משתמש:Arthistorian1977/סנט ג'אוולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סנט ג'אוולין הוא מם אינטרנט המתואר בסגנון אייקון דתי של דמות דמוית קדוש המעסלת נשק מודרני ששימש בפלישה הרוסית לאוקראינה, כמו הנשק נגד טנקים FGM-148 Javelin. המם נוצר על ידי כריסטיאן בוריס במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022 והתפרסם ברחבי העולם, מה שבסופו של דבר הביא לממים דומים אחרים. המם חיזק את המורל והיה בשימוש במוצרי סחורה, וכתוצאה מכך נאספו יותר ממיליון דולר עבור ארגוני צדקה הומניטריים המסייעים לאוקראינה.

רקע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המם נוצר על ידי העיתונאי האוקראיני-קנדי כריסטיאן בוריס, בתחילה לשימוש על מדבקות שהכנסותיהן היו מיועדות לתרום למאמצים הומניטריים באוקראינה. המםסנט ג'אווליןהפך לוויראלי באינטרנט כסמל להתנגדות נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה.

כריסטיאן בוריס נמצא כעת בטורונטו אך עבד בעבר באוקראינה כעיתונאי במהלך הסכסוך הראשוני ב-2014. כשהיה שם, הוא עסק עצמאי במדינות שונות והתרגש במיוחד ממצוקת היתומים והאלמנות מהמלחמה בדונבאס.

מאמ[עריכת קוד מקור | עריכה]

המם עצמו מתאר מדונה מסוגננת (שטענה בטעות שהיא מריה מגדלנה או מבוססת על אולגה הקדושה מקייב על ידי כמה מקורות), מערסלת משגר רקטות. מריה הבתולה, כפי שמתוארת במסע הקידום, מיוצגת בסגנון אייקון אורתודוקסי מסורתי. בעוד שבמדונה האמנותית הסטנדרטית, מרי הייתה מתוארת לעתים קרובות (אך לא תמיד) כשהיא מערסלת את ישו התינוק בזרועותיה, במקרה זה, היא מערסלת במקום נשק נ"ט. ההומור של המם הוא בשילוב של מרי, אם ישו, ונשק מודרני נגד טנקים.

הנשק המתואר הוא נשק נגד טנקים מסוג FGM-148 ג'אוולין מתוצרת ארה"ב, שנתרם במספרים גדולים ונעשה שימוש פעיל באוקראינה נגד שריון רוסי. בדרך כלל, באמנות האחרונה, המדונה ודמויות מסורתיות אחרות תוארו בצורה דומה, כשהן אוחזות בפריטים מודרניים המנוגדים לייצוג המסורתי של דמויות דתיות, כולל נעלי ספורט, נעלי AK-47 מצופה זהב וכו'.

במקום גלימות בצבעים מסורתיים, שלה הם ירוקים כהים כדי להידמות למדים קרביים. בעוד שההילה שלה הייתה אדומה בגרסה קודמת, היא שונה מאוחר יותר לכחול וצהוב, הצבעים הלאומיים של אוקראינה. המם הגיע לפופולריות של הזרם המרכזי, עד לנקודה שבה הוא הפך לסמל מוכר באמת של ההתנגדות האוקראינית.

העיצוב נוצר על ידי המעצב הגרפי האוקראיני יבגני שלשוב, שבסיסו בלבוב והועסק על ידי בוריס. זהו עיבוד ל"מדונה קלצ'ניקוב", ציור משנת 2012 של האמן האמריקאי כריס שו. שו עצמו הופתע "למצוא תמונה של 'סנט ג'אוולין' שהופכת ויראלית ברחבי האינטרנט בתור מם", וציין שלמרות שהשינוי נעשה ללא רשותו, היא משמשת לצדקה ולכן התוצאות חיוביות.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכאל הקדוש מתואר בחרב

הביקורת על סנט ג'אוולין מתרכזת בעיקר סביב ויכוח איקונוקלזם. מועצת הכנסיות גינתה את השימוש בדמות קדושה דמוית מדונה עם נשק מלחמה מודרני כחילול קודש. ביקורת זו התממשה כאשר ציור קיר המתאר את כידון הקדוש שצויר בצדו של בניין מגורים בקייב, צויר מאוחר יותר את ההילה הכחולה עם שני הטריידנטים הצהובים המעוצבים שלו או טריזוב, והותיר את הדמות הקדושה אוחזת נגד טנקים. נשק. ציירי הקיר, הידועים בשם Kailas-V, האשימו את ראש עיריית קייב ויטלי קליצ'קו בהוראת ציור הילה של ציור הקיר.

אייקונים דתיים מתוארים לעתים קרובות עם כלי נשק, כמו למשל בדמותו של מיכאל הקדוש שבו הוא מתואר בחרב. כריסטיאן בוריס הציע את הנגד לביקורת על סנט ג'וולין, לפיה המם סנט ג'וולין גם אומר הרבה לאנשים באוקראינה כסמל במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה ושיש היסטוריה ארוכה של שימוש באיקונות דתיות כמקור לתמיכה מוסרית במהלך מלחמה.

קמפיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריסטיאן בוריס עבד בעבר עם ארגון צדקה אוקראינית בשם Help Us Help ותרם הכנסות ראשוניות ממדבקות סנט ג'אוולין שנמכרו באינטרנט כדי לעזור לילדים ויתומים שנפגעו מהמלחמה. נכון למרץ 2022, בוריס הצהיר שהוא מתכנן שהמותג "Saint Javelin" יהפוך למאמץ במשרה מלאה והוא קיווה לשכור צוות קבוע כדי שיוכל להמשיך לתמוך במאמצי השיקום לאחר סיום המלחמה הנוכחית. כדי לסייע בבנייה מחדש של אוקראינה ישירות בוריס עשה מאמץ לגרום ליותר מהפריטים שנמכרו על ידי Saint Javelin מיוצרים באוקראינה על מנת לספק מקומות עבודה לאנשים באוקראינה ולגייס כספים מ