משתמש:Asaf M/תא קדמי של גלגל העין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האנטומיה של גלגל העין 1: תא קדמי של גלגל העין (אנ') 2: שריר ריסי (אנ') 3: שריר ציליארי (אנ') 4: ממברנת זין (אנ') 5: תעלת שלם (אנ') 6: אישון 7: חדר קדמי 8: קרנית 9: קשתית 10: קליפת העדשה 11: גרעין העדשה 12: תהליך ציליארי (אנ') 13: לחמית 14: שריר אלכסוני תחתון (אנ') 15: השריר הישר התחתון (אנ') 16:השריר הישר המדיאלי (אנ') 17: עורקים וורידים ברשתית 18: דיסק אופטי 19: ממברנת דורה מטר (אנ') 20: עורק רשתית מרכזי (אנ')21:וריד רשתית מרכזי (אנ') 22: עצב הראייה 23: וורידים ורטיקוזלים (אנ') 24: הקפסולה של טנון (אנ') 25: מקולה (אנ'):26 פוביאה (אנ') 27: לובן העין 28: שכבה דמית 29: שריר רקטוס עליון (אנ') 30: רשתית

החדר הקדמי ( AC ) הוא החלל המלא בהומור מימי בתוך העין בין הקשתית לבין המשטח הפנימי ביותר של הקרנית, האנדותל . [1] Hyphema, Uveitis קדמי וגלאוקומה הן שלוש פתולוגיות עיקריות באזור זה. בהיפמה, הדם ממלא את החדר הקדמי כתוצאה מדימום, לרוב לאחר פגיעה בעין קהה. אובאיטיס קדמית היא תהליך דלקתי המשפיע על הקשתית והגוף הריסי, וכתוצאה מכך סימנים דלקתיים בחדר הקדמי. בגלאוקומה, חסימה של הרשת הטראבקולרית מונעת יציאה נורמלית של הומור מימי, וכתוצאה מכך לחץ תוך עיני מוגבר, נזק מתקדם לראש עצב הראייה, ובסופו של דבר עיוורון .

עומק החדר הקדמי של העין משתנה בין 1.5 ל-4.0 מ"מ, בממוצע 3.0 מ"מ. הוא נוטה להיות רדוד יותר בגיל מבוגר יותר ובעיניים עם היפרמטרופיה (ראייה רחוקה). כאשר העומק יורד מתחת ל-2.5 מ"מ, הסיכון לגלאוקומה בסגירת זווית עולה.

משמעות קלינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדידת עומק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קביעת עומק החדר הקדמי (ACD) חשובה בהערכת הסיכון לגלאוקומה עם סגירת זווית. ישנן שיטות שונות למדידת ACD, כולל בדיקה באמצעות מנורת סדק, אולטרסאונד וצילום Scheimpflug . שיטות אלו דורשות ציוד בדיקה מתוחכם ומומחיות.

רטיניטיס פיגמנטוזה היא מחלה הגורמת לרשתית לצאת באופן הדרגתי מכלל פעולה תקינה. הרשתית היא שכבת תאים בחלק האחורי של גלגל העין המכילה תאים קולטי אור: תאי הקנים, תאי המדוכים ותאי גנגליון קולטי אור הממירים אור לאותות עצביים המפוענחים על ידי המוח ומייצרים תפיסה חזותית.

הרשתית מורכבת מעשר שכבות:

  • ממברנה מגבילה פנימית (אנ') -  השכבה הפנימית ביותר של הרשתית היוצרת גבול עם תא הזגוגית של העין. הגבול ההיקפי של שכבה זו מורכב מתאי מולר(אנ'), ששומרים על הומאוסטזיס ברשתית על ידי שמירה על למינציה ברשתית ועל ידי תמיכה בתאים נוספים. הממברנה המגבילה הפנימית משמשת כשכבה למינלית בסיסית(אנ') עבור תאי שכבת סיבי עצב הרשתית.
  • שכבת תאי הגנגליון (אנ') - שכבת גופי תאי הגנגליון המשגרים את האקסונים שלהם, ובסופו של תהליך יוצרים את עצב הראייה.
  • שכבת פרספקס פנימית - שכבה זו היא המקום שבו האקסונים של תאים דו-קוטביים מסתנפים אל תאי הגנגליון. הדנדריטים של תאים אקריניים גם הם סינפסים באזור זה ומתפקדים בוויסות ההולכה החשמלית בין התאים הדו-קוטביים ותאי הגנגליון.
  • שכבה גרעינית פנימית - שכבה המורכבת מתאים דו-קוטביים, תאים אופקיים ותאים אקריניים. תאים דו-קוטביים מתפקדים כערוצים המשדרים ומקודדים תשומות סינפטיות שונות מתאי קולטני האור אל תאי גנגליון, תאי הקנים ותאי המדוכים.
  • שכבה פלקסיפורמית חיצונית (אנ') - האזור שבו ההקרנות מתאי הפוטו-קולטס מסתנפות אל הדנדריטים של התאים השוכנים בשכבה הגרעינית הפנימית.
  • ממברנה מגבילה חיצונית (אנ') - התחום שבין תאי פוטורצפטורים לתאי מולר; התחום מפריד בין גופי התא של תאי הקנים והמדוכים מהמקטעים הפנימיים והמקטעים החיצוניים שלהם.
  • שכבת תאים קולטי אור - האזור המורכב מהמקטעים הפנימיים והמקטעים החיצוניים של תאי הקנים והמדוכים. מקטעי הפוטו-קולטן החיצוניים מורכבים מדיסקים הקשורים לממברנה ומכילים את הפיגמנטים הרגישים לאור כגון רודופסין הנחוצים להתמרה חזותית (Visual phototransduction). המקטעים הפנימיים מכילים את שפע המיטוכונדריה הדרוש כדי לעמוד בדרישות המטבוליות הגבוהות של תאי הפוטו-קולטן.
  • אפיתל פיגמנט רשתית (אנ') - שכבת הרשתית החיצונית ביותר המשתרעת על רוחב של תא בודד הממוקמת בין הרשתית העצבית לממברנה של ברוך (אנ'), בסמוך לשכבת הכורואיד. אפיתל הפיגמנט ברשתית (RPE) תורם למחסום רשתית בשילוב עם האנדותל של כלי הרשתית ויש לו תפקידים רבים כולל הובלת יונים ומים והפרשת גורמי גדילה וציטוקינים. תאי RPE מתערבבים עם המקטעים החיצוניים של תאי הקנים והמדוכים. קרבה זו מאפשרת התמרה חזותית, תאי RPE הם חיוניים בתמיכה ובתחזוקה של תאי קולטני אור ושל האנדותל הנימי הבסיסי.
  1. ^ Cassin, B.; Solomon, S. (1990). Dictionary of eye terminology. Gainesville, Fla: Triad Pub. Co. ISBN 978-0-937404-33-1.