משתמש:Elisheva Kitrossky/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

Elisheva Kitrossky/טיוטה
[Lev_(Levi)_Bergelson.jpg
לידה 8 באוגוסט1918
פטירה 25 במאי2014
מקצוע פרופסור לביוכימיה

פרופ' לוי (לב) ברגלסון (8 במרץ1918-25 במאי2014) היה פרופסור לביוכימיה באקדמיה הרוסית למדעים ובאוניברסיטה העברית. לוי (לב) ברגלסון, בנם היחיד של ציפורה ודוד ברגלסון ז"ל, נולד ב- 8 לאוגוסט, 1918 בעיירה גאיסין שבמחוז פודולסק של אוקראינה הסובייטית. נפטר ב- 25 למאי, 2014 בירושלים, ישראל. פרופסור לביוכימיה, חבר באקדמיה הרוסית למדעים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד למשפחתו של דוד ברגלסון, אחד מסופרי הפרוזה היהודיים (יידיים) הקלאסיים. בשנת 1921, כשלוי בן 3, נטשה משפחת ברגלסון את אוקראינה הסובייטית והיגרה לגרמניה, שם התיישבה בברלין. עם התגברותה של האנטישמיות בגרמניה, עברה המשפחה לדנמרק, שם חיה שנתיים ובשנת 1934 התיישבה בבריה"מ, מוסקבה.

בשנת 1941 סיים את הפקולטה לכימיה באוניברסיטת מוסקבה. ועם תחילת מלחמת העולם השנייה גויס לבית ספר למודיעין בעורף, שם לימד גרמנית. לאחר בקשות חוזרות ונשנות להעבירו לחזית, בסתיו 1942 בקשתו נענתה. שבועות ספורים לפני הנסיעה לחזית נישא לנעמי אוסטרובר. השתתף בקרבות באוקראינה, הונגריה, אוסטריה, יוגוסלוביה ובולגריה וקיבל אותות ועיטורי גבורה רבים.

ב- 1946 התקבל למכון הכימיה ביו-אורגנית, שאת לימודיו שם לא הספיק לסיים עקב מעצרו של אביו בשנת 1949 שמאוחר יותר (בשנת 1952) נרצח בין הרוגי המלכות בברית המועצות באשמת חברות ב"וועד היהודי האנטי פשיסטי".בשנת 1951 נעצר ונכלא לב ברגלסון (כבנו של "בוגד העם") יחד עם אשתו ובתו הקטנה ולאחר מכן נשלחו הוא ואשתו לגלות בסיביר (צפון קזחסטן, שם עבד ככורה פחם.

בשנת 1954, לאחר מותו של סטאלין חזר ברגלסון למוסקבה והחל לעסוק במדע. בשנת 1961 סיים את עבודת הדוקטורט שלו והפך לפרופסור. ב- 1962 ייסד את מעבדת הליפידים הראשונה בבריה"מ תחת המכון לכימיה ביו-אורגנית וב- 1986, הקים מעבדת פרוסטגלנדינים במרכז הקרדיולוגי באקדמיה למדעי הרפואה של בריה"מ.

ב- 1968 מונה לחבר באקדמיה הרוסית למדעים.

ב- 1991 עלה יחד עם אשתו לישראל, כיהן כפרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים והעביר הרצאות בביוכימיה באוניברסיטאות שונות באירופה וארה"ב. מדינת ישראל הכירה בברגלסון ואשתו כאסירי ציון.

[[תמונה:David Bergelson with son Lev.jpg|לוי עם אביו דוד ברגלסון]]

פעילות מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחום העניין המדעי העיקרי של ברגלסון היה חקר שינוי המבנה וארגון מולקולרי של ליפידים בקרום התא תחת מצבים פתולוגיים שונים, בעיקר של טרשת עורקים ומחלות אונקולוגיות. ברגלסון נחשב למייסד בית הספר המדעי הלאומי לחקר הליפידים שמיאקין ואוצ'יניקוב באקדמיה הרוסית למדעים. יחד עם תלמידיו, הוא גילה סדרה של ליפידים שלא היו מוכרים קודם למדע ופיתח גישות חדשות במחקר של הארגון המולקולרי בממברנה הביולוגית.

מדליות ואותות גבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים מדעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1992- Heinrich Wieland Prize. Contribution: Glycolipide and antitumor immunity