משתמש:Daniel.oretzion/הפנימייה התורנית הצבאית לפיקוד "אור עציון"

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפנימייה הצבאית־תורנית לפיקוד אור עציון
מבנה הפנימייה הצבאית מבחוץ
מבנה הפנימייה הצבאית מבחוץ
מוסד חינוכי
תקופת הפעילות התשמ"א 1980 – הווה
מייסדים רפאל (רפול) איתן, הרב חיים דרוקמן
שכבות לימוד ט'–י"ב
מיקום
מפה
תפילת שחרית במהלך אימון
סדר תורני במסגרת תכנית "החיל והחוסן"
אימון קליעה ונשק בפנימייה
סיירות תלת יומי- סדנת נגב
ריצה פנימייתי
טקס סיום בוגרי פלוגת צחי 2021

הפנימייה הצבאית־תורנית לפיקוד אור עציון היא מוסד חינוכי-צבאי דתי להכשרת נערים בשנות התיכון, בתנאי פנימייה, לפיקוד על יחידות שדה לוחמות בצבא ההגנה לישראל. בוגרי הפנימיה מיועדים לתפקידי מפקדי פלוגות ביחידות הקרביות של צה"ל.

שתי הפנימיות הצבאיות לפיקוד הפועלות בעשור השלישי של המאה ה-21 הן הפנימייה הצבאית-תורנית לפיקוד "אור עציון" במרכז שפירא והפנימייה הצבאית לפיקוד שליד בית הספר הריאלי בחיפה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפנימייה הצבאית הוקמה בשנת התשמ"א (1980) ע"י הרמטכ"ל רפאל (רפול) איתן וראש ישיבות בני עקיבא, הרב חיים דרוקמן. בחזונם מטרת הפנימייה הייתה להכשיר את בני הנוער להוות את גרעין הקצונה בשדרת הפיקוד בצה"ל[1]. מפקדה הראשון של הפנימייה היה סא"ל פנחס נעמן והפנימייה נפתחה במרכז שפירא כפנימייה תורנית צבאית לפיקוד. בפתיחתה התחנכו 18 שוחרים במחזור הראשון[2].

אחריו פיקדו סא"ל נתי שכטר, סא"ל אדי דגן, סא"ל אילון היימן וסא"ל ליאור פרי. בשנת תשע"ט (2019) עברה הפנימייה מתפעול צה"ל ,המכללות הצבאיות, למשרד הביטחון- האגף הביטחוני חברתי ופועלת כמקבילה לפנימייה הצבאית לפיקוד בחיפה. מפקדה הנוכחי של הפנימייה הצבאית הוא סא"ל (מיל') דורון הלל[3], בוגר הפנימייה.

מאז הקמתה ישנו תפקיד מרכזי לפנימייה הצבאית לתהליך פיתוח והכשרת המפקד בצה"ל. זאת בשל ההבנה את אופיו של מקצוע הפיקוד הצבאי הקרבי, העוסק בדיני נפשות ובסיכון חיי אדם המחייב את המפקד לרמת ידע מקצועי תיאורטי ומעשי גבוהה ולבסיס ערכי איתן[4].

הכשרתה של הפנימייה הינה ייחודית על פני שאר מסגרות חינוכיות בצה"ל ובאזרחות. השוחרים בפנימייה רוכשים בסיס ערכי ומקצועי כמי שאמורים לשמש כמפקדי העתיד בצה"ל[5]. כחלק מהכשרתם המקצועית לומדים השוחרים במגמה ללימודי צבא וביטחון. בחופשות בתי הספר מבצעים השוחרים אימונים ובכך מיישמים את הידע התיאורטי הנלמד במסגרת המגמה הצבאית. במקביל להכשרתם ולהתחנכותם בפנימייה, השוחרים לומדים בישיבה התיכונית בנ"ע אור עציון. על כן נדרשים השוחרים לעמוד בכלל דרישות בית הספר ובסיום ההכשרה והלימודים מוסמכים כבוגרי הפנימייה הצבאית והישיבה[6].

