משתמש:BigJonny15/גדי דייצ'מן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גדי דייצ'מן

גדי דייצ'מן נולד ב-9 בספטמבר 1954, הוא סגן מנהל ורכז כיתות מדעיות בבית הספר מקיף אמי"ת בבאר שבע, מרצה למתמטיקה במכללת סמי שמעון ובאוניברסיטת בן גוריון, זוכה פרס "העולה למצויינות" בשנת 2009 והגה את הרעיון יחד עם עמיתו לעבודה ויקטור מלמוד של "כיתה מדעית" לפני 20 שנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדי דייצ'מן נולד בעיר באקו שבאזרבייז'ן. בנם של לב וזיוה דייצ'מן מהנדסים במקצועם. הוא אובחן כילד מחונן ולמד בכיתה מיוחדת למחוננים בבית ספרו. בימי ילדותו ונערותיו נהג לקרוא ספרים ועיתונים רבים. טען שיכול היה לקרוא ספרים מאוד מהר בעזרת השיטה של "קריאה באלכסון". הוא סיים את לימודיו התיכוניים כבר בגיל 16, והחל ללמוד באוניברסיטה של באקו תואר בהנדסת חשמל. עם סיום לימודיו באוניברסיטה עבד במפעל כמתכנת. במקביל למד באוניברסיטת באקו את לימודי הדוקטורט במתמטיקה שימושית ויעילה, והיה לראש מעבדה באוניבסיטה זו. בשנת 1990, כשהיה בן 36, עלה לארץ יחד עם אשתו ושתי בנותיו. המשפחה התיישבה בבאר שבע. כשעלה לארץ הוא לא ידע את השפה העברית ולא הייתה לו משפחה. בשנתו הראשונה בארץ עבד כמורה באוניברסיטה במשרה חלקית, ולאחר מכן לימד מתמטיקה במקיף אמי"ת בבאר שבע, שהיה נחשב באותה תקופה לאחד מהמקיפים החלשים בעיר.

רעיונות ותרומה לקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993 הוא ועמיתו ויקטור מלמוד חשבו על תכנית לימודית חדשה המיועדת לתלמידים מצטיינים העולים מחבר העמים שמטרתה, בין היתר, הייתה לשלב את העולים מחבר העמים עם תלמידי ילידי הארץ וכן לתת מענה לתלמידים מצטיינים אלו. בראשית למדו בכיתה המדעית רק תלמידים שעלו מחבר העמים, אולם עם השנים למדו גם תלמידים מצטיינים שנולדו בארץ. התלמידים בכיתה מדעית לומדים את המקצועות המדעיים ברמה גבוהה, הם משתתפים בפרוייקטים לימודיים רבים ומגוונים וכן משתתפים בתחרויות ארציות ועולמיות במקצועות מדעיים כגון פיזיקה וכימיה ואף זוכים במקומות הראשונים. תכנית לימודית זו הצליחה מאוד ותלמידים מצטיינים רבים מאיזור הנגב ביקשו ללמוד בבית ספר זה בכיתה מדעית. לאור ההצלחה הגדולה מנהלים רבים אימצו את התכנית ופתחו בבית ספרם כיתות מדעיות. מקיף אמי"ת הפך לאחד מבתי הספר הטובים בארץ. עד לפני התכנית אחוז הזכאים לבגרות עמד על 27%, אילו היום אחוז הזכאים גדל כמעט פי ארבעה- 88%. גדי דייצ'מן אינו שוקט על שמריו ובכל שנה הוא דואג שבבית הספר יהיו פרוייקטים המעצימים את התלמידים. לאחרונה הוביל פרוייקט הנקרא "כיתת נחשון" שמטרתה להצמיח את מנהיגי העתיד ולימודי השפה הסינית בבית הספר, שני רעיונות מאוד חשובים שעליהם לא וויתר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]