משתמש:Amirbrandes/הגל החמישי - קורונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הגל החמישי הוא חלק מהתפרצות מגפת הקורנה בישראל( קצב התחלואה עלה ). לאחר שהתגלה נגיף חדש בשם "וריאנט אומיקרון" המגפה בישראל ובעולם חזר לגדול במהירות רבה, והחזיר את העולם להגבלות שוב.


וריאנט אומיקרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

וריאנט אומיקרון הוא נגיף קורנה חדש, זוהה לראשונה ב23.11.21 בדרום אפריקה, בוטסואנה והונג קונג. הווריאנט מכיל מספר רב במיוחד של מוטציות שעלולות להגביר את פוטנציאל המידבקות של הנגיף, את אלימות הנגיף, ואף לפגוע באופן משמעותי ביעילות ההגנה החיסונית כנגדו. מבחינה ביולוגית, הזן מכיל מספר רב במיוחד של מוטציות, כ- 38 מוטציות, שגורמות לכך שיש שינוי ביכולת הזיהוי של אחד הגנים. מתוך המוטציות המדאיגות, המדאיגות ביותר הן אלו באזור האחראי על הקישור עם הקולטן האנושי - זהו מנגנון הכניסה של הנגיף לתאים האנושיים, וגם המוקד לפעילות רוב הנוגדנים המנטרלים. שינויים גנטיים אלו עלולים להגביר את פוטנציאל המידבקות של הנגיף, את אלימות הנגיף, ואף לפגוע באופן משמעותי ביעילות ההגנה החיסונית כנגדו.

דרכי טיפול ע"י הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר מתחילת הגל הרביעי הממשלה הועברה לידו של ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, הממשלה דגלה שלא יהיה סגר ושיש דרך לטפל בקורונה במדינה באמצעות "בלימה רכה" שהדבר אומר לדכא את ההדבקות במינימום פגיעה בכלכלה. בתחילת הגל החמישי בתאריך 26 בנובמבר הוא הודיע שצריך לנקוט בזהירות רבה יותר, שמפקידים על יציאה וכניסה למדינה, ולהדק את בדיקת התו הירוק. ב19 בדצמבר ראש הממשלה נפתלי בנט קרה ועודד עבודה מהבית במגזר הפרטי ולהתחסן, כעבור יומיים אושרה חבלת הנחיות הכוללת צמצום נוכחות גם במגזר הציבורי והרחבת התו הירוק. ב6 לינואר 2022 נרשם שיא חדש בנדבקים יומיים כ16 אלף איש. בנוסף שר הבריאות ניצן הורביץ הודיע על מתווה חדש שיכנס לתוקף ביום שישי 7 לינואר, המתווה אומר שבני 60 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון שנחשפו לחולה יבצעו בדיקת PCR, ואילו מחוסנים יערכו בדיקות אנטיגן ביתיות. לא מחוסנים מתחת לגיל 60 יערכו בדיקות אנטיגן מפוקחת ולא ביתית. הבדיקות הביתיות לא יהיו במימון המדינה. על פי המתווה מחוסנים שיצאו חיובים בבדיקה, ישהו בבידוד של 10 ימים, עם אופציה להשתחרר ממנו רק באישור רופא. לא מחוסנים ישהו בבידוד של שבוע גם במקרה של תוצאה שלילית בבדיקה, עם שחרור בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקה שלילית שבוצעה ביום האחרון לבידוד.

הזנים השונים של הקורנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים כמה סוגים של זני קורנה בעולם וחלקם הובילו לגלים של עלייה בתחלואה בעולם וגם בישראל. יש יותר מ10 סוגי זנים ברחבי העולם, חלקם הופצו ברוב המדינות חלקם נשארו בעיקר באזור המדינות שלהם, אלו רשימת הזנים הנפוצים בעולם בנוסף לאומיקרון :

סוג זן מתי התגלה לראשונה משמעות
הזן הבריטי (B.1.1.7) Alpha אוקטובר 2020 מתפשט בעולם, אינו גורם למחלה חמורה יותר, מדבק בקלות, שכיח אצל ילדים, התפשט במקביל לחיסון הראשון של פייזר.
הזן הניגרי (B.1.1.207) Beta אוגוסט 2020 נמצא כאחוז מכלל מקרי הקורונה שעברו ריצוף גנטי בניגריה, וככל הנראה ממשיך להתפשט שם.
הזן הברזילאי (P.1) Gamma ינואר 2021 מתפשט בעולם בעיקר ב: יפן, ברזלי, דרום קוריאה, גרמניה, בריטניה, איטליה, ארה"ב ופרו.
הזן ההודי Delta (B.1.617.2) אוקטובר 2020 מדבק מאוד אך לא קטלני, החיסונים אפקטיביים נגדו, אך פחות במניעת ההדבקה.
הזן Delta plus מרץ 2021 הופיע סמוך לדלתא, המקור מבריטניה או הודו, זן מדאיג ביותר מידבק יותר ומערים על מערכת החיסונית ומסוכן יותר.