כיום, קיימים ארבע שכבות גיל- כיתות ט' - יב'- כאשר כל שכבה נקראת "פלוגה" ומהווים כ-35 שוחרים. לכל פלוגה יש מפקד ישיר כאשר משימתו המרכזית של המ"פ הינה פיתוח השוחרים, חינוך וניהול הפלוגה ובנוסף, חונך-חייל, המרכז את הנושאים הלימודיים וההדרכתיים בפלוגה.

סגל הפנימייה מורכב מאזרחים, חיילים ואנשי קבע מיחידת סגלים מיוחדים[7], המחולקים למטה ניהולי (מחלקת לוגיסטיקה, מכלול פדגוגי, מדור אימון גופני, עובדת סוציאלית ולשכה) ומפקדי הפלוגות.

מסלול הבוגר בצבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף כיתה יא' נדרשים השוחרים לחתום לשירות קבע (שנה וארבעה חודשים) כחלק מייעודם להיות קצינים[2]. טרם הגיוס להכשרה קרבית - לשוחרים יש את הזכות לבחור את מסלול שירותם הקרבי בחטיבות החי"ר, השריון והנדסה.

לאחר גיוסם, השוחרים עוברים טירונות קרבית ואימון מתקדם למשך 8 חודשים, בסופה הם יוצאים לקורס פיקוד ומשם לבה"ד 1 לקורס קצינים. לאחריו, הם שבים ליחידותיהם כמפקדי מחלקה ומשם מתקדמים לתפקידי פיקוד בכירים: מפקדי פלוגה, מג"דים מח"טים ועוד.

תכנית חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תכנית "החיל והחוסן"[עריכת קוד מקור | עריכה]

תכנית "החיל והחוסן" הינה תכנית שפותחה עבור השוחרים בפנימייה הצבאית על מנת לבנות בסיס רוחני על דרך חשיפה ולימוד מקורות. שיטת הלמידה הינה על בסיס העברת האחריות ללומד להתמודדות עם טקסט, יכולת איתור מקורות והיכולת להבין דבר מתוך דבר. התכנית עוסקת ב: נושאי הלכה יום יומיים בעיקר בנושא כשרות, שבת ומעגל החיים היהודי ככלים עבור חיי היום-יום ובצבא. התכנית נלמדת מהמקור המקראי דרך המשנה, הגמרא, הראשונים והאחרונים עד פסיקת ההלכה. בניין אמונה – התכנית עוסקת בשאלות הבסיסיות של אמונה. לימוד תנ"ך- לימוד לאור דמותם של מנהיגי עם ישראל לדורותיו, אשר היוו דמויות אמוניות, מנהיגותיות וצבאיות גם יחד כגון, אברהם אבינו, משה רבנו, יהושע בן נון ודוד המלך.

מגמת לימודי צבא ובטחון[8][עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מתחומי הליבה הינו התחום הפיקודי והצבאי. בראש המגמה עומד אל"ם (במיל') דוד קניזו.

במסגרת הלימודים העיוניים לומדים השוחרים במגמה הצבאית ונבחנים בתחום, כחלק מחמש יחידות הלימוד הנדרשות לבגרות. לימודי המגמה הצבאית משלבים בתוכם לימודי קרבות ארץ ישראל, יסודות הפיקוד הכוללים תיאוריות ותורות צבאיות, היסטוריה צבאית וכן עבודת חקר רחבת היקף.

אורח החיים בפנימייה משלב כללי התנהגות ומשמעת צבאיים (מסדרים, כללי הופעה, עמידה בזמנים וכד') הנשמרים בקפדנות.

