משתמש:Danny-w/הדרכה בעבודה סוציאלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Danny-w.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Danny-w.


הדרכה (supervision) היא מושג מובנה בתוך מקצוע העבודה הסוציאלית, והתפתחה במקביל להתפתחות המקצוע.

בכל שלב בעבודה סוציאלית אמורה להתקיים הדרכה, על ידי עובד סוציאלי בכיר, מדריך או מנטור, שעבר הכשרה ספציפית בתחום ההדרכה והנו בעל ידע וניסיון רב יותר. בכל שלב בעבודה הסוציאלית, החל משלב ההכשרה המעשית (התמחות) בתקופת הלימודים, ועד דרגות ההתערבות והטיפול הגבוהות ביותר, קיימת הדרכה של מדריך או מנטור, שגם לו יש מדריך או מנטור משלו.

במסגרת הדרכה בעבודה סוציאלית מקבל העובד הסוציאלי משוב על עבודתו, תמיכה, התבוננות נוספת של אדם בעל ידע וניסיון בקשיים שהוגדרו, במענים להם, ובדרכי טיפול. לעתים מגדיר המדריך בצורה שונה את המצב, או מציע מענים אחרים או דרכי התמודדות חדשות, ולפי הצורך מציע אמפתיה והכלה. המפגש הקבוע של העובד הסוציאלי עם המדריך, מאפשר לו תמיכה והכוונה, ולעתים רבות מקל על העומס הנפשי והפיזי המצטבר בעבודה השוטפת. [1]


במאה ה-19 התמקד המקצוע בסוגים של מתן צדקה. עבדי הצדקה, הן עובדים בשכר והן מתנדבים, דאגו לסיפוק צרכיהם של הנזקקים, באספקת מצרכים ובהובלתם, ונדרשו לקבוע זכאויות לפי קריטריונים מקצועיים. הצורך לפקח על עובדי הצדקה ולהכשירם חייב את קיומה של הדרכה. קדושין [2] מציין כי בשלב ראשון התקיימה ההדרכה, על ידי עובדים בשכר שהדריכו מתנדבים, תוך שימת דגש בעיקר על אספקטים מנהליים וחינוכיים.

החל מהעשור האחרון שלהמאה ה-19 התפתח המקצוע באופן מואץ ונפתחו בתי ספר לעבודה סוציאלית, למשל בארצות הברית, בבריטניה ובגרמניה. ההכשרה התפתחה לכיוון המוכר כיום, של עובדים בשכר (בכירים ובעלי ניסיון) המדריכים עובדים בשכר. לתפקיד הפיקוחי של ההדרכה נוספו גם אלמנטים חינוכיים של שיפור מיומנויות וליווי שבו העמקת החשיבה הטיפולית על ידי המדריך המנוסה יותר אל המודרך המנוסה פחות.


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו גם : הדרכת סטודנטים לעבודה סוציאלית בהכשרה המעשית, איגוד העובדים הסוציאלים באוסטרליה (באנגלית)
  2. ^ Kadushin A., Supervision in social work, 4th edition, New York, Columbia, University, 2002