קסמו של עזרואל. הטירה הנעה שייכת להאול; עזרואל גנב אותה ממנו בשביל מקום להחזקת הנסיכות.
  • דלזאל - הג'ין החלש והרפה שנולד חצי טוב וחצי רע, בוחר לבסוף לעשות רע ולא טוב. הוא מכריח את אחיו עזרואל לחטוף עבורו את כל הנסיכות כדי שיהיו נשותיו, כיוון שאף ג'ינית לא רוצה בו.
  • עזרואל – אחיו של דלזאל, וג'ין קדוש. "חייו", החלק היחיד של ג'ין שניתן להרוג, נגנב והוסתר על ידי אחיו דלזל. כעת עליו לציית לאחיו ולחטוף נסיכות מרחבי העולם או שדלזאל יהרוס את "חייו", שזה בעצם להרוג אותו.
  • הנסיכה ביאטריס - הנסיכה מסטרנגיה, צעירה, חזקה ובעלת תושייה, לא נמנעת מפעילויות קשות. לאחר הקרב על סטרנגיה, היא מאורסת לנסיך ג'סטין כדי לבסס את שליטתה של אינגרי במדינה, אך היא בורחת ונחטפת לאחר מכן על ידי עזרואל. מבין הנסיכות החטופות, היא הכי קולנית ומתריסה, מתנהגת כמנהיגה לכאורה, בעוד פרח-בלילה משמשת כאסטרטגית שלהן. היא מסכימה להתחתן עם החייל הסטרנגי כדי להבטיח את שיתוף הפעולה שלו במזימתן של הנסיכות להביס את דלזאל, והיא מתחתנת איתו גם לאחר שהקסם מוסר והוא מתגלה כהנסיך ג'סטין. היא מוזכרת ב - House of Many Ways בתור "המלכה ביאטריס מסטרנגיה".
  • בנג'מין סאליבן/הקוסם סולימאן - אחד משניהמכשפים המלכותיים של אינגרי. כשהאול נעלם באופן מסתורי, מוטלת עליו המשימה לשמור על הנסיכה ולריה מהג'ין. הוא מסוגל להחזיר את חצות-לילה (סופי) ואת יביבני (מורגן) לצורותיהם האנושיות, אבל הוא מוסח ברגע מכריע כאשר עזרואל תוקף, וולריה נחטפת. הוא נשוי ללטי האטר, מה שהופך אותו לגיסם של סופי והאול.
  • לטי סולימן - לטי האטר לשעבר מהטירה הנעה, כעת היא מכשפה מוסמכת ונשואה לבן סאליבן. למרות שהיא מכשפה מוסמכת, בעלה מעדיף להסתיר את הקסם החזק שלה מהציבור הרחב. היא מצפה לילד ראשון.
  • חצות-לילה - חתולה שחורה, אינטליגנטית ומפונקת, המטופחת על ידי החייל, אך עבדאללה מתייחס אליה בחשדנות. היא מסוגלת לגדול לגודל של פנתר כדי להגן על עצמה ועל הגור שלה. מאוחר יותר היא מתגלה כסופי האטר, דמות מהספר הראשון, הטירה הנעה. כאדם היא מכשפה אדומה שיער שיכולה להחיות דברים פשוט על ידי דיבור איתם. היא נשואה לקוסם האול ונהפכה לחתולה שחורה על ידי האול ממש לפני שהטירה נגנבה על מנת להגן עליה.
  • יביבני - הגור של חצות-לילה/סופי; למעשה, הילד האנושי מורגן, נולד כחתלתול עקב הפיכת אמו לחתול במהלך הלידה. הוא רגיל לצורתו כחתלתול, וכשחוזר לצורת אדם, הוא מתחרפן מכיוון שהוא התרגל ללכת, וכתינוק אנושי הוא לא יכול ללכת. 

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:Category:דיאנה ווין קטגוריה:Category:ספרי פנטזיה קטגוריה:Category:ספרי 2007

  1. ^ "Castle in the Air". Good reads. Amazon. נבדק ב-1 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Jones, Diana Wynne (22 באפריל 2008). Castle in the Air. ISBN 978-0061478772. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ "Castle in the Air". Howl's Castle Series. Barnes & Noble. נבדק ב-1 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Jones, Diana Wynne (2001) [Greenwillow]. Castle in the Air. Howl's castle. HarperCollins. ISBN 978-0-06-447345-3. נבדק ב-1 בדצמבר 2013 – via Internet Archive. {{cite book}}: (עזרה)
  5. ^ "Castle in the Air". Harper Collins children’s. נבדק ב-1 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)