אימונים צבאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת הקמת הפנימייה הוחלט כי תכנית האימונים תהיה מכוונת לפיתוח פיקוד ומנהיגות[2], כנגזרת מהכשרת המפקד בתכנית הלימודים של קורס המלט"ק בפו"ם[9]. כאשר בתחילה נרכשות מיומנויות בסיסיות של לוחם שעל גביהן מפתח החניך גם את מיומנויות הפיקוד והמנהיגות. מועדי האימונים מתרחשים במהלך חופשות בית הספר: סוכות, חנוכה, פסח וקיץ. תוכנית האימונים מושתת על תכנים מטירונות קרבית (קליעה, ניווטים ושדאות) ישירות לקורס פיקוד (טקטיקה, אסטרטגיה, פיקוד ושליטה, צורות קרב וטכניקות קרביות) ומייצרים קפיצה גדולה בין תרגול מיומנויות בסיסיות של לוחם לתרגילים מורכבים בהם נדרשים החניכים להביא לידי ביטוי ידע תיאורטי ויישומי.

המפקד הסייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים האחרונות, מתקיימת תוכנית סיירות הנפרסת על שלושה טיולים תלת יומיים ושישה סיורים חד-יומיים. הסיורים נערכים בכל רחבי הארץ ובמהלכם השוחרים לומדים על הגיאולוגיה, הטופוגרפיה, רשת הדרכים, התיישבות וההיסטוריה של המקום. בתחילת השנה מתקיימת סיירות כלל פנימייתי , אימון המתוכנן על ידי השוחרים מהשכבה הבוגרת.

אימונים גופניים וכושר קרבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חניכי הפנימייה מתאמנים ועוברים תכנים מתחום הכושר הגופני כחלק מפיתוחם האישי ומתוך רצון שבעתיד יהיו מפקדים בעלי ידע מקצועי בתחום הכושר הגופני . מסגרת האימונים הגופניים מתבטאת בשלושה אימונים בשבוע בשעות אחה"צ והערב.

במסגרתה, מתקיימים מבדקי הערכה שבוחנים את כושרם הגופני של השוחרים. מטרתם של מבדקים אלו היא לוודא את עמידתם בסף הגופני והמנטלי הנדרש מלוחם ומפקד בצה"ל.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חניכי הפנימייה הצבאית לומדים ומתחנכים במסגרת הישיבה התיכונית אור עציון. כנגזרת מכך סדר יומו של החניך והפנימייה מושפעים מהפעילויות והדרישות הלימודיות לתעודת בגרות מלאה[6].

לרשות הפנימייה כלים ואמצעים לעזור לשוחרים המעוניינים לשפר את הישגיהם באמצעות שיעורי תגבור על ידי חונכים-חיילים ומורים מקצועיים.

הטבות ומשמעת השוחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

התלמידים בפנימיות הצבאיות מקבלים תעודת חוגר וזכאים להטבות הדומות לאלו של חיילים (כגון נסיעה חינם באוטובוסים), ואף נהנים מדמי כיס חודשיים בשיעור רבע ממשכורתו של טירון. השוחרים נדרשים למשמעת נוקשה, וצפויים לעמוד למשפט בפני מפקדם במקרה ועברו על הכללים (למשל, אם הם נתפסים בידי המשטרה הצבאית כשהם משתמשים בטרמפים). משמעת זו היא אחת ממוקדי העניין שמגלים תלמידים והוריהם בפנימייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1]צה"ל- הפנימיות הצבאיות, מודעת דרושים לפנימיות הצבאיות, עיתון חדשות, 1991
  2. ^ 1 2 3 ברוך רון וקטי דור, בין ת"ס לבין ש"ס, עמ' 15-18
  3. ^ פורטל הכרמל, סא"ל דורון הלל מונה מפקד לפנימיה הצבאית של אור עציון, באתר פורטל הכרמל והצפון
  4. ^ לא ידוע, חממה למפקדים דתיים בצה"ל, לא ידוע
  5. ^ רחלי מלק-בודה, לא עוצרים בירוק, באתר calameo.com, ‏8.11.2019
  6. ^ 1 2 אל"מ ב' לוי, פנימיות צבאיות, מערכות, 22.06.1971
  7. ^ צה"ל, חייל/ת סגלים מיוחדים, באתר צה"ל
  8. ^ הפנימיות הצבאיות, לימודי צבא, בטחון וארץ ישראל, משרד החינוך
  9. ^ אל"ם דני דוידי, השפעת המכללה לפיקוד טקטי על הקצונה וההכשרה בצה"ל, באתר מערכות