משתמש:Danabart

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סולם אלכו-בר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולם אלכו-בר (אלכוהול בר) הנו סולם מדידה אישי אשר הומצא ופותח ע"י דנה בר ומתאר את רמת השכרות באופן אינדיבידואלי לכל אדם ואדם.

משמעות סולם אלכו-בר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולם אלכו-בר בעל שלושה ערכים מרכזיים אשר מודדים את רמת השכרות האישית של המשתמש בסולם. הערכים המספריים בסולם סדר נועדו לציין ערכי רמת שיכרות והם בעלי סדר גודל שונה אחד מהשני כאשר אין משמעות כמותית לפער בניהם. הערכים הגבוהים בסולם מציינים מיקום גבוה יותר ברמת השכרות מאשר הערכים הנמוכים‏. בין הערכים האלו מתקיים יחס סדר, כך שניתן לדעת שערך מסוים גדול או קטן מערך אחר. סולם אלכו-בר מגדיר מצבי שוכרה ובעל שלושה מצבים עיקריים. סולם אלכו-בר עולה בהתאם לרמת השכרות העולה בהתאם לצריכת האלכוהול. רמת השכרות עולה עם עליית אחוזי האלכוהול בדם, וככל שעולה רמת השכרות כך הולכת ויורדת שליטתו העצמית של צורך האלכוהול.

בין שלושת הערכים המרכזיים אשר מודדים את רמת השכרות, קיים סולם ערכים משני נוסף אשר בו גם מתקיים יחס סדר ובו יש משמעות כמותית לפער בין הערכים. הערכים המרכזיים בסולם המשני נע בין הספרה 0 לספרה 9. הערכים הגבוהים מציינים מיקום גבוה יותר במצב הראשי והערכים הנמוכים יותר מציינים מיקום נמוך יותר בסולם הראשי. סולם הערכים המשני מגדיר את קרבתו או ריחוקו של צורך האלכוהול ממצב אחר בסולם הראשי.

גרף המתאר את תחושת צורך האלכוהול בהתאם למצבים השונים בסולם

אופן שימוש בסולם אלכו-בר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולם אלכו-בר מגדיר שלושה מצבים מרכזיים של אדם הנמצא תחת השפעת אלכוהול.

  • מצב 1 הנו מצב התחלתי בו צריכת האלכוהול החלה זה עתה ו/או עדיין לא השפיעה על פעולותיו של צורך האלכוהול. צורך האלכוהול נמצא ומרגיש בשליטה מלאה על פעולותיו, רגשותיו וכו'. במצב זה אחוז האלכוהול בדם הנו נמוך עד אפסי.
  • מצב 2 הנו מצב בו צריכת האלכוהול בשיאה ומשפיעה על פעולותיו של צורך האלכוהול. צורך האלכוהול אינו מרגיש שליטה מלאה על פעולותיו ורגשותיו. במצב זה רמת אחוזי האלכוהול בדם בינונית עד גבוהה.
  • מצב 3 הנו מצב בו סביר להניח כי הופסקה צריכת האלכוהול כיוון שמתקיימת השפעה ניכרת על צורך האלכוהול. צורך האלכוהול אינו מודע כלל לפעולותיו ולרגשותיו. במקרים מסוימים צורך האלכוהול יתנהג בקיצוניות ובאופן בלתי צפוי וכן יתכנו שינויים חיצוניים כמו זליגת דמעות מבלוטת הדמעות בעין ללא כל סיבה הנראית הגיונית לאדם פיכח ו/או אדם הנמצא בסולם במצבים בעלי ערכים נמוכים יותר.

סולם הערכים המשני בסולם אלכו-בר הנו סולם בו הערכים הגבוהים מציינים מיקום יותר גבוה וקרבה למצב אחר בסולם הראשי וההפך. סולם ערכים זה מגדיר את תחושת חוסר יציבות רמת אחוזי האלכוהול בצורך האלכוהול ואת רצונו לקרב את עצמו למצב אחר בסולם אלכו-בר או להרחיק את עצמו ממצב מסוים בסולם האלכו-בר. לדוגמה: צורך אלכוהול המגדיר את עצמו במצב 1.3, הנו מוגדר במצב ראשי 1, במצב זה חש צורך האלכוהול את השפעת האלכוהול על גופו באופן אישי, אך יודע כי אינו מספיק למצב 2 ועל כן מרגיש בתחושתו האישית כי עליו לצרוך יותר אלכוהול בכדי לקרב את עצמו למצב הבא אשר הנו מצב 2.

תופעות לוואי ומקרים קיצוניים בסולם אלכו-בר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים צורכי אלכוהול אשר נמצאים בפועל במצב 2 או במצב 3 אינם מודעים לכך ולכן יגדירו את עצמם במצב 1. על כן, בהגעה למצבים גבוהים בסולם מומלץ לצורך האלכוהול להשתמש באדם אשר נמצא במצב 1 ואשר יוגדר כ"מבוגר אחראי" בשפה העממית.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]