משתמש:CarloOfek/החלוץ למרחב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תבנית:Ficha de organizaciónהחלוץ למרחב ( בספרדית: Hejalutz Lamerjav ) היא תנועת נוער אל-מפלגתית הפועלת בארגנטינה ובמקסיקו . בשל תשתיתה האידיאולוגית שלה היא נחשבת חלוצית ובעד קיבוצים. התנועה רואה בעם היהודי יחידה, ופיזורו בעולם הוא חריג, ולכן שואפת למימוש עצמי של חבריו באמצעות עלייה (חזרה למדינת ישראל ). רוב המונחים בהם נעשה שימוש בתנועה הם בשפה העברית. אין להתבלבל בין ״החלוץ למרחב״ לבין נועת הנוער הציונית האירופית "החלוץ", שיצר יוסף טרומפלדור ונעלמה במהלך השואה .

תולדות החלוץ למרחב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת העולם השנייה החלה הקהילה היהודית בארגנטינה לתמוך באופן גורף בהקמת מדינת ישראל . אך הקהילה הייתה מחולקת לארגונים שונים: תנועות ציוניות כלליות, תנועות ציוניות מפלגתיות וארגונים חברתיים, כמו מכבי והבראיקה(Hebraica).

המכנה המשותף בין כל הקבוצות הללו היו:

עם זאת, הם נחלקו בפן האידיאולוגי ו למושג "ציונות" היו שני מובנים שונים:

  1. הזדהות רגשית עם ישראל, אך התפתחות תרבותית וחברתית בתוך הקהילה והחברה הארגנטינאית.
  2. הזדהות עם ישראל בכל ההיבטים, והגשמה אישית דרך העלייה.

מי שבחר באפשרות השניה, ראה בקיבוץ, שהיה זקוק לכוח עבודה והיה פתוח לקליטת עולים, כאופציה המועדפת למימוש העליה. לשם כך נוצרו תנועות חלוציות אל-מפלגתיות, שהאמינו שעם הקמת המדינה הן יצליחו להרחיב את שורותיהן, מה שלא קרה.

מבין המרכזים האל-מפלגתיים שנוצרו בסוף 1947, ארבעה בלטו בפעילותם הציונית:

תנועת מכבי החלוצית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא התפתחה ממועדון הספורט היהודי מכבי, שהיה הגדול בארגנטינה, כשקבוצה בתוכו הביעה הזדהות עם האידיאולוגיה החלוצית. הדבר יצר סכסוכים בתוך המועדון, כי למכבי לא היו מטרות עליה. התנועה החלה לעבוד בחשאי בתוך המועדון, ובשנת 1951 היא קמה בשם תנועת מכבי החלוצית עם מרכזים בעיר ברוסאריו (ארגנטינה), לה פלאטה ומאוחר יותר בבאיה בלנקה ובקורדובה (ארגנטינה) .

מועדון תנועה ציונית ספרדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך הקהילה הספרדית של שכונת פלורס בבואנוס איירס, היו מספר מועדונים חברתיים. חלקם היו בעלי אידיאולוגיה ציונית ובעזרת תנועת מכבי החלוצית הם קמו כתנועת חלוצית בתוך הקהילה הספרדית.

קדימה הצעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה יצאה מתוך הקהילה היהודית גרמנית בשכונת בלגראנו בבואנוס איירס ו היתה פעילה בבית ספר שלימים יקרא תיאודור הרצל. מרכז זה היה פעיל מאוד באיסוף כספים לפיתוח יהודי בארץ ישראל. בנוסף, הם הקימו את תנועת נוער שיחד עם תנועת מכבי היה הגרעין הפעילות הנרחב ביותר בתנועה שעמדה לקום.

קן גאולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך המרכז הקהילתי "הרצליה", ששכן בשכונת פטרנטאל בבואנוס איירס אשר הוקם על ידי בוגרי השומר הצעיר שהתנגדו לעלייה, צמחה קבוצה שחזרה לרעיון העלייה החלוצית והקימה בעזרת תנועת מכבי החלוצית את קן גאולה.

בשנת 1948 הוקמה הוועדה המאוחדת של תנועות חלוציות האל-מפלגתיות במטרה לאחד את המרכזים לעיל. הועדה החלה לפעול עם ועדת חינוך משותפת ובה נציגים מארבעת המרכזים. הוכנו תכנים חינוכיים עבור מדריכים ובנוסף נערכו מחנות קיץ וחילופי מדריכים.

מצד שני, התנועות החלוציות המפלגתיות ראו בתנועות הקטנות הללו תחרות רצינית והפעילו את כל השפעתן כדי למנוע כל סוג של סיוע כלכלי מהמוסדות היהודיים המרכזיים.

