משתמש:Amitweiss/נעם מנלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Amitweiss.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Amitweiss.
נעם מנלה
לאום ישראלי
עיסוק מחבר ספרי עיון, מנהל קריאייטיב
שפות היצירה עברית, אנגלית

נעם מנלה (נולד ב-1963) הוא מחברם של ספרי עיון העוסקים בחשיבה יצירתית ובשחמט. חוקר תודעה דיגיטלית, מרצה בבית הספר למנהל עסקים (MBA) של המכללה למנהל. יועץ לגופים במשק בתחומי הביטחון, החינוך, השיווק, הבריאות ועוד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעם מנלה נולד ב-1963 בת״א. בעל תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת תל אביב. בשנת 1992 סיים בהצטיינות את בית הספר לקופירייטינג של תרצה גרנות (ACC) והחל לעבוד כקופירייטר בפרסום טמיר כהן (יעקובסון). בהמשך שימש כמנהל קריאייטיב במספר משרדי פרסום, מנכ"ל קבוצת הפרסום מגזרים ומנהל האסטרטגיה, התכנון והמחקר בפרסום שלמור אבנון עמיחי (Y&R) .במסגרת תפקידו זה היה מראשוני העוסקים בחקר השפעת דור ה-Y על החברה הצרכנית. בין השנים 2008–2010 שימש כמנהל המיתוג העולמי של קבוצת אפריקה ישראל להשקעות.

תודעה דיגיטלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות[דרושה הבהרה] מנלה מרצה בבית הספר למנהל עסקים של המכללה למנהל. הוא מלמד על השפעת הרשתות החברתיות והטכנולוגיה על תרבות הצריכה ועל שינויים חברתיים עמוקים. למנלה פינה קבועה בתוכנית הבוקר של ערוץ 10[דרושה הבהרה] העוסקת ברשתות חברתיות. מנלה מייעץ בתחומו לתאגידים ולגופים ציבוריים.

בשנת 2017 נבחר לאחד ממאה האנשים המשפיעים על תרבות הדיגיטל על ידי חברי איגוד הדיגיטל הישראלי[1].

בשנת 2018 הקים נעם את הלקסיקום - מיזם שיתופי מילוני ראשוני מסוגו בישראל למושגים ורעיונות המייצגים את העידן הטכנולוגי דיגיטלי. למנלה ערוץ פודקאסט בשם UPLOAD וערוץ פודקאסט עם המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) העוסק בתודעה והשפעה ביטחונית, מנלה ייסד בלוג אירוח בשם פרגרף ולו ערוץ טלגרם בשיתוף המרכז הבינתחומי הרצליה הנקרא נעם מנלה וצוות UPLOAD.

מנלה חוקר את השפעת העולם הדיגיטלי-טכנולוגי-רשתי על התודעה. את מסקנותיו הוא מפרסם במאמרים, ראיונות וכנסים. מנלה טוען שהרשתות החברתיות מאקטבות את האדם שחונך במשך מאות שנים לפאסיביות, צייתנות, סדר וארגון בעוד העידן הרשתי הוא שילוב של כאוס וסדר (כאוסדר) המייצר סדר תודעתי חדש.

שחמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת פעילותו השחמטאית היה מנלה השחקן הצעיר ביותר בליגת השחמט הבכירה בישראל בעונת 78–1977, כשהוא משחק בלוח השישי בקבוצת הפועל הרצליה בניהולו של ד״ר שלמה קנדלשיין. עם הקבוצה הגיע פעמיים לגמר גביע המדינה. בשנת 1980 זכה עם קבוצת הפועל הרצליה הצעירה באליפות ישראל לקבוצות נוער כשהוא משחק בלוח הראשון. בשנת 1993 פרש מפעילות תחרותית כשהוא מחזיק בדרגת מועמד בכיר לאמן ובעל מד כושר בינלאומי ועבר לעיסוק בתחום בעיות השחמט. יצירותיו בתחום סיומי השחמט (אטיודים) התפרסמו בביטאוני השחמט The Problemist, EG ובספרו של יאן טימן The Art of the Endgame. יצירתו המשותפת עם הלל אלוני זכתה בפרס הראשון בתחרות המתמדת הישראלית 1991. מנלה זכה גם בפרס שני בתחרות הבינלאומית של המגזין האיטלקי L’Italia Scacchistica . בשנים 2014–2015 היה לו טור קבוע במגזין השחמט The British Chess Magazine

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי עיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הקוד היצירתי - עולמה המופלא של החשיבה היצירתית הפרסומית (2009) בהוצאת ידיעות ספרים בעריכת רינת פרימן. בספר בוחן מנלה את הקשר בין חשיבה יצירתית למניפולציות פרסומיות. בספר מוצגת הטענה שהאנשים מותנים בהתניה קלאסית לדעת מה יצירתי ומה לא ומכאן שהעולם היצירתי פרסומי מושתת על מספר מצומצם למדי של טכניקות יצירתיות מוכרות. תרגום לאנגלית, בשם The Creative Code: The Mysteries of the Creative World Revealed, יצא לאור בשנת 2014.
  • Play Unconventional Chess and Win (יחד עם זאב זהר) יצא לאור בבריטניה בשנת 2014 בהוצאת Everyman Chess. הספר עוסק בשינוי החשיבה השחמטאית כתוצאה מכניסת מחשבי העל לתחום. לספר נכתבו הקדמות על ידי אלוף העולם בשחמט וישוואנתן אנאנד וסגנו בוריס גלפנד וזכה להתייחסויות רבות בארה״ב, אנגליה, סקוטלנד, שוודיה, גרמניה וישראל.
  • Think Like a Machine (יחד עם זאב זהר), יצא לאור בשנת 2020 בהוצאת Quality Chess. הספר זכה במקום השני בתחרות Yuri Averbakh/Isaac Boleslavsky Award שמארגנת פיד"ה על ספר השחמט הטוב ביותר שנכתב בשנת 2020.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על כתביו

Lubomir Kavalek, The Chess Phoenix Rises Again, האפינגטון פוסט, 19 בדצמבר 2014

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נועם מנלה: חוקר תודעה דיגיטלית - מרצה ועורך בלוג האירוח Paragraf, 100 האנשים המשפיעים ביותר לשנת 2017 בתחום הדיגיטל
  2. ^ The Life & Games of Vasily Smyslov by Terekhov wins the Yuri Averbakh/Isaac Boleslavsky Award, www.fide.com (באנגלית)


קטגוריה:מחברי ספרי עיון ישראלים קטגוריה:שחמטאים ישראלים קטגוריה:פרסומאים ישראלים קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1963