בשנת 1950 החלו ההכנות לעליית הגרעין המאוחד הראשון . הקיבוץ המאוחד היה אמור להיות הגוף דרכו מנותבת העליה, אך לאחר החלוקה בתנועה הקיבוצית בארץ הוחלט לא להיות תלויים ישירות בזרם קיבוצי כלשהו ולממש את האידיאל של הקיבוץ העצמאי.

סימן שש התנועה

ב-1949 התאחדו ארבעת המרכזיים ויצרו את תנועת ״החלוץ למרחב״.

תקופה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ה״מועצה״ הראשונה של ״החלוץ למרחב״ ברוסאריו (ארגנטינה), הוחלט כי חברי התנועה חייבים לעבור את השלבים הבאים: קבוצה, מחנות קיץ, הכשרה בארגנטינה, עלייה והכשרה בישראל ולבסוף התיישבות בישראל (בקיבוץ של התנועה).

ההכשרה האל-מפלגתית הראשונה (מעין קיבוץ בארגנטינה) התקיימה במוזסוויל. את מה שגידלו הם מכרו בעיירה, שכן התקציב מההסוכנות היהודית לישראל לא הספיק לרוב.

בין השנים 1951-1953 הגיעו לארץ חמישה גרעיני עלייה ונקלטו בקיבוץ כנרת. לפני מימשו את היעד המרכזי שהיה הקמת הקיבוץ אל-מפלגתי, החליטו לבלות תקופה באלומות, שהיה אז קיבוץ צעיר. ב-1954, לאחר המתנה לתגבורת מגרעינים חדשים, נבחרה חלקת אדמה אסטרטגית ליד הגבול עם ירדן, והוכרז שם הקיבוץ האל-מפלגתי הראשון: בחן.

ב-1954 קבוצה מתוך התנועה הואשמה בכך שהיא פועלת בנטיות מפלגתית ושהתפשרה על עקרונות היסוד של ״למרחב״. לאחר ועידה ראשית, הוחלט על סילוקם של אותם חברים ואלה יצרו את התנועה החלוצית העצמאית "החלוץ העצמאי". לפי דיווחים של צעירים שהשתתפו באותה ועידה ראשית עם החלטה על הסילוק, נציגי ״למרחב״ נסעו מיד למרכזים מחוץ לבואנוס איירס וכך נקבע לאיזו תנועות תשתייך כל מרכז .

כתוצאה מהסכסוך הזה, החליט גרעין עלייה לא ללכת לבחן, אלא לנאות מרדכי, שהיה הקיבוץ היחיד שלא היה קשור בזרם מפלגה כלשהי.

בינתיים, ארגנטינה כל תנועה פעלה במרכזים שלה:

בשנת 1960 נכרת הסכם בין הצופים (התנועה הישראלית) לבין ״למרחב״, שקבעה חילופי שליחים ושקבוצות מהצופים יגיעו לבחן. כמו כן הוחלט על שליחת גרעיני עליה דרום אמריקאיים לקיבוץ מגל, הראשון הגיע ב-1961.

איחוד מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1964, לאחר עשר שנות פרידה, החלו שתי התנועות ליצור קשרים מחדש. בשנת 1966 היו פעולות משותפות וחילופי מדריכים ושנה לאחר מכן ועידה ראשית איחדה את שתי התנועות. כך נוצרה תנועת הנוער ״החלוץ למרחב״. המרכז מכבי (של למרחב) וגאולה (מהחלוץ העצמאי) אוחדו, והולידו את ״היסוד״, המרכז המאוחד. היה שינוי מסוים בערכים, והעניבה הוחלפה והמילה קן שהיתה נהוגה עד אז שונתה למרכז.

בשנת 1967 החליט גרעין העלייה הראשון של החלוץ למרחב להקים מחדש את קיבוץ אלומות. שלושה גרעינים שעלו בין 1970 ל-1974 עזרו במשימה זו.

בשנת 1970 כמה צעירים מקסיקנים, שלא היו שביעי רצון מהפעילות הציונית במדינה זו, עזבו את הנוער הציוני והקימו את החלוץ למרחב במקסיקו .

ההפיכה הצבאית של 1976, סיבכה את פעילות התנועה בארגנטינה. העדר הדמוקרטיה והרדיפות החוזרות ונשנות גרמו לכך שלא ניתן היה לבצע פעילות אידיאולוגית באופן גלוי. חברים רבים נרדפו ונעלמו (חלק מחברי התנועה היו גם פעילים במפלגות או בארגוני שמאל). זו הייתה תקופה של קשיים גדולים ודיונים אידיאולוגיים. מספר מרכזים נסגרו ובשנת 1981 מרכזי התנועה היו: מצדה והיסוד ( בואנוס איירס ), קדימה (סן מרטין), הגשמה (בהיה בלנקה) וחיים ברנדה (ריברה).

ב-1983 חיפש גרעין חדש קיבוץ להתיישב בו ומצא את טללים, קיבוץ צעיר רק בן שנתיים. אחרי שהגיעו לקיבוץ שלושה גרעיני עליה ובשל חוסר הפרופורציה בין עולים מארגנטינה לישראלים, הופסקה שליחת החברים לאותו קיבוץ. ב-1992 נותקו סופית הקשר בין הקיבוץ לתנועה.

בשנת 1984 נוספו מרכזים חדשים מנאוקון, ברנסקוני, קורדובה, רוסריו ונוצר קשר עם טוקומן. בניסיון לבצע דמוקרטיזציה של התנועה, מתחילה לפעול מזכירות ארצית שבה משתתפים מדי חודש חברים מכל ארגנטינה. בשנת 1989 אוחדה עבודתו של המרכז החדש דור חדש ( בציפולטי ) גרעין עלייה עולה לקיבוץ למגל.

משנת 1992, החלוץ למרחב נחשבת לתנועה הגדולה בארגנטינה, ובמפגשים משתתפות קהילות חדשות: טרלו, סן חואן וסן לואיס (ארגנטינה) . שנה לאחר מכן, קדימה ( מנדוזה ) ודור המשך ( סן חואן ) הופכים להיות מרכזי תנועה. מצדה החל לעבוד עם מועדון אוריינטה, קשר שהחזיק עד 1998. ב-1995 הצטרפו לתנועה המרכזים: מכבי הצעיר ( סנטה פה ) ויחד ( ברילוצ'ה ). בשנת 2000 נכנס לתנועה מרכז רוח ( קומודורו ריבדביה ).

מפת המרכזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוזות שבהם קיים חג'לוץ למרג'ב בארגנטינה
מרכז עִיר מדינה
דור המשך סן חואן ארגנטינה
דור חדש צ׳יפולטי ארגנטינה
אתגר רוסריו (ארגנטינה) ארגנטינה
הגשמה באהיה בלנקה ארגנטינה
עמק התקווה קטמרקה ארגנטינה
יאצ'ד ברילוצ'ה ארגנטינה
חיים ברנדה ריברה ארגנטינה
קדימה מנדוזה ארגנטינה
lanetzaj סן לואיס ארגנטינה
בונפיש הצעיר סנטה פה ארגנטינה
מצאדה בואנוס איירס ארגנטינה
רוח קומודורו ריבדאביה ארגנטינה
שמש האולה חנרל רוקה ארגנטינה
שורש קורדובה (ארגנטינה) ארגנטינה
CEHN נאוקן ארגנטינה
נחשון מקסיקו DF מקסיקו
קדימה סן מרטין ארגנטינה

לכל מרכז יש ״הנהגה״ המורכבת מראש המרכז, ראש חינוך וגיזבר.

מזכירות פעילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזכירות פעילה היא קבוצת העבודה הבסיסית של התנועה. היא מופקדת על הקשר השוטף עם כל המרכזים, ועל ארגון וביצוע המפגשים כלל התנועתיים במשך השנה. היא גם עורכת את תוכניות החינוך עבור המרכזים וניהול הכספים והמשאבים העומדים לרשות התנועה על מנת לעמוד ביעדים שנקבעו.

התפקידים שמרכיבים אותו הם:

  • מזכיר
  • גזבר
  • ראש החינוך
ראש הנהלה (אחראי על ועדות)
ראש חוץ (אחראיעל קשרי חוץ)
  • שליחים ( שליחים מישראל )

המזכיות ארצית (בראגנטינה) מורכבת המזכירות הפעילה יחד עם ההנהגות של מרכזים.

שכבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שכבה (קבוצה) גיל
קדם חוטרים 9
חותרים 10
יוטרים בוגרים 11
צופים 12
צופים בוגרים 13
לוחמים 14
יוצרים 15
יוצרים בוגרים 16
פועלים 17
מגשימים 18+

אמנם המוזכרים לעיל הם שמות השכבות, אך פעמים רבות מקבצים אותם: לצעירים (9 עד 12), בינוניים (13-14) ובוגרים (15-16).

אלה כולם חניכים שעוברים פעולות בשבתות במרכזים המגשימים מתחלקים לצעירים (18), בינוניים (19) ובוגרים (20) והם המדריכים האמונים על תכנון וביצוע הפעלות.

מפגשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובר במפגשים מצומצמים המתקיימים במהלך שנה, ומשתנים לפי העונה.

מחנה קיץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחנה קיץ נמשך 10 ימים מתקיים בדרך כלל במהלך הימים הראשונים של ינואר.

פיאות נעשות תוך התייחסות לנושאים המוגדרים שיידונו בפגישה.

זוהי הסגירה ופתיחה של השנה בתנועה ומשתתפים כל המרכזים.

לפני מחנה הקיץ ישנו החלוץ, במהלכו מדריכים מכינים את המקום, מקימים את האוהלים ומתכננים פעילויות מיוחדות.

זהו המפגש המרכזי של התנועה בו חולקים חוויות, נוצרות חברויות חדשות ואנחנו נהנים ולומדים.

במפגש הזה, מלבד הפעולות הרגילות, ישנן פעילויות מיוחדות כמו הישרדות, שבה כל המחנה מחולק לפלוגות וישנה מחוץ למחנה.

אחד הימים השכבה הבוגרת ביותר (יצרים בוגרים) לוקחים את מושכות על המחנה.

לבסוף יש את טקס "מקדש אש" בו יש מעבר שכבות ומתחילה שנה חדשה.

סמינר חורף[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מפקד" מסורתי בסמינר חורף 2007

זה המפגש השני בחשיבותו . הוא מתקיים בדרך כלל במהלך חופשת החורף ונמשך 4 ימים, במבנים סגורים.

מה שייחד את סמינר החורף הוא ששיכבת פועלים משתתפים כחניכים ועוברים פעלות מיוחדות כי זה המפגש האחרון שלהם כחניכים בתנועה.

יש גם חידון בה משתתפים מספר רב של חניכים, וכל שנה בנושא אחר.

מפגש זה מגיע לשיאו בטקס מסירת החולצות לשכבת ״פועלים״.

יום העצמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת מועצת הנוער הציונית של ארגנטינה, החלוץ למרחב היא חלק מהמפגש שמקיימים התנועות ביום העצמאות, בו חולקים חוויות ורעיונות עם אנשים מתנועות אחרות. התנועה משתתפת גם בצעדה השנתית יחד עם כל הקהילות היהודיות.

יוצרים בוגרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפגש הזה מתכנסים כל היוצרים בוגרים (שכבת החניכים העליונה) מקיימים פעולות מיוחדות בהן מנסים להעמיק את הזדהות החניכים עם התנועה ומקנים להם את הכלים הדרושים להדרכה בשנה הבאה.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפגש זה מתקיים פעמיים בשנה ומשתתפים בו ראשי החינוך של כל מרכז. בנוסף להכשרה הקשורה לחגים ומועדי ישראל, נקבעים תחומי החינוך שיכוסו בתנועות בחודשים הקרובים .

מדריכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפגש זו משמש מדריכים לקבוע יעדים כתנועה, להכשרה רציפה וגיבוש רעיונות על הנעשה במהלך השנה וכן לתכנן פרויקטים חדשים.

ראשי קהילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפגש זה מתכנסים ראשי המרכזים יחד עם ראשי הקהילות מרחבי ארגנטינה. הם משתתפים בשיחות ופעילויות לדיון על דרכי העבודה בין התנועה לקהילה ולומדים על התפקידים שתנועות הנוער ממולאות. בתוך כל קהילה

מועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו פורום ההחלטות הגדול ביותר בתנועה.כל מדריכי התנועה נפגשים לסיכום השנה, לבחור בעלי תפקיד למזכירות הפעילה ולתכנן פרויקטים ושיטת עבודה לשנה הבאה.

קדם מחנה וקדם סמינר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפגשים אלו מתקיימים לפני המפגשים כח׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳׳גגגגג אותם.

שנת הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת ההכשרה הוא שלב תנועתי בו יוצאים המדריכים משיכבת מגשימים בקבוצות שלהם לשנה בישראל כדי להכשיר עצמם. אחרי השנה הזו הם חוזרים כדי להעביר את הידע שרכשו במרכזים ובקהילות שלהם

התכנית מורכבת מפרק במכון למדריכים, בו לומדים ועוברים חוויות יחד עם צעירים מתנועות שונות מאמריקה הלטינית והעולם .

בנוסף לפרק המכון למדריכים יש פרק באחריות התנועה שמטרתו לצבור ניסיון חיים בקיבוץ ובקומונה.

קוריוזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל אוקטובר 2008 מתפרסם ניוזלטר שבועי הנקרא ״בדרך״ ובו דיווחים על פעילויות התנועה.

באפריל 2009, ביוזמת הבוגרי התנועה קמה תחנת רדיו אינטרנט של התנועה (
שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור שבור

פרמטרים [ 2 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
(הקישור אינו פעיל, Radio HL)</link> ).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]